Kognitiiviset vinoumat ja heuristiikat yritysostojen integraatiovaiheen taloudellisessa päätöksenteossa
Blomqvist, Olavi (2023-11-08)
Kognitiiviset vinoumat ja heuristiikat yritysostojen integraatiovaiheen taloudellisessa päätöksenteossa
Blomqvist, Olavi
(08.11.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231124148939
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231124148939
Tiivistelmä
Organisaatiot toteuttavat yritysostoja kasvattaakseen liiketoimintaansa erilaisissa strategisissa
konteksteissa. Yritysostoja hyödynnetään kasvun välineenä silloin, kun kasvua voidaan saavuttaa
nopeammin orgaanisen kasvun sijaan. Jotta organisaatiot saavuttavat tavoitteensa yritysostoissa,
tulee niiden tehdä yritysten välinen taloudellisesti kannattava integraatio. Integraation aikana
tehtäviä muutoksia arvioidaan usein jo ennen yritysostojen toteuttamista, mutta myös
yritysostojen integraatiovaiheessa joudutaan tekemään päätöksiä synergioita tuottavista eristä.
Jokaisessa tilanteessa päätöksenteko ei ole rationaalista, vaan se voi olla myös rajoitetusti
rationaalista, sisältäen heuristiikkoja ja kognitiivisia vinoumia. Tutkimuskirjallisuuden
perusteella heuristiikat ovat neutraali vaikute ja kognitiiviset vinoumat negatiivinen vaikute
päätöksenteon lopputuloksille.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten kognitiiviset vinoumat ja heuristiikat esiintyvät
yritysostojen integraatiovaiheen taloudellisessa päätöksenteossa. Lisäksi tutkielmassa selvitetään,
jos päätöksenteosta tehdään havaintoja, miksi kyseistä päätöksentekoa on esiintynyt ja mihin se
on johtanut. Heuristiikat määritellään päätöksiä nopeuttaviksi menetelmiksi, joita hyödynnetään
ajallisen niukkuuden tai tiedon käsittelyn rajallisuuden takia. Kognitiiviset vinoumat ovat
päätelmiä, jotka ovat systemaattisesti vääristyneitä suhteessa johonkin osaan objektiivisesta
todellisuudesta, jotka usein ilmenevät heuristisessa päätöksenteossa. Yritysostojen taloudellisiksi
päätöksiksi on valittu integraatiovaiheessa synergiaetuja tuottavat päätökset. Aikaisemmassa
tutkimuskirjallisuudessa kiinnostuksen kohde on ollut kognitiivisten vinoumien ja heuristiikkojen
havainnoinnissa ennen yritysostoa sekä yleisissä strategisissa päätöksissä.
Tutkielma on laadullinen usean organisaation tapaustutkimus, jonka tutkimusote on toiminta analyyttinen. Tutkielma on toteutettu neljän yritysostoihin erikoistuneen henkilön
teemahaastatteluna neljässä eri organisaatiossa. Jokainen näistä hankkii useita pieniä yrityksiä
vuodessa, joihin liittyvää päätöksentekoa tarkkaillaan. Tutkielma on luonteeltaan
poikkitieteellinen ja siinä hyödynnetään laskentatoimen, johtamisen, käyttäytymistaloustieteiden
sekä psykologian tutkimuksia. Tutkielman aihe on relevantti, koska aikaisempaa tutkimusta
vastaavanlaisessa kontekstissa ei ole tehty riittävästi. Laskentatoimen tutkimukset ottavat usein
yksisuuntaisen näkökulman yritysostojen tarkkailuun ja merkittävä osa yritysostoista on nähty
epäonnistuvan, mikä voi osittain myös johtua rajoitetusti rationaalisesta päätöksenteosta.
Johtopäätöksenä todetaan, että päätöksenteko on integraatiovaiheessa kognitiivisesti vinoutunutta
ja heuristista, vaikka yritykset tekevät useita yritysostoja lähes samoilla menetelmillä ja
tavoitteilla. Kognitiiviset vinoumat ovat tilanne- ja organisaatiosidonnaisia ja niitä esiintyy
etenkin silloin, kun päätöksiä tehdään intuitiivisesti. Integraatiovaiheen kognitiivisia vinoumia
esiintyy kuusi ja heuristiikkoja esiintyy kaksi. Kognitiivisilla vinoumilla on taloudellisesti
negatiivisia vaikutuksia ja heuristiikoilla on hidastava vaikutus yritysoston integraatiossa.
Organisaatiot oppivat heuristista päätöksentekoa ja osittain myös kognitiivisesti vinoutunutta
päätöksentekoa toteuttaessaan useita yritysostoja.
konteksteissa. Yritysostoja hyödynnetään kasvun välineenä silloin, kun kasvua voidaan saavuttaa
nopeammin orgaanisen kasvun sijaan. Jotta organisaatiot saavuttavat tavoitteensa yritysostoissa,
tulee niiden tehdä yritysten välinen taloudellisesti kannattava integraatio. Integraation aikana
tehtäviä muutoksia arvioidaan usein jo ennen yritysostojen toteuttamista, mutta myös
yritysostojen integraatiovaiheessa joudutaan tekemään päätöksiä synergioita tuottavista eristä.
Jokaisessa tilanteessa päätöksenteko ei ole rationaalista, vaan se voi olla myös rajoitetusti
rationaalista, sisältäen heuristiikkoja ja kognitiivisia vinoumia. Tutkimuskirjallisuuden
perusteella heuristiikat ovat neutraali vaikute ja kognitiiviset vinoumat negatiivinen vaikute
päätöksenteon lopputuloksille.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten kognitiiviset vinoumat ja heuristiikat esiintyvät
yritysostojen integraatiovaiheen taloudellisessa päätöksenteossa. Lisäksi tutkielmassa selvitetään,
jos päätöksenteosta tehdään havaintoja, miksi kyseistä päätöksentekoa on esiintynyt ja mihin se
on johtanut. Heuristiikat määritellään päätöksiä nopeuttaviksi menetelmiksi, joita hyödynnetään
ajallisen niukkuuden tai tiedon käsittelyn rajallisuuden takia. Kognitiiviset vinoumat ovat
päätelmiä, jotka ovat systemaattisesti vääristyneitä suhteessa johonkin osaan objektiivisesta
todellisuudesta, jotka usein ilmenevät heuristisessa päätöksenteossa. Yritysostojen taloudellisiksi
päätöksiksi on valittu integraatiovaiheessa synergiaetuja tuottavat päätökset. Aikaisemmassa
tutkimuskirjallisuudessa kiinnostuksen kohde on ollut kognitiivisten vinoumien ja heuristiikkojen
havainnoinnissa ennen yritysostoa sekä yleisissä strategisissa päätöksissä.
Tutkielma on laadullinen usean organisaation tapaustutkimus, jonka tutkimusote on toiminta analyyttinen. Tutkielma on toteutettu neljän yritysostoihin erikoistuneen henkilön
teemahaastatteluna neljässä eri organisaatiossa. Jokainen näistä hankkii useita pieniä yrityksiä
vuodessa, joihin liittyvää päätöksentekoa tarkkaillaan. Tutkielma on luonteeltaan
poikkitieteellinen ja siinä hyödynnetään laskentatoimen, johtamisen, käyttäytymistaloustieteiden
sekä psykologian tutkimuksia. Tutkielman aihe on relevantti, koska aikaisempaa tutkimusta
vastaavanlaisessa kontekstissa ei ole tehty riittävästi. Laskentatoimen tutkimukset ottavat usein
yksisuuntaisen näkökulman yritysostojen tarkkailuun ja merkittävä osa yritysostoista on nähty
epäonnistuvan, mikä voi osittain myös johtua rajoitetusti rationaalisesta päätöksenteosta.
Johtopäätöksenä todetaan, että päätöksenteko on integraatiovaiheessa kognitiivisesti vinoutunutta
ja heuristista, vaikka yritykset tekevät useita yritysostoja lähes samoilla menetelmillä ja
tavoitteilla. Kognitiiviset vinoumat ovat tilanne- ja organisaatiosidonnaisia ja niitä esiintyy
etenkin silloin, kun päätöksiä tehdään intuitiivisesti. Integraatiovaiheen kognitiivisia vinoumia
esiintyy kuusi ja heuristiikkoja esiintyy kaksi. Kognitiivisilla vinoumilla on taloudellisesti
negatiivisia vaikutuksia ja heuristiikoilla on hidastava vaikutus yritysoston integraatiossa.
Organisaatiot oppivat heuristista päätöksentekoa ja osittain myös kognitiivisesti vinoutunutta
päätöksentekoa toteuttaessaan useita yritysostoja.