Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja näkemyksiä ravitsemuskasvatuksesta kouluympäristössä
Kähärä, Sini (2023-11-06)
Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja näkemyksiä ravitsemuskasvatuksesta kouluympäristössä
Kähärä, Sini
(06.11.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231128149678
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231128149678
Tiivistelmä
Nuoruudessa ravitsemuskäyttäytyminen muuttuu usein epäterveelliseksi ja jatkuu näin aikuisuuteen. Ravitsemuskasvatuksen avulla pyritään kehittämään yksilön edellytyksiä huolehtia terveydelleen suotuisasta ravitsemuksesta. Nuoret voivat saada ravitsemuskasvatuksesta tietoja ja taitoja, jotka auttavat heitä oikeiden ravitsemusvalintojen tekemisessä sekä kehittämään elinikäisiä terveellisiä ruokatottumuksia.
Tämän kuvailevan laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja näkemyksiä ravitsemuskasvatuksesta kouluympäristössä sekä siihen liittyvistä tarpeista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten nuorten ravitsemuskasvatusta olisi mahdollista tukea tulevaisuudessa. Aineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla yhdestä Turun kaupungin yläkoulusta vuosina 2020–2021. Tutkimukseen osallistui 22 nuorta ja he olivat iältään 13–16-vuotiaita. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin yksilöhaastattelua. Aineisto analysoitiin induktiivisesti temaattista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimusten tuloksissa nousi esiin nuorten määritelmä ravitsemuskasvatuksesta, kokemukset nykyisestä ravitsemuskasvatuksesta sekä näkemykset ja toiveet ravitsemuskasvatuksen tarpeista. Nuoret määrittelevät ravitsemuskasvatuksen erilaisten menetelmien käyttönä terveelliseen ruokavalioon liittyen. Nuoret kokevat saavansa ravitsemuskasvatusta useasta eri paikasta ja, että tämä on helposti ymmärrettävää sekä perustiedoiltaan riittävää. Nuorten näkemysten ja toiveiden mukaan ravitsemuskasvatusta tulisi saada laajasti peruskoulun eri luokka-asteilla. Lisäksi ravitsemuskasvatuksen esitystapoja ja aihealueita tulisi uudistaa.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää nuorten ravitsemuskasvatuksen kehittämiseen. Tulokset osoittivat, että nuorilla on erilaisia näkemyksiä siitä, miten heidän saamaansa ravitsemuskasvatusta voitaisiin tulevaisuudessa tukea paremmin. Tulosten perusteella nuoret tulisi ottaa jatkossa mukaan heille kohdistettujen opetussisältöjen suunnitteluun.
Tämän kuvailevan laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja näkemyksiä ravitsemuskasvatuksesta kouluympäristössä sekä siihen liittyvistä tarpeista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten nuorten ravitsemuskasvatusta olisi mahdollista tukea tulevaisuudessa. Aineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla yhdestä Turun kaupungin yläkoulusta vuosina 2020–2021. Tutkimukseen osallistui 22 nuorta ja he olivat iältään 13–16-vuotiaita. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin yksilöhaastattelua. Aineisto analysoitiin induktiivisesti temaattista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimusten tuloksissa nousi esiin nuorten määritelmä ravitsemuskasvatuksesta, kokemukset nykyisestä ravitsemuskasvatuksesta sekä näkemykset ja toiveet ravitsemuskasvatuksen tarpeista. Nuoret määrittelevät ravitsemuskasvatuksen erilaisten menetelmien käyttönä terveelliseen ruokavalioon liittyen. Nuoret kokevat saavansa ravitsemuskasvatusta useasta eri paikasta ja, että tämä on helposti ymmärrettävää sekä perustiedoiltaan riittävää. Nuorten näkemysten ja toiveiden mukaan ravitsemuskasvatusta tulisi saada laajasti peruskoulun eri luokka-asteilla. Lisäksi ravitsemuskasvatuksen esitystapoja ja aihealueita tulisi uudistaa.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää nuorten ravitsemuskasvatuksen kehittämiseen. Tulokset osoittivat, että nuorilla on erilaisia näkemyksiä siitä, miten heidän saamaansa ravitsemuskasvatusta voitaisiin tulevaisuudessa tukea paremmin. Tulosten perusteella nuoret tulisi ottaa jatkossa mukaan heille kohdistettujen opetussisältöjen suunnitteluun.