Päiväkotien tiimityön kehittäminen
Juntti, Sirkku (2023-10-23)
Päiväkotien tiimityön kehittäminen
Juntti, Sirkku
(23.10.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231129149894
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231129149894
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielmani käsittelee tiimityötä varhaiskasvatuksessa, tarkemmin päiväkodeissa. Tutkimuksen kohteena oli yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajan neljä päiväkotia. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Yhteensä tutkimukseen osallistui 9 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Informantit tulivat eri ammattikunnista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia myönteisiä ja haasteellisia kokemuksia työntekijöillä oli eri päiväkotien tiimityössä. Lisäksi tarkasteltiin, millaisia tiimityön kehittämisideoita päiväkodin työntekijöillä oli.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistoanalyysi oli kaksivaiheinen. Ensin aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla. Seuraavaksi tehtiin teorialähtöinen teemoittelu perustuen Yrjö Engeströmin kehittämään toimintajärjestelmämalliin. Kokonaisuudessaan käytettyä tutkimusanalyysiä kutsutaan teoriaohjaavaksi sisällönanalyysiksi. Tutkimus perustuu kulttuurihistorialliseen toiminnan teoriaan, jonka pohjalle Yrjö Engeström on luonut kehittävän työntutkimuksen. Engeströmin toimintajärjestelmämalli teki näkyväksi kunkin tutkimuskysymyksen kohdalla tiimityön systemaattisuuden. Jokainen tiimityön osatekijä on riippuvainen toisistaan ja vaikuttavat tiimityön kohteeseen ja tulokseen.
Tutkimuksen perusteella tiimityö näyttäytyy tärkeänä tekijänä varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Parhaimmillaan tiimityö tukee työntekijöiden jaksamista ja työhön sitoutumista. Tutkimukseen osallistuneet olivat yleisesti tyytyväisiä työkavereilta ja päiväkodin johtajalta saatuun tukeen. He toivoivat varhaiskasvatuksen eri ammattikuntien tasaveroisuutta. Tutkimusaineiston perusteella tiimityön haasteita aiheutti kiire, riittämättömät resurssit ja tiimipalaverikäytännöt. Tiimityön kehittämiseksi toivottiin enemmän aikaa työtiimien yhteisille keskusteluille. Lisäksi toivottiin vaikutusmahdollisuuksia työtiimien muodostamisprosessissa. Informantit näkivät toimivan tiimityön yhteyden lapsen ja perheiden hyvinvointiin.
Tiimityön kehittämiseen tulee kiinnittää huomiota. Tiimityötä on kehitettävä tietoisesti ja intensiivisesti sekä tavoitteellisesti. Tiimityön kehittäminen on yksi keino ratkaista varhaiskasvatuksen opettajien henkilöstövajetta. Tiimityön kehittämistä voidaan suunnitella ja arvioida yli päiväkotirajojen muodostamalla päiväkotien työntekijöistä työryhmä. Voidaan miettiä sopisiko kehittävä työntutkimus ja Muutoslaboratorio -menetelmä päiväkotien tiimityön kehittämiseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistoanalyysi oli kaksivaiheinen. Ensin aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla. Seuraavaksi tehtiin teorialähtöinen teemoittelu perustuen Yrjö Engeströmin kehittämään toimintajärjestelmämalliin. Kokonaisuudessaan käytettyä tutkimusanalyysiä kutsutaan teoriaohjaavaksi sisällönanalyysiksi. Tutkimus perustuu kulttuurihistorialliseen toiminnan teoriaan, jonka pohjalle Yrjö Engeström on luonut kehittävän työntutkimuksen. Engeströmin toimintajärjestelmämalli teki näkyväksi kunkin tutkimuskysymyksen kohdalla tiimityön systemaattisuuden. Jokainen tiimityön osatekijä on riippuvainen toisistaan ja vaikuttavat tiimityön kohteeseen ja tulokseen.
Tutkimuksen perusteella tiimityö näyttäytyy tärkeänä tekijänä varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Parhaimmillaan tiimityö tukee työntekijöiden jaksamista ja työhön sitoutumista. Tutkimukseen osallistuneet olivat yleisesti tyytyväisiä työkavereilta ja päiväkodin johtajalta saatuun tukeen. He toivoivat varhaiskasvatuksen eri ammattikuntien tasaveroisuutta. Tutkimusaineiston perusteella tiimityön haasteita aiheutti kiire, riittämättömät resurssit ja tiimipalaverikäytännöt. Tiimityön kehittämiseksi toivottiin enemmän aikaa työtiimien yhteisille keskusteluille. Lisäksi toivottiin vaikutusmahdollisuuksia työtiimien muodostamisprosessissa. Informantit näkivät toimivan tiimityön yhteyden lapsen ja perheiden hyvinvointiin.
Tiimityön kehittämiseen tulee kiinnittää huomiota. Tiimityötä on kehitettävä tietoisesti ja intensiivisesti sekä tavoitteellisesti. Tiimityön kehittäminen on yksi keino ratkaista varhaiskasvatuksen opettajien henkilöstövajetta. Tiimityön kehittämistä voidaan suunnitella ja arvioida yli päiväkotirajojen muodostamalla päiväkotien työntekijöistä työryhmä. Voidaan miettiä sopisiko kehittävä työntutkimus ja Muutoslaboratorio -menetelmä päiväkotien tiimityön kehittämiseen.