Ei mitään sammakkomiehiä : Opiskelijoiden identiteettien diskursiivinen rakentuminen mediasuhteessa
Salonen, Henna (2023-12-01)
Ei mitään sammakkomiehiä : Opiskelijoiden identiteettien diskursiivinen rakentuminen mediasuhteessa
Salonen, Henna
(01.12.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231220156164
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231220156164
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani analysoin Turun yliopiston opiskelijoiden identifikaatioiden diskursiivista rakentumista mediasuhteessa. Tutkimustani kehystää Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan helmikuussa 2022, josta aineiston keruun aikaan on kulunut noin vuosi. Aineistoa tuottaessani olen lähtenyt tarkastelemaan sitä, miten opiskelijat kokevat median sisällöt Venäjän hyökkäyssodasta ja miten se vaikuttaa heihin. Aineistoni tutkimukseeni olen tuottanut teemakirjoituspyynnöllä, johon sain 76 vastausta. Teemakirjoituspyynnön loin sähköiselle alustalle, jota jaoin opiskelijoille tiedekuntien opintotoimistojen välityksellä.
Aineistoni teoreettisena ja metodologisena viitekehyksenä toimii kriittinen diskurssianalyysi, jolla voidaan tutkia kielen merkityksellistämää ja rakentamaa sosiaalista todellisuutta. Analyysiäni sidon viestinnän tutkimuksen näkemykseen medioitumisesta, jolla viitataan median ja yhteiskunnan rakenteiden kietoutumiseen toisiinsa. Analyysissä opiskelijoiden identiteettien variaatioiden jäsentämiseen ja tutkimiseen sovelsin identiteetin käsitteestä johdettuja identifikaation eri käsitteitä, kuten kategoriaalista, relationaalista ja ryhmämuotoista identifikaatiota.
Aineistosta nousi esille erilaisia relationaalisen identifikaation variaatioita, joidenka diskursiivinen rakentuminen perustui huolen ja pelon diskursseihin. Kategoriaalisia identifikaation kohteita olivat ammatti- ja asiantuntija identiteetit, joita rakensivat tietämisen, auttamisen ja rationaalisuuden diskurssit. Näissä identifikaatioissa korostuivat esimerkiksi median sisältöjen hyödyntäminen osana identiteettiä. Median sisällöillä ja representaatioilla oli vaikutusta identifikaatioiden diskursseihin. Ryhmämuotoisien identifikaatioiden variaatioiden merkitys nousi esille etenkin etnisissä identiteeteissä, joihin median sisältöjen representaatiot vaikuttivat eniten. Tutkimuksessani selvisi median sisältöjen vaikuttavan yksilöiden identifikaatioiden diskursseihin eri tavoilla riippuen niiden henkilökohtaisuudesta yksilölle. Median sisällöillä on valtaa vaikuttaa normeihin ja arvoihin, mutta myös valtaa määrittää eri identiteettejä ja tätä kautta määrittää yhteisöjä ja sen jäseniä.
Aineistoni teoreettisena ja metodologisena viitekehyksenä toimii kriittinen diskurssianalyysi, jolla voidaan tutkia kielen merkityksellistämää ja rakentamaa sosiaalista todellisuutta. Analyysiäni sidon viestinnän tutkimuksen näkemykseen medioitumisesta, jolla viitataan median ja yhteiskunnan rakenteiden kietoutumiseen toisiinsa. Analyysissä opiskelijoiden identiteettien variaatioiden jäsentämiseen ja tutkimiseen sovelsin identiteetin käsitteestä johdettuja identifikaation eri käsitteitä, kuten kategoriaalista, relationaalista ja ryhmämuotoista identifikaatiota.
Aineistosta nousi esille erilaisia relationaalisen identifikaation variaatioita, joidenka diskursiivinen rakentuminen perustui huolen ja pelon diskursseihin. Kategoriaalisia identifikaation kohteita olivat ammatti- ja asiantuntija identiteetit, joita rakensivat tietämisen, auttamisen ja rationaalisuuden diskurssit. Näissä identifikaatioissa korostuivat esimerkiksi median sisältöjen hyödyntäminen osana identiteettiä. Median sisällöillä ja representaatioilla oli vaikutusta identifikaatioiden diskursseihin. Ryhmämuotoisien identifikaatioiden variaatioiden merkitys nousi esille etenkin etnisissä identiteeteissä, joihin median sisältöjen representaatiot vaikuttivat eniten. Tutkimuksessani selvisi median sisältöjen vaikuttavan yksilöiden identifikaatioiden diskursseihin eri tavoilla riippuen niiden henkilökohtaisuudesta yksilölle. Median sisällöillä on valtaa vaikuttaa normeihin ja arvoihin, mutta myös valtaa määrittää eri identiteettejä ja tätä kautta määrittää yhteisöjä ja sen jäseniä.