Sitouttavampaa vaikuttajamarkkinointia : Tekijät sitouttavan sisällön taustalla ja asiakassitoutuneisuuden kasvattaminen Instagramissa
Kaasalainen, Rosa (2023-12-19)
Sitouttavampaa vaikuttajamarkkinointia : Tekijät sitouttavan sisällön taustalla ja asiakassitoutuneisuuden kasvattaminen Instagramissa
Kaasalainen, Rosa
(19.12.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231222157131
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231222157131
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinoinnin osuus kasvaa jatkuvasti ja yritykset ovat yhä kiinnostuneempia sen tuomista mahdollisuuksista tavoittaa kuluttajia. Haasteena on ollut kuitenkin löytää keinoja ja parhaita käytäntöjä sitouttaa kuluttajia vaikuttajien sisältöihin. Vaikuttajamarkkinointi on ilmiönä suhteellisen uusi ja jatkuvasti edelleen muokkautuva. Vaikuttajamarkkinointia ilmiönä on ehditty jo tutkia suhteellisen paljon, mutta tutkimusta siitä, millainen sisältö sitouttaa parhaiten on tehty vain vähän.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mikä johtaa korkeaan sitoutuneisuuteen vaikuttajamarkkinoinnissa.
Tutkimusongelmaa tarkastellaan kolmen osaongelman avulla:
1) Mikä on vaikuttajamarkkinoinnin merkitys yrityksille?
2) Millaista on sitouttava sisältö sosiaalisessa mediassa?
3) Mitä piirteitä liittyy parhaiten ja heikoiten sitouttaneisiin vaikuttajasisältöihin?
Tutkielman teoriaosuudessa käydään läpi vaikuttajamarkkinoinnin teorioita ja kehitystä, asiakassitoutuneisuuden yleisiä teorioita sekä sosiaalisen median sitouttavan sisällön piirteitä. Teorian pohjalta voidaan löytää sitouttavaan sisältöön liittyviä piirteitä ja muodostaa niiden pohjalta teoreettinen viitekehys, joka ohjaa tutkimuksen empiiristä osuutta.
Tutkimus toteutetaan laadullisena sisällönanalyysina ja siinä käytetään valmista eli sekundääriaineistoa. Aineistona toimii viiden eri suomalaisen B2C-yrityksen vaikuttajasisällöt vuoden 2021 ajalta. Aineistosta rajataan tarkempaan tarkasteluun viisi parhaiten ja viisi heikoiten sitouttanutta sisältöä jokaiselta yritykseltä. Näitä sisältöjä tarkastellaan tarkemmin teoreettisen viitekehyksen määrittämien sitouttavien sisältöjen piirteiden pohjalta. Teorian pohjalta nousseiden piirteiden lisäksi nousi esiin myös muutamia uusia piirteitä ja tekijöitä, joita ei oltu käsitelty tutkielman teoriaosuudessa.
Ensimmäiseen osaongelmaan perehdyttiin ensimmäisessä teorialuvussa, jossa todettiin vaikuttajamarkkinoinnin olevan yhä tärkeämpi osa yritysten markkinointimixiä tänä päivänä ja kuuluvan vahvasti osaksi markkinoinnin strategiaa. Toiseen osaongelmaan vastattiin toisessa teorialuvussa, jossa perehdyttiin tarkemmin asiakassitoutuneisuuteen sekä sosiaalisen median sitouttavaan sisältöön ja löydettiin sitouttavalle sisällölle tyypillisiä piirteitä ja ominaisuuksia. Kolmanteen osaongelmaan haettiin vastausta empiirisen tutkimuksen kautta ja pyrittiin löytämään yhtäläisyyksiä teoriasta esiin nousseiden sitouttavan sisällön piirteiden kanssa sekä löytää mahdollisia uusia piirteitä sitouttaneista vaikuttajasisällöistä.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mikä johtaa korkeaan sitoutuneisuuteen vaikuttajamarkkinoinnissa.
Tutkimusongelmaa tarkastellaan kolmen osaongelman avulla:
1) Mikä on vaikuttajamarkkinoinnin merkitys yrityksille?
2) Millaista on sitouttava sisältö sosiaalisessa mediassa?
3) Mitä piirteitä liittyy parhaiten ja heikoiten sitouttaneisiin vaikuttajasisältöihin?
Tutkielman teoriaosuudessa käydään läpi vaikuttajamarkkinoinnin teorioita ja kehitystä, asiakassitoutuneisuuden yleisiä teorioita sekä sosiaalisen median sitouttavan sisällön piirteitä. Teorian pohjalta voidaan löytää sitouttavaan sisältöön liittyviä piirteitä ja muodostaa niiden pohjalta teoreettinen viitekehys, joka ohjaa tutkimuksen empiiristä osuutta.
Tutkimus toteutetaan laadullisena sisällönanalyysina ja siinä käytetään valmista eli sekundääriaineistoa. Aineistona toimii viiden eri suomalaisen B2C-yrityksen vaikuttajasisällöt vuoden 2021 ajalta. Aineistosta rajataan tarkempaan tarkasteluun viisi parhaiten ja viisi heikoiten sitouttanutta sisältöä jokaiselta yritykseltä. Näitä sisältöjä tarkastellaan tarkemmin teoreettisen viitekehyksen määrittämien sitouttavien sisältöjen piirteiden pohjalta. Teorian pohjalta nousseiden piirteiden lisäksi nousi esiin myös muutamia uusia piirteitä ja tekijöitä, joita ei oltu käsitelty tutkielman teoriaosuudessa.
Ensimmäiseen osaongelmaan perehdyttiin ensimmäisessä teorialuvussa, jossa todettiin vaikuttajamarkkinoinnin olevan yhä tärkeämpi osa yritysten markkinointimixiä tänä päivänä ja kuuluvan vahvasti osaksi markkinoinnin strategiaa. Toiseen osaongelmaan vastattiin toisessa teorialuvussa, jossa perehdyttiin tarkemmin asiakassitoutuneisuuteen sekä sosiaalisen median sitouttavaan sisältöön ja löydettiin sitouttavalle sisällölle tyypillisiä piirteitä ja ominaisuuksia. Kolmanteen osaongelmaan haettiin vastausta empiirisen tutkimuksen kautta ja pyrittiin löytämään yhtäläisyyksiä teoriasta esiin nousseiden sitouttavan sisällön piirteiden kanssa sekä löytää mahdollisia uusia piirteitä sitouttaneista vaikuttajasisällöistä.