“Sulle sopisi paremmin tämä ala” - Maahanmuuttajataustaisten korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia toisen asteen opintojen ajalta ja korkeakoulutukseen siirtyminen
Hölsö, Sonja (2024-01-15)
“Sulle sopisi paremmin tämä ala” - Maahanmuuttajataustaisten korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia toisen asteen opintojen ajalta ja korkeakoulutukseen siirtyminen
Hölsö, Sonja
(15.01.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402268821
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402268821
Tiivistelmä
Korkeakoulutuksen saavutettavuus ei ole Suomessa vielä kaikille yhdenvertaista.
Maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita päätyy korkeakoulutukseen väestön suhteelliseen määrän
verrattuna selvästi valtaväestöön kuuluvia vähemmän. Toisen asteen opintonsa Suomessa suorittaneilla
maahanmuuttajataustaisilla opiskelijoilla on todettu olevan haasteita päästä opiskelemaan etenkin
yliopistoihin ja maahanmuuttajataustaiset opiskelijat aloittavatkin alemmassa
ammattikorkeakoulututkinnossa useammin kuin alemmassa yliopistotutkinnossa. Muiden haasteiden
lisäksi maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita saatetaan usein ohjata hakeutumaan opintoaloille, jotka
eivät ole opiskelijan omien toiveiden mukaisia.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten korkeakouluopiskelijoiden
toisen asteen opintokokemuksia sekä sitä, missä määrin ne näkyvät korkeakouluun siirtymisen
sujuvuudessa ja toivotulle opintoalalle päätymisessä. Tutkimuksen aineisto koostuu yhdeksän
maahanmuuttajataustaisen korkeakouluopiskelijan haastatteluista. Haastateltavat opiskelivat joko
yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa ja olivat suorittaneet toisen asteen opintonsa Suomessa.
Haastattelumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineiston analyysimenetelminä
käytettiin sisällönanalyysiä ja sisällön erittelyä.
Haastatteluista nousi esiin kuusi teemaa, joilla oli erityinen merkitys opiskelijoiden opintojen kulun
kannalta: 1.suomen kielen opiskelu (kielitaidon taso), 2. opintopolkujen suunnittelu ja valitseminen
(onnistunut toisen asteen opintovalinta), 3.opiskelumotivaatio, 4. opiskelutaidot (opintomenestys) ja
voimavarat opiskeluun, 5. monikulttuurisuus ja monikulttuurinen kompetenssi koulussa, 6. tuki
opintojen aikana. Erityisen merkittäviksi tekijöiksi korkeakouluun sujuvan siirtymän ja toivotulle
opintoalalle päätymisen kannalta nousivat toisen asteen opintojen aikana saatu tuki koulun
henkilökunnalta ja perheeltä sekä riittävä suomen kielen taito. Suurimman esteen toivotulle opintoalalle
päätymiselle aiheuttivat tilanteet, joissa opiskelija ei saanut tukea opintovalinnalleen perheeltään eikä
koulun henkilökunnalta. Tulosten avulla pohdittiin toimia, joiden avulla toisen asteen opinnoista
saataisiin kehitettyä entistä tukevampia maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden korkeakoulutuksen
saavutettavuuden kannalta.
Maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita päätyy korkeakoulutukseen väestön suhteelliseen määrän
verrattuna selvästi valtaväestöön kuuluvia vähemmän. Toisen asteen opintonsa Suomessa suorittaneilla
maahanmuuttajataustaisilla opiskelijoilla on todettu olevan haasteita päästä opiskelemaan etenkin
yliopistoihin ja maahanmuuttajataustaiset opiskelijat aloittavatkin alemmassa
ammattikorkeakoulututkinnossa useammin kuin alemmassa yliopistotutkinnossa. Muiden haasteiden
lisäksi maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita saatetaan usein ohjata hakeutumaan opintoaloille, jotka
eivät ole opiskelijan omien toiveiden mukaisia.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten korkeakouluopiskelijoiden
toisen asteen opintokokemuksia sekä sitä, missä määrin ne näkyvät korkeakouluun siirtymisen
sujuvuudessa ja toivotulle opintoalalle päätymisessä. Tutkimuksen aineisto koostuu yhdeksän
maahanmuuttajataustaisen korkeakouluopiskelijan haastatteluista. Haastateltavat opiskelivat joko
yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa ja olivat suorittaneet toisen asteen opintonsa Suomessa.
Haastattelumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineiston analyysimenetelminä
käytettiin sisällönanalyysiä ja sisällön erittelyä.
Haastatteluista nousi esiin kuusi teemaa, joilla oli erityinen merkitys opiskelijoiden opintojen kulun
kannalta: 1.suomen kielen opiskelu (kielitaidon taso), 2. opintopolkujen suunnittelu ja valitseminen
(onnistunut toisen asteen opintovalinta), 3.opiskelumotivaatio, 4. opiskelutaidot (opintomenestys) ja
voimavarat opiskeluun, 5. monikulttuurisuus ja monikulttuurinen kompetenssi koulussa, 6. tuki
opintojen aikana. Erityisen merkittäviksi tekijöiksi korkeakouluun sujuvan siirtymän ja toivotulle
opintoalalle päätymisen kannalta nousivat toisen asteen opintojen aikana saatu tuki koulun
henkilökunnalta ja perheeltä sekä riittävä suomen kielen taito. Suurimman esteen toivotulle opintoalalle
päätymiselle aiheuttivat tilanteet, joissa opiskelija ei saanut tukea opintovalinnalleen perheeltään eikä
koulun henkilökunnalta. Tulosten avulla pohdittiin toimia, joiden avulla toisen asteen opinnoista
saataisiin kehitettyä entistä tukevampia maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden korkeakoulutuksen
saavutettavuuden kannalta.