Varhaiskasvatuksen opettajien työkokemuksen ja koulutuksen heijastuminen luokanopettajuuteen
Pihlainen, Henna (2023-12-12)
Varhaiskasvatuksen opettajien työkokemuksen ja koulutuksen heijastuminen luokanopettajuuteen
Pihlainen, Henna
(12.12.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401193411
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401193411
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajan koulutus ja työkokemus
heijastuvat luokanopettajan pedagogiseen toimintaan, ammatilliseen kasvuun ja kehittymiseen sekä
ammatti-identiteettiin. Tutkimuksen myötä saadaan tietoa, miten ja kuinka paljon vaikutusta
varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksella ja työkokemuksella on luokanopettajana työskenneltäessä.
Lisäksi tutkimuksessa nostetaan esille edellä mainittujen ammattien välisiä yhtäläisyyksiä, jotka
osaltaan auttavat selittämään tutkimuksesta saatuja tuloksia.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä
käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelussa kysymykset pohjautuivat etukäteen tutkimukseen
valittujen teemojen ympärille. Tutkimukseen osallistui kuusi haastateltavaa, joilla kaikilla oli taustalla
sekä varhaiskasvatuksen opettajan että luokanopettajan koulutus ja työkokemusta. Haastattelut
toteutettiin etäyhteyksin. Tutkimuksen aineiston analyysimenetelmänä aineistolähtöistä hyödynnettiin
sisällönanalyysiä.
Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus ja työkokemus toivat keskenään hyvinkin samankaltaisia työ ja toimintatapoja osaksi luokanopettajan arkea. Tutkimuksessa nousi esiin, että varhaiskasvatuksen
opettajan työkokemus antoi valmiuksia moniammatillisen tiimin ja huoltajien kanssa tehtävän
yhteistyön toteuttamiseen. Samankaltaisia vastauksia ei noussut esiin varhaiskasvatuksen opettajan
koulutuksen vaikutuksia tarkasteltaessa. Tutkimuksessa nousi esiin, että sekä varhaiskasvatuksen
opettajan että luokanopettajan työssä käytetään paljon keskenään samankaltaisia työ- ja
toimintatapoja, joiden käyttö nähtiin luontevana etenkin alkuopetuksessa.
Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus loi pohjaa omalle ammatilliselle kasvulle ja kehittymiselle,
mutta varhaiskasvatuksen opettajan työkokemus muokkasi sitä vahvemmaksi. Tutkimuksen tuloksissa
korostuu oman toiminnan reflektoinnin merkitys oman ammatillisen kasvun ja kehittymisen kannalta.
Tutkimuksen tulokset korostavat varhaiskasvatuksen opettajan työkokemuksen mukanaan tuoman
ammatillisen kasvun ja kehittymisen merkityksellisyyttä luokanopettajana työskenneltäessä.
Varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksen vaikutukset omaan ammatti-identiteettiin vaihtelivat. Osa
haastateltavista koki, että koulutus loi vahvan pohjan ammatti-identiteetin kehittymiselle, kun toiset
kokivat sen heikkona. Kaikkien haastateltavien mukaan ammatti-identiteetti vahvistui työelämässä.
Työyhteisön jäsenet vaikuttivat merkityksellisesti oman ammatti-identiteetin muotoutumiseen. Suurin
osa haastateltavista koki, että varhaiskasvatuksen opettajan työkokemuksen aikana rakentunut
ammatti-identiteetti näyttäytyy luokanopettajana työskenneltäessä.
heijastuvat luokanopettajan pedagogiseen toimintaan, ammatilliseen kasvuun ja kehittymiseen sekä
ammatti-identiteettiin. Tutkimuksen myötä saadaan tietoa, miten ja kuinka paljon vaikutusta
varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksella ja työkokemuksella on luokanopettajana työskenneltäessä.
Lisäksi tutkimuksessa nostetaan esille edellä mainittujen ammattien välisiä yhtäläisyyksiä, jotka
osaltaan auttavat selittämään tutkimuksesta saatuja tuloksia.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä
käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelussa kysymykset pohjautuivat etukäteen tutkimukseen
valittujen teemojen ympärille. Tutkimukseen osallistui kuusi haastateltavaa, joilla kaikilla oli taustalla
sekä varhaiskasvatuksen opettajan että luokanopettajan koulutus ja työkokemusta. Haastattelut
toteutettiin etäyhteyksin. Tutkimuksen aineiston analyysimenetelmänä aineistolähtöistä hyödynnettiin
sisällönanalyysiä.
Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus ja työkokemus toivat keskenään hyvinkin samankaltaisia työ ja toimintatapoja osaksi luokanopettajan arkea. Tutkimuksessa nousi esiin, että varhaiskasvatuksen
opettajan työkokemus antoi valmiuksia moniammatillisen tiimin ja huoltajien kanssa tehtävän
yhteistyön toteuttamiseen. Samankaltaisia vastauksia ei noussut esiin varhaiskasvatuksen opettajan
koulutuksen vaikutuksia tarkasteltaessa. Tutkimuksessa nousi esiin, että sekä varhaiskasvatuksen
opettajan että luokanopettajan työssä käytetään paljon keskenään samankaltaisia työ- ja
toimintatapoja, joiden käyttö nähtiin luontevana etenkin alkuopetuksessa.
Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus loi pohjaa omalle ammatilliselle kasvulle ja kehittymiselle,
mutta varhaiskasvatuksen opettajan työkokemus muokkasi sitä vahvemmaksi. Tutkimuksen tuloksissa
korostuu oman toiminnan reflektoinnin merkitys oman ammatillisen kasvun ja kehittymisen kannalta.
Tutkimuksen tulokset korostavat varhaiskasvatuksen opettajan työkokemuksen mukanaan tuoman
ammatillisen kasvun ja kehittymisen merkityksellisyyttä luokanopettajana työskenneltäessä.
Varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksen vaikutukset omaan ammatti-identiteettiin vaihtelivat. Osa
haastateltavista koki, että koulutus loi vahvan pohjan ammatti-identiteetin kehittymiselle, kun toiset
kokivat sen heikkona. Kaikkien haastateltavien mukaan ammatti-identiteetti vahvistui työelämässä.
Työyhteisön jäsenet vaikuttivat merkityksellisesti oman ammatti-identiteetin muotoutumiseen. Suurin
osa haastateltavista koki, että varhaiskasvatuksen opettajan työkokemuksen aikana rakentunut
ammatti-identiteetti näyttäytyy luokanopettajana työskenneltäessä.