dc.contributor.author | Kuoppa, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2024-03-06T13:03:50Z | |
dc.date.available | 2024-03-06T13:03:50Z | |
dc.date.issued | 2024-02-08 | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/176554 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten interventio vaikutti kahdessa päiväkodin taaperoikäisten ryhmässä matemaattisten taitojen pedagogiikkaan sekä työntekijöiden tietoihin ja taitoihin tukea lasten matemaattisten taitojen kehitystä. Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten näiden ryhmien työntekijät arvioivat intervention toteutusta täydennyskoulutuksen muotona sekä millaisia tunteita, asenteita ja käsityksiä työntekijöillä oli matematiikkaa ja taaperoikäisten matematiikan pedagogiikkaa kohtaan.
Tutkimus oli laadullinen interventiotutkimus. Interventio koostui neljästä tunnin mittaisesta koulutuksesta ja ne toteutettiin kolmen viikon välein ryhmäkohtaisesti. Intervention tarkoituksena oli lisätä työntekijöiden kykyä tunnistaa erilaisten tilanteiden oppimismahdollisuudet matemaattisesta näkökulmasta. Interventio sisälsi tutkimusperustaista tietoa taaperoikäisten lasten matemaattisesta kehityksestä ja tietoa siitä, miten taaperoikäisten matemaattisia taitoja tuetaan.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla ennen interventiota ja välittömästi sen jälkeen interventioon osallistuneilta kuudelta työntekijältä. Intervention vaikutuksia tutkittiin työntekijöiden omien kokemusten ja arvioiden perusteella. Tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä analyysia sekä yhdessä osassa myös tyypittelyä.
Merkittävimmät muutokset interventiosta saavutettiin suunnitelmallisuudessa sekä arjen tilanteiden hyödyntämisessä matematiikan pedagogiikassa. Työntekijöiden toiminta matemaattisten taitojen tukijoina muuttui sattumanvaraisesta toiminnasta suunnitelmallisemmaksi ja tarkoituksellisemmaksi. Matematiikka sekä arjen toiminnassa että ohjatussa toiminnassa lisääntyi ryhmän arjessa. Lisäksi työntekijöiden taidot ja tiedot lisääntyivät ja varmuus sekä uskallus ohjata lasten matemaattisia taitoja kasvoivat. Laskemista sekä lukumääriin huomion kiinnittämistä esiintyi intervention jälkeen huomattavasti aiempaa enemmän. Interventiolla ei ollut vaikutusta matemaattisten taitojen havainnointiin eikä matematiikan pedagogiikassa matemaattisten suhteiden ja käsitteiden käytössä havaittu merkittäviä muutoksia. Koulutus omassa tiimissä koettiin mielekkäänä. Lisäksi työpäivään sisältyvä koulutus koettiin hyvänä sekä sisällön että ajankäytön kannalta.
Ennen interventiota ryhmien työntekijöillä havaittiin selkeitä puutteita heidän tiedoissaan ja taidoissaan, joilla saattoi olla vaikutusta heidän tapaansa tukea lasten matemaattisia taitoja. Interventiolla pystyttiin edistämään joltain osin ryhmien pedagogiikkaa ja niitä työntekijöiden taitoja, jotka tukevat taaperoikäisten varhaisten matemaattisten taitojen kehitystä. Tutkimus osoitti, että lyhyenkin intervention avulla voidaan tukea työntekijöiden osaamista, mutta syvällisemmän ymmärryksen saavuttamiseksi olisi tarvittu pidempi ja sisällöltään laajempi interventio. Intervention vaikutuksia tutkittiin vain välittömästi intervention jälkeen, joten tällä tutkimuksella ei saatu tuloksia vaikutusten pysyvyydestä. | |
dc.format.extent | 82 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | fi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | |
dc.subject | matemaattiset taidot, matemaattisten taitojen tukeminen, varhaiskasvatus, pedagogiikka, ammatillinen kehittyminen, varhaiskasvatuksen laatu | |
dc.title | Taaperomatematiikkaa varhaiskasvatuksen työntekijöille | |
dc.type.ontasot | fi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis| | |
dc.rights.accessrights | suljettu | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe202402289091 | |
dc.contributor.faculty | fi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education| | |
dc.contributor.studysubject | fi=Kasvatustiede (opettajankoulutuslaitos, Rauma)|en=Educational Sciences| | |
dc.contributor.department | fi=OKL Rauma|en=Department of Teacher Education, Rauma| | |