Lean Six Sigma menetelmän arviointi ja soveltuvuus digitaalisten prosessien optimoinnissa vakuutusyhtiön kontekstissa
Voutilainen, Lassi (2024-03-11)
Lean Six Sigma menetelmän arviointi ja soveltuvuus digitaalisten prosessien optimoinnissa vakuutusyhtiön kontekstissa
Voutilainen, Lassi
(11.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031911959
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031911959
Tiivistelmä
Digitaalisten prosessien optimointi on keskeistä nykypäivän organisaatioille. Nopea teknologinen
kehitys ja digitaalinen transformaatio vaativat yrityksiltä jatkuvaa prosessien arviointia ja
kehittämistä, jotta ne voivat pysyä kilpailukykyisinä ja vastata asiakkaiden odotuksiin. Lean Six
Sigma menetelmä tarjoaa yhdistelmän työkaluja prosessien hukan minimointiin ja laadun
parantamiseen, mikä on erityisen tärkeää palvelusektoreilla, kuten vakuutusalalla.
Tässä pro gradu tutkielmassa perehdytään siihen, miten Lean Six Sigma menetelmää voidaan
soveltaa digitaalisten prosessien optimoinnissa vakuutusyhtiön kontekstissa. Työ toteutettiin
toimeksiantona erään vakuutusyhtiön tukiyksikölle tapaustutkimuksena, jossa havainnoitiin,
mitattiin ja analysoitiin yksikön digitaalisia pääprosesseja. Työn tavoitteena oli selvittää yksikön
pääprosessien toimintatavat ja tunnistaa niistä potentiaaliset hukat ja prosessivirheet.
Tutkimustulosten avulla organisaatio voi parantaa yksikön toimintatehokkuutta samanaikaisesti
lisäten myös asiakastyytyväisyyttä.
Tutkielmassa yhdistetään Leanin hukan minimointiin keskittyvät periaatteet ja Six Sigman
laadunhallintamenetelmä, tavoitteena selvittää, miten nämä menetelmät voivat auttaa
tunnistamaan ja poistamaan hukkatyötä ja parantamaan prosesseja vakuutusyhtiön digitaalisessa
ympäristössä. Tutkielman tulokset esitetään järjestelmällisesti DMAICviitekehyksen
avulla, joka koostuu prosessien määrittelystä, analysoinnista, kehitysehdotuksien laatimisesta sekä
valvontaehdotuksien implementoinnista. Määrittelyssä asetetaan projektille tavoitteet,
analysoinnissa tunnistetaan prosessien pullonkaulat, kehitysehdotuksissa luodaan ratkaisuja
tunnistettuihin ongelmiin ja valvontaehdotuksien tarkoituksena on varmistaa, että tehtyjä
parannuksia ylläpidetään ja niiden tehokkuutta seurataan jatkuvasti.
Tutkimuksen tuloksina tunnistettiin ja analysoitiin kymmenen pääprosessia vakuutusyhtiön
yksikössä. Näistä havaittiin yhteensä kymmenen hukkatyötä. Prosesseissa erityisesti korostuivat
tarpeettomat työvaiheet, odotusajat ja hyväksyntäviiveet. Mittaustyönä tarkasteltiin neljän
pääprosessin läpimenoaikoja asiantuntijakohtaisesti. Mittausvaihe paljasti prosessivirheitä, jotka
hidastivat prosessien läpivientiä ja lisäsivät työkuormaa. Parhaina käytäntöinä tunnistettiin
erilaiset sisäiset työkalut ja valmiit tekstisyötteet.
Parannus- ja valvontaehdotukset keskittyivät prosessien tehokkuuden parantamiseen ja hukkatyön vähentämiseen. Tutkimuksen johtopäätöksinä todetaan, että Lean Six Sigma tarjoaa hyödyllisiä työkaluja digitaalisten prosessien tehostamiseen vakuutusyhtiön kontekstissa, edistäen samalla asiakastyytyväisyyttä ja organisaation tehokkuutta. Menetelmien hyödyntämisessä on myös haasteita, joita ovat esimerkiksi sen jäykkyys ja byrokraattisuus. Tutkielmassa painotetaan, että näiden haasteiden taklaaminen vaatii menetelmän joustavaa soveltamista ja organisaation
sitoutumista jatkuvaan parantamiseen. Tulokset auttavat parantamaan käsitystä siitä, miten teoria
ja käytännön sovellukset voivat yhdessä kehittää toimialakohtaisia prosesseja rahoitus- ja
vakuutussalalla.
kehitys ja digitaalinen transformaatio vaativat yrityksiltä jatkuvaa prosessien arviointia ja
kehittämistä, jotta ne voivat pysyä kilpailukykyisinä ja vastata asiakkaiden odotuksiin. Lean Six
Sigma menetelmä tarjoaa yhdistelmän työkaluja prosessien hukan minimointiin ja laadun
parantamiseen, mikä on erityisen tärkeää palvelusektoreilla, kuten vakuutusalalla.
Tässä pro gradu tutkielmassa perehdytään siihen, miten Lean Six Sigma menetelmää voidaan
soveltaa digitaalisten prosessien optimoinnissa vakuutusyhtiön kontekstissa. Työ toteutettiin
toimeksiantona erään vakuutusyhtiön tukiyksikölle tapaustutkimuksena, jossa havainnoitiin,
mitattiin ja analysoitiin yksikön digitaalisia pääprosesseja. Työn tavoitteena oli selvittää yksikön
pääprosessien toimintatavat ja tunnistaa niistä potentiaaliset hukat ja prosessivirheet.
Tutkimustulosten avulla organisaatio voi parantaa yksikön toimintatehokkuutta samanaikaisesti
lisäten myös asiakastyytyväisyyttä.
Tutkielmassa yhdistetään Leanin hukan minimointiin keskittyvät periaatteet ja Six Sigman
laadunhallintamenetelmä, tavoitteena selvittää, miten nämä menetelmät voivat auttaa
tunnistamaan ja poistamaan hukkatyötä ja parantamaan prosesseja vakuutusyhtiön digitaalisessa
ympäristössä. Tutkielman tulokset esitetään järjestelmällisesti DMAICviitekehyksen
avulla, joka koostuu prosessien määrittelystä, analysoinnista, kehitysehdotuksien laatimisesta sekä
valvontaehdotuksien implementoinnista. Määrittelyssä asetetaan projektille tavoitteet,
analysoinnissa tunnistetaan prosessien pullonkaulat, kehitysehdotuksissa luodaan ratkaisuja
tunnistettuihin ongelmiin ja valvontaehdotuksien tarkoituksena on varmistaa, että tehtyjä
parannuksia ylläpidetään ja niiden tehokkuutta seurataan jatkuvasti.
Tutkimuksen tuloksina tunnistettiin ja analysoitiin kymmenen pääprosessia vakuutusyhtiön
yksikössä. Näistä havaittiin yhteensä kymmenen hukkatyötä. Prosesseissa erityisesti korostuivat
tarpeettomat työvaiheet, odotusajat ja hyväksyntäviiveet. Mittaustyönä tarkasteltiin neljän
pääprosessin läpimenoaikoja asiantuntijakohtaisesti. Mittausvaihe paljasti prosessivirheitä, jotka
hidastivat prosessien läpivientiä ja lisäsivät työkuormaa. Parhaina käytäntöinä tunnistettiin
erilaiset sisäiset työkalut ja valmiit tekstisyötteet.
Parannus- ja valvontaehdotukset keskittyivät prosessien tehokkuuden parantamiseen ja hukkatyön vähentämiseen. Tutkimuksen johtopäätöksinä todetaan, että Lean Six Sigma tarjoaa hyödyllisiä työkaluja digitaalisten prosessien tehostamiseen vakuutusyhtiön kontekstissa, edistäen samalla asiakastyytyväisyyttä ja organisaation tehokkuutta. Menetelmien hyödyntämisessä on myös haasteita, joita ovat esimerkiksi sen jäykkyys ja byrokraattisuus. Tutkielmassa painotetaan, että näiden haasteiden taklaaminen vaatii menetelmän joustavaa soveltamista ja organisaation
sitoutumista jatkuvaan parantamiseen. Tulokset auttavat parantamaan käsitystä siitä, miten teoria
ja käytännön sovellukset voivat yhdessä kehittää toimialakohtaisia prosesseja rahoitus- ja
vakuutussalalla.