Luokanopettajien ajatuksia leikin käytöstä alkuopetuksessa ja kolmannella luokalla
Falin, Pauliina; Impola, Siina (2024-03-06)
Luokanopettajien ajatuksia leikin käytöstä alkuopetuksessa ja kolmannella luokalla
Falin, Pauliina
Impola, Siina
(06.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032112403
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032112403
Tiivistelmä
Leikkiminen kuuluu vahvasti lapsen elämään. Leikin avulla lapsi oppii, tutkii ja havainnoi maailmaa hankkien samalla tärkeitä loppuelämän taitoja. Leikki kasvattaa motivaatiota, edistää oppimista ja on suorassa yhteydessä lapsen kehitykseen. Myös kansalliset opetussuunnitelmat mainitsevat leikin osana oppimista ja lapsen kehitystä.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli tutkia opettajien näkemyksiä leikin käytöstä alkuopetuksessa ja kolmannella luokalla. Tutkimuksessa huomio kohdistui erityisesti siihen, miten leikkiä käytetään opetuksen tukena ja minkälaiset käsitykset opettajilla oli leikin käytön mahdollisista eroista alkuopetuksessa ja kolmannella luokalla. Tämän lisäksi tutkimme sitä, minkälaisena opettajat kokivat leikin merkityksen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää luokanopettajaa, joista viisi oli alkuopettajia ja kaksi kolmannen luokan opettajia.
Haastatellut alkuopettajat ja kolmannen luokan opettajat kokivat leikin merkitykselliseksi ja tärkeäksi. Tulosten mukaan leikki kehittää monenlaisia erilaisia taitoja, kuten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Opettajat olivat tietoisia leikin hyödyntämisen mahdollisuuksista opetuksessa ja jokainen opettaja koki leikin hyvänä keinona motivoida oppilaita. Opettajat nostivat muutamia eroja leikin käytöstä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välillä. Alkuopetuksessa leikkiä käytettiin eri oppiaineissa monipuolisesti ja leikkiin koettiin olevan aikaa. Kolmannella luokalla vapaa leikki keskittyi enemmän välitunteihin ja leikkejä käytettiin enemmän “välipaloina” oppituntien sisällä jaksottamaan oppituntia. Haastatellut opettajat nostivat esille oppiainesisältöjen lisääntymisen siirryttäessä kolmannelle luokalle ja tämä vaikuttaa siihen, ettei aikaa ole yhtä paljon käytettävissä leikkeihin kuin alkuopetuksessa.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli tutkia opettajien näkemyksiä leikin käytöstä alkuopetuksessa ja kolmannella luokalla. Tutkimuksessa huomio kohdistui erityisesti siihen, miten leikkiä käytetään opetuksen tukena ja minkälaiset käsitykset opettajilla oli leikin käytön mahdollisista eroista alkuopetuksessa ja kolmannella luokalla. Tämän lisäksi tutkimme sitä, minkälaisena opettajat kokivat leikin merkityksen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää luokanopettajaa, joista viisi oli alkuopettajia ja kaksi kolmannen luokan opettajia.
Haastatellut alkuopettajat ja kolmannen luokan opettajat kokivat leikin merkitykselliseksi ja tärkeäksi. Tulosten mukaan leikki kehittää monenlaisia erilaisia taitoja, kuten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Opettajat olivat tietoisia leikin hyödyntämisen mahdollisuuksista opetuksessa ja jokainen opettaja koki leikin hyvänä keinona motivoida oppilaita. Opettajat nostivat muutamia eroja leikin käytöstä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välillä. Alkuopetuksessa leikkiä käytettiin eri oppiaineissa monipuolisesti ja leikkiin koettiin olevan aikaa. Kolmannella luokalla vapaa leikki keskittyi enemmän välitunteihin ja leikkejä käytettiin enemmän “välipaloina” oppituntien sisällä jaksottamaan oppituntia. Haastatellut opettajat nostivat esille oppiainesisältöjen lisääntymisen siirryttäessä kolmannelle luokalle ja tämä vaikuttaa siihen, ettei aikaa ole yhtä paljon käytettävissä leikkeihin kuin alkuopetuksessa.