Tekoälyn käyttö sosiaalisessa mediassa
Koskinen, Sanni (2024-03-13)
Tekoälyn käyttö sosiaalisessa mediassa
Koskinen, Sanni
(13.03.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212486
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212486
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on muuttunut ajan saatossa. Sosiaalisen median muuttuva luonne on vaikuttanut merkittävistä ihmisten arkeen ja vuorovaikutukseen. Sosiaalisessa mediassa tarjolla olevien lukuisten sovellusten ja alustojen kautta käyttäjät voivat pitää yhteyttä toisiinsa sekä nauttia sosiaalisessa mediassa olevasta tarjonnasta kuten kuvista, uutisista ja videoista.
Tekoäly on tullut osaksi sosiaalisen median sovelluksia ja alustoja, vaikka se on vielä suhteellisen uusi teknologia. Käyttäjät eivät välttämättä aina huomaa tekoälyä, vaikka se näyttäytyy käyttäjille useilla eri tavoilla kuten suositeltujen videoiden, kontaktien ja mainosten muodossa. Tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia parantaa käyttäjän käyttökokemusta, mutta se voi herättää myös kysymyksiä ja huolta käyttäjän yksityisyydestä.
Käyttäjien lisäksi myös yritykset hyödyntävät tekoälyä sosiaalisen median sovelluksissa ja alustoilla. Yritykset voivat hyödyntää tekoälyä niin organisaation sisällä kuin organisaation ulkopuolella. Käyttäjille yrityksen tekoälyn käyttö voi näyttäytyä yrityksen markkinoinnissa, rekrytointiprosessissa ja asiakaspalvelussa.
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee tekoälyä sosiaalisen median sovelluksilla ja alustoilla. Sen tarkoituksena on esittää konkreettisia esimerkkejä ja tietoa siitä, miten tekoäly näyttäytyy sosiaalisen median sovelluksissa ja alustoilla. Tekoälyn käyttöä sosiaalisen median sovelluksissa ja alustoilla on tutkittu vähän, vaikka tekoälyn käyttö sosiaalisen median sovelluksissa ja alustoilla on koko ajan kasvanut. Tutkielmaa varten suoritettiin kyselytutkimus, joka sisälsi 13 kysymystä tekoälystä sosiaalisessa mediassa.
Kyselytutkimuksesta saaduista vastauksista ei käynyt ilmi suuria poikkeavuuksia. Saadut vastaukset antavat tukea monille teoriaosuudesta luoduille väittämille. Kyselytutkimuksesta saadut vastaajien mielipiteet ja havainnot antavat kuitenkin tärkeää tietoa miten sosiaalinen media ja tekoäly kohtaavat käyttäjät ja millaisia vaikutuksia sillä voi olla sosiaalisen median käyttökokemukseen ja käyttäjien päätöksiin.
Tekoäly on tullut osaksi sosiaalisen median sovelluksia ja alustoja, vaikka se on vielä suhteellisen uusi teknologia. Käyttäjät eivät välttämättä aina huomaa tekoälyä, vaikka se näyttäytyy käyttäjille useilla eri tavoilla kuten suositeltujen videoiden, kontaktien ja mainosten muodossa. Tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia parantaa käyttäjän käyttökokemusta, mutta se voi herättää myös kysymyksiä ja huolta käyttäjän yksityisyydestä.
Käyttäjien lisäksi myös yritykset hyödyntävät tekoälyä sosiaalisen median sovelluksissa ja alustoilla. Yritykset voivat hyödyntää tekoälyä niin organisaation sisällä kuin organisaation ulkopuolella. Käyttäjille yrityksen tekoälyn käyttö voi näyttäytyä yrityksen markkinoinnissa, rekrytointiprosessissa ja asiakaspalvelussa.
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee tekoälyä sosiaalisen median sovelluksilla ja alustoilla. Sen tarkoituksena on esittää konkreettisia esimerkkejä ja tietoa siitä, miten tekoäly näyttäytyy sosiaalisen median sovelluksissa ja alustoilla. Tekoälyn käyttöä sosiaalisen median sovelluksissa ja alustoilla on tutkittu vähän, vaikka tekoälyn käyttö sosiaalisen median sovelluksissa ja alustoilla on koko ajan kasvanut. Tutkielmaa varten suoritettiin kyselytutkimus, joka sisälsi 13 kysymystä tekoälystä sosiaalisessa mediassa.
Kyselytutkimuksesta saaduista vastauksista ei käynyt ilmi suuria poikkeavuuksia. Saadut vastaukset antavat tukea monille teoriaosuudesta luoduille väittämille. Kyselytutkimuksesta saadut vastaajien mielipiteet ja havainnot antavat kuitenkin tärkeää tietoa miten sosiaalinen media ja tekoäly kohtaavat käyttäjät ja millaisia vaikutuksia sillä voi olla sosiaalisen median käyttökokemukseen ja käyttäjien päätöksiin.