"Koulun yks tärkeimpiä tehtäviä on saada oppilaat innostumaan lukemisesta, koska se on häviävä kansalaistaito" : Luokanopettajien näkemyksiä lasten lukemisesta sekä lukumotivoinnista
Soininen, Sarlotta; Rannikko, Henni (2024-05-02)
"Koulun yks tärkeimpiä tehtäviä on saada oppilaat innostumaan lukemisesta, koska se on häviävä kansalaistaito" : Luokanopettajien näkemyksiä lasten lukemisesta sekä lukumotivoinnista
Soininen, Sarlotta
Rannikko, Henni
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325569
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325569
Tiivistelmä
Lukuharrastus kilpailee ajasta muiden harrastusten kanssa ja vähäinen lukeminen heijastuu lukutaitoon. Suomalaisten lasten lukutaito on heikentynyt, mikä näkyy kognitiivisten taitojen kehityksessä. Jotta lasten lukumotivaatiota saataisiin kasvatettua, on tärkeää käyttää monipuolisia keinoja motivoida oppilaita lukemaan. Motivaatio ohjaa lapsen toimintaa ja lisää itseohjautuvuutta lukemisen pariin. Opettajalla on vastuu kouluympäristössä tukea lasten lukijuuden kehittymistä ja tutustuttaa heidät kirjallisuuden pariin. Tässä tutkimuksessa keskityttiin luokanopettajien näkemyksiin liittyen lasten lukemiseen sekä opettajien käyttämiin motivointikeinoihin.
Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Laadullista aineistoa lähdettiin analysoimaan aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja vastaukset teemoiteltiin tutkimusongelmien mukaan. Haastattelukysymykset olivat avoimia, joten opettajilta saadut vastaukset olivat laajoja ja pohjautuivat heidän omiin toimintatapoihinsa ja näkemyksiinsä.
Opettajien vastauksissa korostui huoli liittyen lasten lukemisen vähäisyyteen. Opettajat kokivat lukemisen olevan enemmän pakollista kuin vapaaehtoista toimintaa. Digitalisaation vaikutukset korostuivat vastauksissa etsiessä syitä oppilaiden välinpitämättömille asenteille lukemista kohtaan. Kuitenkin luokassa on myös oppilaita, jotka nauttivat lukemista. Lukumotivoinnin keinoja oli useita, mutta keskeistä lukemiseen motivoimisessa on oppilaantuntemus ja opettajan oma asenne. Opettajien mukaan oppilaan aktiivinen lukeminen näkyi kirjoitetuissa teksteissä ja sanavaraston laajuudessa. Tutkimuksen tulokset ovat yhteydessä aikaisempaan teoriapohjaan, mutta suoria yleistyksiä ei voida tehdä. On arvokasta kuulla kentällä toimivien opettajien ajatuksia lasten lukijuuteen liittyen.
Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Laadullista aineistoa lähdettiin analysoimaan aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja vastaukset teemoiteltiin tutkimusongelmien mukaan. Haastattelukysymykset olivat avoimia, joten opettajilta saadut vastaukset olivat laajoja ja pohjautuivat heidän omiin toimintatapoihinsa ja näkemyksiinsä.
Opettajien vastauksissa korostui huoli liittyen lasten lukemisen vähäisyyteen. Opettajat kokivat lukemisen olevan enemmän pakollista kuin vapaaehtoista toimintaa. Digitalisaation vaikutukset korostuivat vastauksissa etsiessä syitä oppilaiden välinpitämättömille asenteille lukemista kohtaan. Kuitenkin luokassa on myös oppilaita, jotka nauttivat lukemista. Lukumotivoinnin keinoja oli useita, mutta keskeistä lukemiseen motivoimisessa on oppilaantuntemus ja opettajan oma asenne. Opettajien mukaan oppilaan aktiivinen lukeminen näkyi kirjoitetuissa teksteissä ja sanavaraston laajuudessa. Tutkimuksen tulokset ovat yhteydessä aikaisempaan teoriapohjaan, mutta suoria yleistyksiä ei voida tehdä. On arvokasta kuulla kentällä toimivien opettajien ajatuksia lasten lukijuuteen liittyen.