Näytä suppeat kuvailutiedot

"Koulun yks tärkeimpiä tehtäviä on saada oppilaat innostumaan lukemisesta, koska se on häviävä kansalaistaito" : Luokanopettajien näkemyksiä lasten lukemisesta sekä lukumotivoinnista

Soininen, Sarlotta; Rannikko, Henni (2024-05-02)

dc.contributor.authorSoininen, Sarlotta
dc.contributor.authorRannikko, Henni
dc.date.accessioned2024-05-03T21:31:20Z
dc.date.available2024-05-03T21:31:20Z
dc.date.issued2024-05-02
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/177149
dc.description.abstractLukuharrastus kilpailee ajasta muiden harrastusten kanssa ja vähäinen lukeminen heijastuu lukutaitoon. Suomalaisten lasten lukutaito on heikentynyt, mikä näkyy kognitiivisten taitojen kehityksessä. Jotta lasten lukumotivaatiota saataisiin kasvatettua, on tärkeää käyttää monipuolisia keinoja motivoida oppilaita lukemaan. Motivaatio ohjaa lapsen toimintaa ja lisää itseohjautuvuutta lukemisen pariin. Opettajalla on vastuu kouluympäristössä tukea lasten lukijuuden kehittymistä ja tutustuttaa heidät kirjallisuuden pariin. Tässä tutkimuksessa keskityttiin luokanopettajien näkemyksiin liittyen lasten lukemiseen sekä opettajien käyttämiin motivointikeinoihin. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Laadullista aineistoa lähdettiin analysoimaan aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja vastaukset teemoiteltiin tutkimusongelmien mukaan. Haastattelukysymykset olivat avoimia, joten opettajilta saadut vastaukset olivat laajoja ja pohjautuivat heidän omiin toimintatapoihinsa ja näkemyksiinsä. Opettajien vastauksissa korostui huoli liittyen lasten lukemisen vähäisyyteen. Opettajat kokivat lukemisen olevan enemmän pakollista kuin vapaaehtoista toimintaa. Digitalisaation vaikutukset korostuivat vastauksissa etsiessä syitä oppilaiden välinpitämättömille asenteille lukemista kohtaan. Kuitenkin luokassa on myös oppilaita, jotka nauttivat lukemista. Lukumotivoinnin keinoja oli useita, mutta keskeistä lukemiseen motivoimisessa on oppilaantuntemus ja opettajan oma asenne. Opettajien mukaan oppilaan aktiivinen lukeminen näkyi kirjoitetuissa teksteissä ja sanavaraston laajuudessa. Tutkimuksen tulokset ovat yhteydessä aikaisempaan teoriapohjaan, mutta suoria yleistyksiä ei voida tehdä. On arvokasta kuulla kentällä toimivien opettajien ajatuksia lasten lukijuuteen liittyen.
dc.format.extent43
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectlukumotivaatio, lukutaito, lukuharrastus, lukumotivoinnin menetelmät
dc.title"Koulun yks tärkeimpiä tehtäviä on saada oppilaat innostumaan lukemisesta, koska se on häviävä kansalaistaito" : Luokanopettajien näkemyksiä lasten lukemisesta sekä lukumotivoinnista
dc.type.ontasotfi=Kandidaatintutkielma|en=Bachelor's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2024050325569
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede (opettajankoulutuslaitos, Turku)|en=Educational Sciences|
dc.contributor.departmentfi=OKL Turku|en=Department of Teacher Education, Turku|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1089]
    fi=Tämän kokoelman opinnäytetyöt ovat vapaasti käytettävissä Internetin välityksellä.|en=Theses on this collection are freely available online.|

Näytä suppeat kuvailutiedot