Kestävän käsityön toteutuminen perusopetuksen käsityön opetuksessa 1.-6. vuosiluokilla : Opettajan kestävän käsityön mukaisen toiminnan taustalla vaikuttavat tekijät
Saarikoski, Sini; Partanen, Johanna (2024-05-03)
Kestävän käsityön toteutuminen perusopetuksen käsityön opetuksessa 1.-6. vuosiluokilla : Opettajan kestävän käsityön mukaisen toiminnan taustalla vaikuttavat tekijät
Saarikoski, Sini
Partanen, Johanna
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326437
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326437
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten opettajat toteuttavat kestävää käsityötä peruskoulun opetuksessa vuosiluokilla 1.–6. ja mitkä ovat opettajan toiminnan taustalla vaikuttavat tekijät. Koemme opettajien olevan avainroolissa kestävän kehityksen tietoisuuden lisäämisessä ja kestävän käsityön toteutumisessa. Kestävää käsityötä on aikaisemmin tutkittu, ja aiheen ajankohtaisuuden ja merkityksellisyyden vuoksi koimme tärkeäksi tutkia aihetta lisää.
Planeettamme on pisteessä, jossa on välttämätöntä ajatella kestävämpiä tapoja, joilla saamme turvattua hyvät elinmahdollisuudet tulevaisuuden sukupolville. Kestävän kehityksen avulla voimme edesauttaa planeetan ja ihmisten hyvinvointia toimimalla kestävän kehityksen eri ulottuvuuksia huomioon ottaen. Kestävä kehitys toimii kattokäsitteenä esimerkiksi kestävälle käsityölle, jonka avulla voidaan lähestyä edellä mainittuja tavoitteita käsityön välityksellä. Kestävä käsityö ottaa huomioon tuotteen, toiminnan ja aineettoman käsityön.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusaineisto kerättiin ryhmäkeskustelumenetelmällä. Ryhmäkeskusteluun osallistuneet neljä luokan- ja käsityön opettajaa työskentelivät pääkaupunkiseudun peruskoulussa 1.–6. vuosiluokilla. Opettajat toimivat samassa toimipisteessä ja opettivat käsityötä eri painotuksilla. Aineisto analysoitiin teemoittain ja luokittain, josta saatiin selville eri luokkien esiintyvyyksiä aineistossa, kuten mitä, millä tavoin ja kuinka paljon mitäkin esiintyi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää ilmiötä kestävä käsityö, eikä pyrkiä saamaan yleistettäviä tuloksia. Ottaen huomioon pienen otannan, ei voida tehdä yleistyksiä. Ryhmäkeskustelumenetelmä toimi hyvänä keinona avaamassa ilmiötä ja ymmärtämässä opettajan kestävän käsityön mukaista toimintaa ja toiminnan taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tuloksista voidaan päätellä opettajien toteuttavan kestävää käsityötä tietoisesti ja tiedostamatta. Opettajan toiminnan taustalla voidaan nähdä opettajien tiedoilla ja taidolla olevan yhteys sosiaalisen kestävyyden toteutumiselle. Opettajat jakoivat tietoa toisilleen ja oppivat toisiltaan.
Voimme todeta opettajien olevan merkityksellisessä asemassa kestävän kehityksen edistämisessä kestävän käsityön keinoin peruskoulun käsityönopetuksessa. Kestävän käsityön tutkimusten tutkimustuloksia olisi tärkeää tuoda tietoisuuteen laajemmin, jolloin voimme ymmärtää paremmin taustalla vaikuttavia asioita sekä edistää planeettamme ja ihmisten hyvinvointia.
Planeettamme on pisteessä, jossa on välttämätöntä ajatella kestävämpiä tapoja, joilla saamme turvattua hyvät elinmahdollisuudet tulevaisuuden sukupolville. Kestävän kehityksen avulla voimme edesauttaa planeetan ja ihmisten hyvinvointia toimimalla kestävän kehityksen eri ulottuvuuksia huomioon ottaen. Kestävä kehitys toimii kattokäsitteenä esimerkiksi kestävälle käsityölle, jonka avulla voidaan lähestyä edellä mainittuja tavoitteita käsityön välityksellä. Kestävä käsityö ottaa huomioon tuotteen, toiminnan ja aineettoman käsityön.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusaineisto kerättiin ryhmäkeskustelumenetelmällä. Ryhmäkeskusteluun osallistuneet neljä luokan- ja käsityön opettajaa työskentelivät pääkaupunkiseudun peruskoulussa 1.–6. vuosiluokilla. Opettajat toimivat samassa toimipisteessä ja opettivat käsityötä eri painotuksilla. Aineisto analysoitiin teemoittain ja luokittain, josta saatiin selville eri luokkien esiintyvyyksiä aineistossa, kuten mitä, millä tavoin ja kuinka paljon mitäkin esiintyi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää ilmiötä kestävä käsityö, eikä pyrkiä saamaan yleistettäviä tuloksia. Ottaen huomioon pienen otannan, ei voida tehdä yleistyksiä. Ryhmäkeskustelumenetelmä toimi hyvänä keinona avaamassa ilmiötä ja ymmärtämässä opettajan kestävän käsityön mukaista toimintaa ja toiminnan taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tuloksista voidaan päätellä opettajien toteuttavan kestävää käsityötä tietoisesti ja tiedostamatta. Opettajan toiminnan taustalla voidaan nähdä opettajien tiedoilla ja taidolla olevan yhteys sosiaalisen kestävyyden toteutumiselle. Opettajat jakoivat tietoa toisilleen ja oppivat toisiltaan.
Voimme todeta opettajien olevan merkityksellisessä asemassa kestävän kehityksen edistämisessä kestävän käsityön keinoin peruskoulun käsityönopetuksessa. Kestävän käsityön tutkimusten tutkimustuloksia olisi tärkeää tuoda tietoisuuteen laajemmin, jolloin voimme ymmärtää paremmin taustalla vaikuttavia asioita sekä edistää planeettamme ja ihmisten hyvinvointia.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
”Joka tapauksessa uskon, että käsityön lukiodiplomista tiedetään liian vähän. Uskon, että sitä suoritettaisiin enemmän jos siitä tiedettäisiin.” Käsityön aineenopettajien näkemyksiä lukiodiplomin tunnetuksi tekemisestä
Kaiku, Katja (Turun yliopisto, 14.03.2016)Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää käsityön aineenopettajien näkemyksiä käsityön lukiodiplomin tunnetuksi tekemisestä. Aihe koettiin tärkeäksi tutkia, sillä opetushallituksen selvitys lukiodiplomien suorittamisesta ... -
Teknologian lukutaito käsityön opetuksessa : Käsityön opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä teknologian lukutaidon keskeisistä osaamisalueista, oppimistavoitteista, oppisisällöistä ja opetusmenetelmistä
Tupasela, Aleksi; Hjelt, Joni (18.02.2020)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää käsityön opettajien ja opettajaksi opiskelevien näkemyksiä siitä, millaiset taidot ovat keskeisiä teknologian lukutaidon osaamisalueita, sekä millaisia oppimistavoitteita, oppisisältöjä ...avoin -
Käsityön oppimistehtävän yhteys oppilaan valinnaisen käsityön valintaan
Flemming, Laura; Härkönen, Anni (11.05.2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ohjaako käsityön oppimistehtävä oppilaan valinnaisen käsityön valintaa. Oppilaan tehdessä päätöstä valinnaisen oppiaineen valinnasta vaikuttavat siihen useat tekijät. Näitä ...avoin