Opettajien näkemykset koulukiusaamisesta Opettaja-lehden mielipidekirjoitusten perusteella
Mäkelä, Heidi (2024-05-03)
Opettajien näkemykset koulukiusaamisesta Opettaja-lehden mielipidekirjoitusten perusteella
Mäkelä, Heidi
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050827980
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050827980
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani tarkoituksena on teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla selvittää, minkälaista puhe koulukiusaamisesta kasvatuksen ammattilaisten keskuudessa on. Tutkimuksen aineistona on Opettaja-lehden kolumneja ja mielipidekirjoituksia. Teoreettinen osio koostuu kiusaamiskäsitteen avaamisesta ja nostan teoreettisessa osuudessa esiin myös koulukiusaamisen yleisyyttä, joka osaltaan perustelee tutkimusaiheen tärkeyttä. Lisäksi nostan esiin teoriaa koulukiusaamisen hallinta- ja ennaltaehkäisytyöstä.
Kandidaatin tutkielmani on laadullinen tutkimus, keskittyen teorialähtöiseen sisällönanalyysiin opettajien kirjoittamien mielipidekirjoitusten pohjalta. Aineiston analyysi perustui niin sanottuun teoriaohjaavaan lähestymistapaan, jossa tutkimuskysymykset ja teoreettinen viitekehys muodostivat perustan aineiston tulkinnalle. Analyysissa aineistosta kiinnitettiin huomiota erityisesti opettajien näkemyksiin koulukiusaamisesta, kiusaamistilanteiden osapuolten kuvaamiseen ja koulukiusaamisen ehkäisyyn liittyvien toimien tehokkuuteen.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat kuvailua koulukiusaamiskeskustelun laadusta, ja sen yksityiskohdista. Kandidaatin tutkielmani ensisijaisena tavoitteena on syventää ymmärrystä opettajien käsityksistä koulukiusaamisen ilmiöstä. Tarkoituksena on tunnistaa yhteneväisyyksiä näissä käsityksissä ja pyrkiä tunnistamaan, millaiset käsitykset ja ajatukset ovat vahvimpia ja laajimmin jaettuja, ja onko olemassa yhtenäisiä piirteitä tai ongelmia, joista keskustellaan tai nostetaan esiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat tunnistavat hyvin kiusaamismuotoja ja pitävät varhaisen tuen ja vanhempien mukanaolon tärkeinä tekijöinä koulukiusaamisen torjunnassa. Lisäksi tulokset korostavat moniammatillisen yhteistyön ja yhteisön osallistumisen merkitystä koulukiusaamisen ehkäisyssä. Esiin nousi myös tarve kehittää ja vahvistaa olemassa olevia interventio-ohjelmia.
Kandidaatin tutkielmani on laadullinen tutkimus, keskittyen teorialähtöiseen sisällönanalyysiin opettajien kirjoittamien mielipidekirjoitusten pohjalta. Aineiston analyysi perustui niin sanottuun teoriaohjaavaan lähestymistapaan, jossa tutkimuskysymykset ja teoreettinen viitekehys muodostivat perustan aineiston tulkinnalle. Analyysissa aineistosta kiinnitettiin huomiota erityisesti opettajien näkemyksiin koulukiusaamisesta, kiusaamistilanteiden osapuolten kuvaamiseen ja koulukiusaamisen ehkäisyyn liittyvien toimien tehokkuuteen.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat kuvailua koulukiusaamiskeskustelun laadusta, ja sen yksityiskohdista. Kandidaatin tutkielmani ensisijaisena tavoitteena on syventää ymmärrystä opettajien käsityksistä koulukiusaamisen ilmiöstä. Tarkoituksena on tunnistaa yhteneväisyyksiä näissä käsityksissä ja pyrkiä tunnistamaan, millaiset käsitykset ja ajatukset ovat vahvimpia ja laajimmin jaettuja, ja onko olemassa yhtenäisiä piirteitä tai ongelmia, joista keskustellaan tai nostetaan esiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat tunnistavat hyvin kiusaamismuotoja ja pitävät varhaisen tuen ja vanhempien mukanaolon tärkeinä tekijöinä koulukiusaamisen torjunnassa. Lisäksi tulokset korostavat moniammatillisen yhteistyön ja yhteisön osallistumisen merkitystä koulukiusaamisen ehkäisyssä. Esiin nousi myös tarve kehittää ja vahvistaa olemassa olevia interventio-ohjelmia.