Näytä suppeat kuvailutiedot

Opettajien näkemykset koulukiusaamisesta Opettaja-lehden mielipidekirjoitusten perusteella

Mäkelä, Heidi (2024-05-03)

dc.contributor.authorMäkelä, Heidi
dc.date.accessioned2024-05-08T21:30:48Z
dc.date.available2024-05-08T21:30:48Z
dc.date.issued2024-05-03
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/177217
dc.description.abstractKandidaatin tutkielmani tarkoituksena on teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla selvittää, minkälaista puhe koulukiusaamisesta kasvatuksen ammattilaisten keskuudessa on. Tutkimuksen aineistona on Opettaja-lehden kolumneja ja mielipidekirjoituksia. Teoreettinen osio koostuu kiusaamiskäsitteen avaamisesta ja nostan teoreettisessa osuudessa esiin myös koulukiusaamisen yleisyyttä, joka osaltaan perustelee tutkimusaiheen tärkeyttä. Lisäksi nostan esiin teoriaa koulukiusaamisen hallinta- ja ennaltaehkäisytyöstä. Kandidaatin tutkielmani on laadullinen tutkimus, keskittyen teorialähtöiseen sisällönanalyysiin opettajien kirjoittamien mielipidekirjoitusten pohjalta. Aineiston analyysi perustui niin sanottuun teoriaohjaavaan lähestymistapaan, jossa tutkimuskysymykset ja teoreettinen viitekehys muodostivat perustan aineiston tulkinnalle. Analyysissa aineistosta kiinnitettiin huomiota erityisesti opettajien näkemyksiin koulukiusaamisesta, kiusaamistilanteiden osapuolten kuvaamiseen ja koulukiusaamisen ehkäisyyn liittyvien toimien tehokkuuteen. Tutkimuksen tulokset tarjoavat kuvailua koulukiusaamiskeskustelun laadusta, ja sen yksityiskohdista. Kandidaatin tutkielmani ensisijaisena tavoitteena on syventää ymmärrystä opettajien käsityksistä koulukiusaamisen ilmiöstä. Tarkoituksena on tunnistaa yhteneväisyyksiä näissä käsityksissä ja pyrkiä tunnistamaan, millaiset käsitykset ja ajatukset ovat vahvimpia ja laajimmin jaettuja, ja onko olemassa yhtenäisiä piirteitä tai ongelmia, joista keskustellaan tai nostetaan esiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat tunnistavat hyvin kiusaamismuotoja ja pitävät varhaisen tuen ja vanhempien mukanaolon tärkeinä tekijöinä koulukiusaamisen torjunnassa. Lisäksi tulokset korostavat moniammatillisen yhteistyön ja yhteisön osallistumisen merkitystä koulukiusaamisen ehkäisyssä. Esiin nousi myös tarve kehittää ja vahvistaa olemassa olevia interventio-ohjelmia.
dc.format.extent40
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectkoulukiusaaminen, opettajat, teorialähtöinen sisällönanalyysi, käsitykset, koulukiusaamiskeskustelu
dc.titleOpettajien näkemykset koulukiusaamisesta Opettaja-lehden mielipidekirjoitusten perusteella
dc.type.ontasotfi=Kandidaatintutkielma|en=Bachelor's thesis|
dc.rights.accessrightssuljettu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2024050827980
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede (kasvatustieteiden laitos)|en=Educational Sciences|
dc.contributor.departmentfi=Kasvatustieteiden laitos|en=Department of Education|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [668]
    fi=Tämän kokoelman töistä on julkaistu avoimessa verkossa ainoastaan tiivistelmä. Tekijä ei ole antanut lupaa teoksen kokotekstin julkaisemiseen Internetissä.|en=Theses in this collection have only abstract. The author of the thesis has not allowed to publish the fulltext of the thesis online.|

Näytä suppeat kuvailutiedot