Aineettoman palkitsemisen merkitys asiantuntijatyössä : Laadullinen tutkimus työelämän muutosten vaikutuksista onnistuneeseen palkitsemiseen
Soramo, Julia (2024-04-22)
Aineettoman palkitsemisen merkitys asiantuntijatyössä : Laadullinen tutkimus työelämän muutosten vaikutuksista onnistuneeseen palkitsemiseen
Soramo, Julia
(22.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050827664
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050827664
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan työntekijöiden irtisanoutumiset ovat lisääntyneet ennätyksellisen paljon viime vuosien aikana ja vapaaehtoinen vaihtuvuus on kasvanut suuremmaksi kuin koskaan aiemmin. Työntekijät ovatkin ensimmäistä kertaa 10 vuoteen aiempaa vähemmän sitoutuneita työhönsä. Lisääntynyt vaihtuvuus on nähty nykyaikaisen työuran merkittävänä piirteenä, joka näyttää vahvistuvan nuorempien sukupolvien myötä. Ilmiö on huolestuttava, sillä vaihtuvuudesta aiheutuvat menetykset tulevat yrityksille kalliiksi. Tutkimusten mukaan erityisesti asiantuntijoiden vaihtuvuus on suurempaa kuin muun työvoiman, ja pois lähteviä asiantuntijoita voi olla haastava korvata. Asiantuntijoiden mukana organisaatioissa menetetään arvokas tietotaito ja inhimillinen pääoma, mikä voi heikentää organisaation kilpailuetua.
Vaihtuvuuden lisääntymiselle voi olla monia syitä, mutta niitä ei tiedetä tarkkaan. Siksi vapaaehtoisen vaihtuvuuden motiiveja on oleellista tutkia. Koska ilmiö on tuore, ei aiheesta ole vielä tehty paljoa tutkimusta, etenkään Suomen tasolla. Koronapandemian vauhdittamista muutoksista ollaan epäilemättä kiinnostuneita ja tutkimukselle on erityisen suuri tarve nyt, kun työelämän uusi normaali on rakentumassa. Jotta sitoutumisongelmaan voidaan reagoida, on tärkeää selvittää, miksi asiantuntijat lähtevät ja mikä heidät saisi jäämään. Asiantuntijoiden motivaatioon keskittyviä tutkimuksia on kuitenkin tehty melko vähän, joten jotta heidän motivaatiotansa ja sitoutumista voitaisiin vahvistaa, tulee ensin selvittää, millaisia palkkioita he työstään odottavat.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia aineettoman palkitsemisen merkitystä asiantuntijoiden motivaatiota ja sitoutumista vahvistavana tekijänä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tutkielmassa tarkastellaan asiantuntijoiden muuttuneita työhön liittyviä motiiveja, odotuksia ja tarpeita pandemian jälkeisenä aikana. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään syitä asiantuntijoiden kasvaneen vaihtuvuuden taustalla ja ehdottamaan, miten tähän ongelmaan voitaisiin vastata onnistuneen palkitsemisen kautta. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka empiirinen aineisto kerätään puolistrukturoiduilla asiantuntijahaastatteluilla. Haastatteluaineisto analysoidaan teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan pandemia-aika on muuttanut asiantuntijoiden vaatimuksia työtä kohtaan ja vaikuttanut siihen, millaisia palkkioita organisaatioiden on tarjottava, jotta asiantuntijat olisivat motivoituneita ja sitoutuneita. Tutkimuksen mukaan organisaatiot, jotka sisällyttävät palkitsemisjärjestelmiinsä sekä taloudellisia että aineettomia palkkioita, voivat löytää kestävämpiä ja tehokkaampia tapoja motivoida työntekijöitään. Tutkimuksen mukaan taloudelliset palkkiot ovat välttämättömiä, mutta riittämättömiä asiantuntijoiden motivaation ja sitoutumisen vahvistamisessa. Asiantuntijoilla tulisi olla mahdollisuus sisäistä motivaatiota synnyttäviin aineettomiin palkkioihin, joista merkittävimmiksi tutkimuksessa osoittautui yhteisöllisyys, itsensä toteuttaminen ja työn joustavuus. Onnistuneen aineettoman palkitsemisen myötä asiantuntijat tuntevat arvostusta ja kokevat, että heidän todelliset tarpeensa tulevat tyydytetyksi organisaation sisällä. Tutkimuksen mukaan aineettomat palkkiot vahvistavat sisäisen motivaation lisäksi asiantuntijoiden affektiivista, eli tunneperäistä sitoutumista, joka on vahvin sitoutumisen muoto. Tällöin asiantuntijat tuntevat emotionaalista kiintymystä organisaatioon ja jatkavat työsuhdettaan, koska he aidosti haluavat tehdä niin.
Vaihtuvuuden lisääntymiselle voi olla monia syitä, mutta niitä ei tiedetä tarkkaan. Siksi vapaaehtoisen vaihtuvuuden motiiveja on oleellista tutkia. Koska ilmiö on tuore, ei aiheesta ole vielä tehty paljoa tutkimusta, etenkään Suomen tasolla. Koronapandemian vauhdittamista muutoksista ollaan epäilemättä kiinnostuneita ja tutkimukselle on erityisen suuri tarve nyt, kun työelämän uusi normaali on rakentumassa. Jotta sitoutumisongelmaan voidaan reagoida, on tärkeää selvittää, miksi asiantuntijat lähtevät ja mikä heidät saisi jäämään. Asiantuntijoiden motivaatioon keskittyviä tutkimuksia on kuitenkin tehty melko vähän, joten jotta heidän motivaatiotansa ja sitoutumista voitaisiin vahvistaa, tulee ensin selvittää, millaisia palkkioita he työstään odottavat.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia aineettoman palkitsemisen merkitystä asiantuntijoiden motivaatiota ja sitoutumista vahvistavana tekijänä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tutkielmassa tarkastellaan asiantuntijoiden muuttuneita työhön liittyviä motiiveja, odotuksia ja tarpeita pandemian jälkeisenä aikana. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään syitä asiantuntijoiden kasvaneen vaihtuvuuden taustalla ja ehdottamaan, miten tähän ongelmaan voitaisiin vastata onnistuneen palkitsemisen kautta. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka empiirinen aineisto kerätään puolistrukturoiduilla asiantuntijahaastatteluilla. Haastatteluaineisto analysoidaan teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan pandemia-aika on muuttanut asiantuntijoiden vaatimuksia työtä kohtaan ja vaikuttanut siihen, millaisia palkkioita organisaatioiden on tarjottava, jotta asiantuntijat olisivat motivoituneita ja sitoutuneita. Tutkimuksen mukaan organisaatiot, jotka sisällyttävät palkitsemisjärjestelmiinsä sekä taloudellisia että aineettomia palkkioita, voivat löytää kestävämpiä ja tehokkaampia tapoja motivoida työntekijöitään. Tutkimuksen mukaan taloudelliset palkkiot ovat välttämättömiä, mutta riittämättömiä asiantuntijoiden motivaation ja sitoutumisen vahvistamisessa. Asiantuntijoilla tulisi olla mahdollisuus sisäistä motivaatiota synnyttäviin aineettomiin palkkioihin, joista merkittävimmiksi tutkimuksessa osoittautui yhteisöllisyys, itsensä toteuttaminen ja työn joustavuus. Onnistuneen aineettoman palkitsemisen myötä asiantuntijat tuntevat arvostusta ja kokevat, että heidän todelliset tarpeensa tulevat tyydytetyksi organisaation sisällä. Tutkimuksen mukaan aineettomat palkkiot vahvistavat sisäisen motivaation lisäksi asiantuntijoiden affektiivista, eli tunneperäistä sitoutumista, joka on vahvin sitoutumisen muoto. Tällöin asiantuntijat tuntevat emotionaalista kiintymystä organisaatioon ja jatkavat työsuhdettaan, koska he aidosti haluavat tehdä niin.