Inhimillinen pääoma kaupallisen alan korkeasti koulutettujen työllistettävyyden resurssina
Rautio, Veera (2024-04-05)
Inhimillinen pääoma kaupallisen alan korkeasti koulutettujen työllistettävyyden resurssina
Rautio, Veera
(05.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024043024636
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024043024636
Tiivistelmä
Työelämä on jatkuvassa muutoksessa, minkä vuoksi myös työntekijöihin kohdistuvat odotukset muuttuvat etenkin asiantuntija-aloilla. Korkeakoulut pyrkivät tuottamaan työmarkkinoille työntekijöitä, joiden taidot ja osaaminen vastaavat työelämän tarpeita, mutta usein korkeakoulusta saatujen taitojen lisäksi on oltava muutakin osaamista. Työelämässä vaadittu osaaminen liittyy työllistettävyyden käsitteeseen, millä tarkoitetaan yksilön mahdollisuuksia työllistyä, sekä pysyä tai edetä työssään. Korkeasti koulutettujen työelämässä menestymistä ja ylipäänsä siinä kiinni pysymistä varten on tärkeää tunnistaa työelämän vaatimuksia ja odotuksia, jotta niihin pystyisi vastaamaan. Tämän pro gradu -tutkielman tutkimuskysymyksistä ensimmäinen kysyy, millaista työllistettävyyteen liittyvää inhimillistä pääomaa ja siihen liittyviä resursseja kaupalliselta alalta valmistuneet rakentavat puheessaan, ja toinen, millaisia merkityksiä he rakentavat suhteessa inhimilliseen pääomaan ja siihen liittyviin resursseihin. Inhimillisen pääoman käsite perustuu tässä tutkimuksessa Tomlinsonin (2017) luomaan korkeasti koulutettujen työllistettävyyttä havainnollistavaan malliin, jonka mukaan työllistettävyys rakentuu erilaisista pääomista. Tutkimusaineistona käytän kaupallisen alan korkeasti koulutettujen työllistettävyyttä selvittäneen High Employ -hankkeen haastatteluja. Menetelmänä käytän sosiaaliseen konstruktionismiin pohjautuvaa temaattista analyysiä. Olen jakanut aineistosta rajatuissa haastatteluissa haastateltujen korkeasti koulutettujen puheessa esiintyneet inhimillisen pääoman resurssit viiteen teemaan, jotka ovat kielitaito, oman osaamisen sanoittaminen ja markkinoiminen, osaamisen kehittämisen taito, tutkinnosta saadut taidot, sekä substanssitaito. Tulokset laajentavat ymmärrystä inhimillisestä pääomasta osana työllistettävyyttä, sikäli kuin se esiintyy kaupallisen alan korkeasti koulutettujen puheessa. Tuloksia voi hyödyntää oman tai muiden korkeasti koulutettujen työllistettävyyden vahvistamisessa ja tukemisessa. Working life is constantly changing, which is why the expectations placed on employees also change, especially in expert fields. Universities aim to produce employees for the job market whose qualities meet the needs of the working life. However, besides the expertise acquired from universities, there needs to be additional skills. The required skills in working life are closely related to the concept of employability, which refers to an individual's ability to get a job, as well as to stay or progress in their work and career. In order to succeed in the working life, it is important for individuals with a higher education to identify the requirements and expectations of the working life so that they can meet them. The first research question of this thesis asks what kind of human capital related to employability and the resources related to it higher education graduates with a degree in business construct in their discourse, and the second question examines what meanings they construct in relation to human capital and resources related to it. The concept of human capital in this study is based on Tomlinson's (2017) model illustrating the employability of higher education graduates, according to which employability is built on various forms of capital. The research material used in this research consists of interviews from the High Employ project that studied the employability of higher education graduates from the field of business. The method used is thematic analysis based on social constructionism. I have categorized the human capital resources that emerged in the discourse of the graduates into five themes: language skills, articulation and marketing of one's own expertise, skills in learning and developing one’s skills, skills acquired from the degree, and substantive skills. The results of this study broaden the understanding of human capital as part of employability, through how it appears in the speech of the graduate interviews used as the research material of this study. The results can be utilized in strengthening and supporting the employability of one's own or other highly educated individuals.