Liikettä esiopetukseen! : Keinoja lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen esiopetuksen opettajien näkökulmasta
Isaksson, Henni; Kari, Jasmin (2024-04-08)
Liikettä esiopetukseen! : Keinoja lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen esiopetuksen opettajien näkökulmasta
Isaksson, Henni
Kari, Jasmin
(08.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326207
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326207
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksen opettajien käyttämiä keinoja lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi esiopetuspäivän aikana. Keinoja alle kouluikäisten lasten liikkumisen lisäämiseksi on perusteltua tutkia, sillä aiempien tutkimusten mukaan enemmistö suomalaisista alle kouluikäisistä ei saavuta varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksien mukaista kolmen tunnin päivittäistä, kuormittavuudeltaan vaihtelevaa liikuntamäärää. Lapsen liikuntatottumuksiin on syytä kiinnittää huomiota jo varhaisessa iässä, sillä liikunnallinen lapsuus ennustaa myös liikunnallista aikuisuutta ja lapsena omaksuttu terveellinen ja liikunnallinen elämäntapa edistää aikuisiälläkin terveyttä ja hyvinvointia. Esiopetus on ympäristönä ideaalinen lasten fyysisen aktiivisuuden määrän lisäämisen sekä liikunnallisen elämäntavan omaksumisen kannalta, sillä esiopetus tavoittaa lähes kaikki ikäluokan lapset. Lisäksi esiopetusikäinen lapsi viettää esiopetuksessa suuren osan arkipäivästään.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli muodostaa esiopetuksen opettajien käyttämistä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämisen keinoista kokonaisuus, jonka avulla lasten fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärää pystytään lisäämään valtakunnallisesti suomalaisessa esiopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja esiopetuksen opettajat käyttävät lisätäkseen fyysistä aktiivisuutta esiopetuspäivän aikana. Tutkimuksen keskeisiä teemoja olivat esiopetuksen opettaja liikunnallisena roolimallina, lasten osallisuuden mahdollistaminen ja tukeminen, ohjattu liikunta ja sen sisällöt esiopetuksessa, esiopetuksen liikuntaympäristö ja -välineet sekä esiopetuksen liikkumista tukeva yhteistyö esimerkiksi kunnan ja muiden toimijoiden kanssa. Nämä teemat valikoituivat tutkimukseen Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten 2016 pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineiston analyysi tehtiin yhdistelemällä teorialähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita. Tutkimuksen aineisto koostui neljän esiopetuksen opettajan haastatteluista.
Tutkimustulosten mukaan esiopetuksen opettajat pystyivät omilla toimillaan lisäämään lasten fyysistä aktiivisuutta monipuolisesti eri tilanteissa ja ympäristöissä. Opettajien käyttämiä keinoja oli yhteensä 45. Roolimallin osalta fyysistä aktiivisuutta lisättiin opettajan omalla osallistumisella ja kannustamisella. Osallisuutta lisättiin mahdollistamalla osallistuminen, huomioimalla toiveet, valinnanvapaudella, arvioimalla toiminnan mielekkyyttä sekä lasten osallisuudella toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Ohjattu liikunta sisälsi ohjatun liikunnan toistuvuuden, keston sekä sisällön. Ympäristön avulla fyysistä aktiivisuutta lisättiin hyödyntämällä esiopetusyksikön sisätiloja, ulkotiloja sekä lähiympäristöä. Välineiden osalta fyysisen aktiivisuuden lisäämisen keinona käytettiin fyysistä aktiivisuutta lisääviä liikuntavälineitä, muita kuin ensisijaisesti liikuntaan tarkoitettuja välineitä sekä välineiden saatavuutta. Fyysisen aktiivisuuden lisäämisen keinoja yhteistyön osalta olivat liikuntakampanjat, yhteistyö kunnan kanssa ja yhteistyö urheiluseurojen kanssa.
Tutkimustulosten mukaan esiopetuksen opettajilla on monipuoliset mahdollisuudet lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta esiopetuspäivän aikana ja keinoja lisätä fyysistä aktiivisuutta ilmeni kaikilla tutkimuksen osa-alueilla. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää esiopetuksessa toimivat kasvattajat sekä heidän kanssaan yhteistyössä toimivat osapuolet kuten kunnat, urheiluseurat ja yksikön asioista päättävät tahot.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli muodostaa esiopetuksen opettajien käyttämistä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämisen keinoista kokonaisuus, jonka avulla lasten fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärää pystytään lisäämään valtakunnallisesti suomalaisessa esiopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja esiopetuksen opettajat käyttävät lisätäkseen fyysistä aktiivisuutta esiopetuspäivän aikana. Tutkimuksen keskeisiä teemoja olivat esiopetuksen opettaja liikunnallisena roolimallina, lasten osallisuuden mahdollistaminen ja tukeminen, ohjattu liikunta ja sen sisällöt esiopetuksessa, esiopetuksen liikuntaympäristö ja -välineet sekä esiopetuksen liikkumista tukeva yhteistyö esimerkiksi kunnan ja muiden toimijoiden kanssa. Nämä teemat valikoituivat tutkimukseen Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten 2016 pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineiston analyysi tehtiin yhdistelemällä teorialähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita. Tutkimuksen aineisto koostui neljän esiopetuksen opettajan haastatteluista.
Tutkimustulosten mukaan esiopetuksen opettajat pystyivät omilla toimillaan lisäämään lasten fyysistä aktiivisuutta monipuolisesti eri tilanteissa ja ympäristöissä. Opettajien käyttämiä keinoja oli yhteensä 45. Roolimallin osalta fyysistä aktiivisuutta lisättiin opettajan omalla osallistumisella ja kannustamisella. Osallisuutta lisättiin mahdollistamalla osallistuminen, huomioimalla toiveet, valinnanvapaudella, arvioimalla toiminnan mielekkyyttä sekä lasten osallisuudella toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Ohjattu liikunta sisälsi ohjatun liikunnan toistuvuuden, keston sekä sisällön. Ympäristön avulla fyysistä aktiivisuutta lisättiin hyödyntämällä esiopetusyksikön sisätiloja, ulkotiloja sekä lähiympäristöä. Välineiden osalta fyysisen aktiivisuuden lisäämisen keinona käytettiin fyysistä aktiivisuutta lisääviä liikuntavälineitä, muita kuin ensisijaisesti liikuntaan tarkoitettuja välineitä sekä välineiden saatavuutta. Fyysisen aktiivisuuden lisäämisen keinoja yhteistyön osalta olivat liikuntakampanjat, yhteistyö kunnan kanssa ja yhteistyö urheiluseurojen kanssa.
Tutkimustulosten mukaan esiopetuksen opettajilla on monipuoliset mahdollisuudet lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta esiopetuspäivän aikana ja keinoja lisätä fyysistä aktiivisuutta ilmeni kaikilla tutkimuksen osa-alueilla. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää esiopetuksessa toimivat kasvattajat sekä heidän kanssaan yhteistyössä toimivat osapuolet kuten kunnat, urheiluseurat ja yksikön asioista päättävät tahot.