Koirat sosiaalisen median vaikuttajina : Lemmikkitilien rakentuminen Instagramissa ja Facebookissa
Aalto, Silja (2024-04-09)
Koirat sosiaalisen median vaikuttajina : Lemmikkitilien rakentuminen Instagramissa ja Facebookissa
Aalto, Silja
(09.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421342
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421342
Tiivistelmä
Lemmikkitilit ovat hauskuttaneet sosiaalisen median alustoilla ja lemmikkivaikuttajien päivitykset täyttävät somealustojen lisäksi myös iltapäivälehtien otsikoita. Eläinvaikuttajien näkyvyyttä hyödynnetäänkin ahkerasti tänä päivänä mainonnassa.
Tutkielmassa tarkastellaan kahden koiraprofiilin somejulkaisuiden rakentumista sosiaalisen median alustoissa Facebookissa ja Instagramissa. Tavoitteena on selvittää, minkälaisista teemoista koiraprofiilien somejulkaisut rakentuvat ja minkälaista mediahuomiota ne ovat saaneet. Lisäksi tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymykseen, miten koiraprofiilit ovat asemoituneet sosiaalisen median vaikuttajiksi.
Primaariaineisto koostuu @topi_the_dog nimimerkillä kulkevan saksanpaimenkoiran Instagram-julkaisuja ja Pertti – Perseilevä labradorinnoutaja Facebook-päivityksiä, jotka on julkaistu vuoden 2020 aikana, aikavälillä 14.1.2020-28.12.2020. Aineisto koostuu yhteensä 124 pysyvästä somejulkaisusta.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, mutta tutkielmassa on hyödynnetty myös määrällisiä menetelmiä aineiston hahmottamiseen ja analyysiosion tueksi. Tutkielmassa tarkastellaan somejulkaisuista esiin nousevia teemoja, jota tarkastellaan yhteiskuntatieteellisen eläintutkimuksen kirjallisuuden kautta.
Aineiston analyysissä on hyödynnetty laadullista sisällönanalyysiä sekä määrällisiä menetelmiä. Aineisto on jaettu kuuteen pääteemaan, jotka jakautuvat kahteen tai kolmeen alateemaan. Näitä pääteemoja ja niiden alateemoja käsitellään omissa alaluvuissaan ja tarkastellaan lähiluvun avulla. Käsittelyluvuissa on avattu pääteemaan kuuluvia julkaisuja, joka auttaa teemojen havainnollistamisessa ja hahmottamisessa.
Toinen aineisto koostuu iltapäivälehtien artikkeleista, jotka ovat kirjoittaneet artikkeleita kyseisistä koiratileistä ja niiden julkaisuista. Käsittelyluvuissa artikkeleiden kirjoituksia on tuotu someaineiston ohella esiin. Teemojen avulla muodostuu kokonaiskuvan siitä, miten koiraprofiileja hyödynnetään ja käytetään sosiaalisen median vaikuttajina.
Teemoissa korostuu erityisesti koiran inhimillistäminen ja profiilien kaupallisuus, jotka nousivat huumorin ja viihteellisyyden ohessa yhdeksi tärkeimmiksi havainnoiksi.
Tutkielmassa tarkastellaan kahden koiraprofiilin somejulkaisuiden rakentumista sosiaalisen median alustoissa Facebookissa ja Instagramissa. Tavoitteena on selvittää, minkälaisista teemoista koiraprofiilien somejulkaisut rakentuvat ja minkälaista mediahuomiota ne ovat saaneet. Lisäksi tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymykseen, miten koiraprofiilit ovat asemoituneet sosiaalisen median vaikuttajiksi.
Primaariaineisto koostuu @topi_the_dog nimimerkillä kulkevan saksanpaimenkoiran Instagram-julkaisuja ja Pertti – Perseilevä labradorinnoutaja Facebook-päivityksiä, jotka on julkaistu vuoden 2020 aikana, aikavälillä 14.1.2020-28.12.2020. Aineisto koostuu yhteensä 124 pysyvästä somejulkaisusta.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, mutta tutkielmassa on hyödynnetty myös määrällisiä menetelmiä aineiston hahmottamiseen ja analyysiosion tueksi. Tutkielmassa tarkastellaan somejulkaisuista esiin nousevia teemoja, jota tarkastellaan yhteiskuntatieteellisen eläintutkimuksen kirjallisuuden kautta.
Aineiston analyysissä on hyödynnetty laadullista sisällönanalyysiä sekä määrällisiä menetelmiä. Aineisto on jaettu kuuteen pääteemaan, jotka jakautuvat kahteen tai kolmeen alateemaan. Näitä pääteemoja ja niiden alateemoja käsitellään omissa alaluvuissaan ja tarkastellaan lähiluvun avulla. Käsittelyluvuissa on avattu pääteemaan kuuluvia julkaisuja, joka auttaa teemojen havainnollistamisessa ja hahmottamisessa.
Toinen aineisto koostuu iltapäivälehtien artikkeleista, jotka ovat kirjoittaneet artikkeleita kyseisistä koiratileistä ja niiden julkaisuista. Käsittelyluvuissa artikkeleiden kirjoituksia on tuotu someaineiston ohella esiin. Teemojen avulla muodostuu kokonaiskuvan siitä, miten koiraprofiileja hyödynnetään ja käytetään sosiaalisen median vaikuttajina.
Teemoissa korostuu erityisesti koiran inhimillistäminen ja profiilien kaupallisuus, jotka nousivat huumorin ja viihteellisyyden ohessa yhdeksi tärkeimmiksi havainnoiksi.