AMK-opettajien ammatti-identiteetin muodostuminen
Uski, Mika (2024-04-18)
AMK-opettajien ammatti-identiteetin muodostuminen
Uski, Mika
(18.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421367
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421367
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää ammattikorkeakoulun liiketalouden alan opettajien käsityksiä siitä, miten opettajien ammatti-identiteetti muodostuu sekä näkemyksiä miten opettajat pystyvät hyödyntämään aiempaa työkokemusta ammattialalta opettajan työssä. Ammattikorkeakoulussa opettaminen nojaa vahvasti opettajan tausta-ammattiin. Opettajana toimimisessa yhdistyykin ihmisen yksilöllinen persoona ja ammatillinen osaaminen sekä pedagoginen osaaminen.
Opettajan ammatti-identiteetti vastaa kysymykseen kuka minä olen opettajana. Tässä tutkimuksessa tämän identiteetin muodostuminen on ymmärretty kasvuprosessina. Tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen lähtökohtana oli ihmisen yksilöllinen identiteetti, joka on muodostunut sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa ja johon kuuluvat ihmisen perhe, ystävät, harrastukset ja vapaa-aikana hankitut kokemukset. Yksilön ammatti-identiteetti on puolestaan muodostunut liiketalouden alalle kouluttautumisen myötä ja kehittynyt työuran aikana alan erilaisten työtehtävien sekä työelämän verkostoissa toimimisen kautta. Ammatti-identiteetti pyrkiikin kuvaamaan millainen ihminen on työskennellessään kyseisellä alalla. Ihmisen siirtyessä aiemmalta ammattialaltaan alansa opettajaksi on hänen alettava muodostaa itselleen uutta opettajan ammatti-identiteettiä. Identiteetin muodostumisessa yhdistyykin opettajan aiempi ammatti-identiteetti sekä uusi opettajan ammatti-identiteetti, johon sisältyy opettajana oleminen ja pedagoginen osaaminen. Tämän identiteetin muodostumiseen vaikuttaa koulun työympäristö kollegoineen ja opiskelijoineen sekä yhteiskunnan käsitykset opettajana olemisesta.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta laadin moniulotteisen opettajan ammatti-identiteetin kuvaamiseksi teoreettisen mallin, joka sisälsi ulottuvuudet yksilö, elämänpiiri, työympäristö ja työkokemus. Mallin avulla lähestyttiin tutkimusongelmia hyödyntäen laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää opettajaa, jotka työskentelevät yhdessä suomalaisessa ammattikorkeakoulussa, jossa tarjotaan liiketalouden alan koulutusta. Haastattelut toteutettiin keväällä 2023. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Kerätty aineisto järjesteltiin alustavasti mallin ulottuvuuksien mukaan, jonka jälkeen aineistosta esiin nousevista ilmaisuista muodostettiin alaluokkia. Näistä muodostettiin kokoavia yläluokkia, jotka liitettiin ammatti-identiteetin ulottuvuuksien alle.
Tutkimuksessani saatiin selville, että opettajan ammatti-identiteetin muodostumiseen vaikuttavat ihmisen yksilölliset ominaisuudet. Näitä olivat määrätietoisuus, reiluus ja innostavuus. Opettajat innostavat omalla esimerkillään opiskelijoita oppimaan ja antavat samalla kuvaa opetettavan alan ammatti-identiteetistä. Opettajana oleminen edellyttää myös joustavuutta ja epävarmuuden sietoa maailman muuttuessa. Työssä vaaditaan ihmistaitoja, joiden avulla opettaja pystyy tukemaan opiskelijoiden kasvua alan ammattilaiseksi. Ihmisen siirtyessä opettajaksi työurallaan, on läheisiltä ja kollegoilta saatu tuki tärkeässä roolissa kun hän muodostaa itselleen uutta ammatti-identiteettiä. Työkokemuksen, harrastusten ja vapaa-ajan kautta hankittua osaamista on mahdollista liittää opettajan työn kautta osaksi uutta ammatti-identiteettiä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tulosten perusteella opettajan ammatti-identiteetin muodostumiseen liiketalouden alalla löytyi edellä mainittuja yhteisiä tekijöitä. Näiden lisäksi siihen vaikuttavat työympäristö, kollegat, opiskelijat, yksilöllinen elämänpolku, perhe ja harrastukset. Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että opettajat muodostavat yksilöllistä ammatti-identiteettiään omista lähtökohdistaan hyödyntäen omia vahvuuksiaan.
Opettajan ammatti-identiteetti vastaa kysymykseen kuka minä olen opettajana. Tässä tutkimuksessa tämän identiteetin muodostuminen on ymmärretty kasvuprosessina. Tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen lähtökohtana oli ihmisen yksilöllinen identiteetti, joka on muodostunut sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa ja johon kuuluvat ihmisen perhe, ystävät, harrastukset ja vapaa-aikana hankitut kokemukset. Yksilön ammatti-identiteetti on puolestaan muodostunut liiketalouden alalle kouluttautumisen myötä ja kehittynyt työuran aikana alan erilaisten työtehtävien sekä työelämän verkostoissa toimimisen kautta. Ammatti-identiteetti pyrkiikin kuvaamaan millainen ihminen on työskennellessään kyseisellä alalla. Ihmisen siirtyessä aiemmalta ammattialaltaan alansa opettajaksi on hänen alettava muodostaa itselleen uutta opettajan ammatti-identiteettiä. Identiteetin muodostumisessa yhdistyykin opettajan aiempi ammatti-identiteetti sekä uusi opettajan ammatti-identiteetti, johon sisältyy opettajana oleminen ja pedagoginen osaaminen. Tämän identiteetin muodostumiseen vaikuttaa koulun työympäristö kollegoineen ja opiskelijoineen sekä yhteiskunnan käsitykset opettajana olemisesta.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta laadin moniulotteisen opettajan ammatti-identiteetin kuvaamiseksi teoreettisen mallin, joka sisälsi ulottuvuudet yksilö, elämänpiiri, työympäristö ja työkokemus. Mallin avulla lähestyttiin tutkimusongelmia hyödyntäen laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää opettajaa, jotka työskentelevät yhdessä suomalaisessa ammattikorkeakoulussa, jossa tarjotaan liiketalouden alan koulutusta. Haastattelut toteutettiin keväällä 2023. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Kerätty aineisto järjesteltiin alustavasti mallin ulottuvuuksien mukaan, jonka jälkeen aineistosta esiin nousevista ilmaisuista muodostettiin alaluokkia. Näistä muodostettiin kokoavia yläluokkia, jotka liitettiin ammatti-identiteetin ulottuvuuksien alle.
Tutkimuksessani saatiin selville, että opettajan ammatti-identiteetin muodostumiseen vaikuttavat ihmisen yksilölliset ominaisuudet. Näitä olivat määrätietoisuus, reiluus ja innostavuus. Opettajat innostavat omalla esimerkillään opiskelijoita oppimaan ja antavat samalla kuvaa opetettavan alan ammatti-identiteetistä. Opettajana oleminen edellyttää myös joustavuutta ja epävarmuuden sietoa maailman muuttuessa. Työssä vaaditaan ihmistaitoja, joiden avulla opettaja pystyy tukemaan opiskelijoiden kasvua alan ammattilaiseksi. Ihmisen siirtyessä opettajaksi työurallaan, on läheisiltä ja kollegoilta saatu tuki tärkeässä roolissa kun hän muodostaa itselleen uutta ammatti-identiteettiä. Työkokemuksen, harrastusten ja vapaa-ajan kautta hankittua osaamista on mahdollista liittää opettajan työn kautta osaksi uutta ammatti-identiteettiä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tulosten perusteella opettajan ammatti-identiteetin muodostumiseen liiketalouden alalla löytyi edellä mainittuja yhteisiä tekijöitä. Näiden lisäksi siihen vaikuttavat työympäristö, kollegat, opiskelijat, yksilöllinen elämänpolku, perhe ja harrastukset. Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että opettajat muodostavat yksilöllistä ammatti-identiteettiään omista lähtökohdistaan hyödyntäen omia vahvuuksiaan.