Jaettu arvo yritysten näkökulmasta
Vellonen, Elviira (2024-04-30)
Jaettu arvo yritysten näkökulmasta
Vellonen, Elviira
(30.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051631548
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051631548
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia jaettua arvoa yritysten näkökulmasta ja selvittää, miten yritykset näkevät jaetun arvon luomisen, sen vaikutukset liiketoimintaan ja siihen liittyvän motivaation. Näistä aiheista muodostuivat tutkimuksen tutkimuskysymykset. Aikaisemmissa tutkimuksissa aihetta oli tutkittu syvällisemmin yhteiskunnan näkökulmasta, mutta yritysten näkökulmasta aiheessa oli tutkimusaukkoja, joita tällä tutkimuksella pyrittiin täydentämään. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui jaetun arvon ja strategian käsitteistä sekä niihin liittyvistä teorioista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin parihaastatteluina. Haastateltavina oli neljä vesitoimialan asiantuntijaa. Haastattelujen tavoitteena oli saada syvällinen ja monipuolinen ymmärrys tutkimusaiheesta pohjautuen haastateltavien näkemyksiin ja kokemuksiin. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelulla, josta tehtiin tulkintoja induktiivisesti, mikä mahdollisti uusien havaintojen tekemisen tutkimusaiheeseen liittyen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritykset pyrkivät luomaan jaettua arvoa ymmärtäessään roolinsa yhteiskunnassa ja tavoitellessaan merkityksellistä liiketoimintaa, joka on nykyaikaisesti kestävää ja tulevaisuuteen suuntautuvaa. Jaettu arvo edistää nykyaikaista ja kestävää liiketoimintaa, mikä heijastuu myönteisesti yritysten työnantajamielikuvaan, brändiin, rahoitusmahdollisuuksiin sekä yhteistyösuhteisiin. Lisäksi tulokset osoittivat, että jaettu arvo vaikuttaa liiketoiminnan kasvunäkymiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin, mitkä puolestaan vaikuttavat yritysten taloudelliseen arvoon. Tutkimuksen tuloksissa korostuivat erityisesti taloudelliset kannustimet, julkisen sektorin tuki sekä viestinnälliset keinot, jotka motivoivat yrityksiä luomaan jaettua arvoa.