Lukumotivaation tukeminen alakoulussa : Luokanpettajien näkemykset ja kokemukset
Tuuppa, Pauliina (2024-05-02)
Lukumotivaation tukeminen alakoulussa : Luokanpettajien näkemykset ja kokemukset
Tuuppa, Pauliina
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940425
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940425
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opetusmenetelmien vaikutusta lukumotivaatioon alakoulussa sekä selvittää opettajien kokemuksia ja ajatuksia eri haasteista opetusmenetelmien ja lukumotivaation tukemisessa. Suomalaisten lukutaidon heikkeneminen PISA-tutkimuksissa on herättänyt huolta lukutaidosta, sillä se on perusedellytys elämässä pärjäämiselle ja oppimiselle. Tämän takia halusin tehdä tutkimuksen opettajan ja opetusmenetelmien roolista oppilaiden lukumotivaation edistämisessä. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tiedonkeruumenetelminä olivat kaksi erilaista kyselylomaketta, josta toinen sisälsi avoimia ja monivalintakysymyksiä ja toinen ainoastaan monivalintakysymyksiä.
Halusin kysyä opettajilta erilaisia kysymyksiä liittyen eri lukumotivaatiota tukevien opetusmenetelmien käyttöön. Kysyin heiltä muun muassa, mitkä opetusmenetelmät he ovat kokeneet tehokkaimmiksi lukumotivaation edistämisessä, mitä lisäresursseja tai tukea he kaipaisivat voidakseen tukea paremmin lasten lukumotivaation kehittymistä, ja miten he arvioivat omien opetusmenetelmiensä vaikutusta lukumotivaatioon. Näiden kysymysten avulla pyrin saamaan kattavaa tietoa opettajien näkemyksistä ja kokemuksista lukumotivaation tukemisessa ja sen haasteista.
Lukemisen eri opetusmenetelmistä ja lukemaan innostamisesta on kirjoitettu runsaasti kirjallisuutta, esimerkiksi teoksissa Juli-Anna Aerila ja Merja Kauppinen kirjassaan Sytytä lukukipinä ja Päivi Heikkilä-Halttunen kirjassaan Lue lapselle. Näissä kirjoissa tarjotaan konkreettisia neuvoja luokanopettajille ja autetaan ymmärtämään lukemisen merkitystä ja keinoja lukumotivaation tukemiseksi. Vaikka monilla opettajilla ja vanhemmilla saattaa olla jo tietoa erilaisista keinoista lukumotivaation tukemiseen, tämä tutkimus pyrkii tuomaan lisäarvoa tarjoamalla konkreettisia tietoja ja käytännön esimerkkejä siitä, mitkä opetusmenetelmät ovat osoittautuneet tehokkaimmiksi. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään myös haasteita, joita opettajat kohtaavat lukumotivaation edistämisessä, mikä voi auttaa tunnistamaan ja ratkaisemaan niitä tehokkaammin.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että mitä monipuolisemmin erilaisia opetusmenetelmiä käytetään, sitä paremmin voidaan edistää lukumotivaatiota, ottaen huomioon jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet. Lukumotivaation edistämisen haasteena korostuu pitkälti resurssien puute eri muodoissa, mikä rajoittaa opettajien mahdollisuuksia toteuttaa monipuolista ja tehokasta opetusta. Tämä tulos saa tukea myös teoriasta, joka korostaa monipuolisten opetusmenetelmien ja riittävien resurssien merkitystä lukumotivaation tukemisessa. Tutkimuksen tulokset ja teoriapohja tarjoavat tietoa opettajille ja
vanhemmille lukumotivaation edistämisessä tarjoamalla käytännön työkaluja ja ymmärrystä lukemisen tukemiseen, mikä voi parantaa suomalaisten lasten lukumotivaatiota sekä lukutaitoa ja siten myös koulumenestystä. Tämä tutkimus antaa konkreettisia suosituksia ja käytännön lähestymistapoja, joita voidaan hyödyntää niin kouluympäristössä kuin kotona vanhempien toimesta, jotta jokaisella lapsella olisi mahdollisuus kehittää vahva lukumotivaatio ja saavuttaa parhaat oppimistulokset.
Halusin kysyä opettajilta erilaisia kysymyksiä liittyen eri lukumotivaatiota tukevien opetusmenetelmien käyttöön. Kysyin heiltä muun muassa, mitkä opetusmenetelmät he ovat kokeneet tehokkaimmiksi lukumotivaation edistämisessä, mitä lisäresursseja tai tukea he kaipaisivat voidakseen tukea paremmin lasten lukumotivaation kehittymistä, ja miten he arvioivat omien opetusmenetelmiensä vaikutusta lukumotivaatioon. Näiden kysymysten avulla pyrin saamaan kattavaa tietoa opettajien näkemyksistä ja kokemuksista lukumotivaation tukemisessa ja sen haasteista.
Lukemisen eri opetusmenetelmistä ja lukemaan innostamisesta on kirjoitettu runsaasti kirjallisuutta, esimerkiksi teoksissa Juli-Anna Aerila ja Merja Kauppinen kirjassaan Sytytä lukukipinä ja Päivi Heikkilä-Halttunen kirjassaan Lue lapselle. Näissä kirjoissa tarjotaan konkreettisia neuvoja luokanopettajille ja autetaan ymmärtämään lukemisen merkitystä ja keinoja lukumotivaation tukemiseksi. Vaikka monilla opettajilla ja vanhemmilla saattaa olla jo tietoa erilaisista keinoista lukumotivaation tukemiseen, tämä tutkimus pyrkii tuomaan lisäarvoa tarjoamalla konkreettisia tietoja ja käytännön esimerkkejä siitä, mitkä opetusmenetelmät ovat osoittautuneet tehokkaimmiksi. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään myös haasteita, joita opettajat kohtaavat lukumotivaation edistämisessä, mikä voi auttaa tunnistamaan ja ratkaisemaan niitä tehokkaammin.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että mitä monipuolisemmin erilaisia opetusmenetelmiä käytetään, sitä paremmin voidaan edistää lukumotivaatiota, ottaen huomioon jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet. Lukumotivaation edistämisen haasteena korostuu pitkälti resurssien puute eri muodoissa, mikä rajoittaa opettajien mahdollisuuksia toteuttaa monipuolista ja tehokasta opetusta. Tämä tulos saa tukea myös teoriasta, joka korostaa monipuolisten opetusmenetelmien ja riittävien resurssien merkitystä lukumotivaation tukemisessa. Tutkimuksen tulokset ja teoriapohja tarjoavat tietoa opettajille ja
vanhemmille lukumotivaation edistämisessä tarjoamalla käytännön työkaluja ja ymmärrystä lukemisen tukemiseen, mikä voi parantaa suomalaisten lasten lukumotivaatiota sekä lukutaitoa ja siten myös koulumenestystä. Tämä tutkimus antaa konkreettisia suosituksia ja käytännön lähestymistapoja, joita voidaan hyödyntää niin kouluympäristössä kuin kotona vanhempien toimesta, jotta jokaisella lapsella olisi mahdollisuus kehittää vahva lukumotivaatio ja saavuttaa parhaat oppimistulokset.