Teoreettisen mallin luominen veneilysovellukselle : Kuiluanalyysin, DSR:n ja PoC -mallien integrointi
Kannala, Samuli (2024-05-14)
Teoreettisen mallin luominen veneilysovellukselle : Kuiluanalyysin, DSR:n ja PoC -mallien integrointi
Kannala, Samuli
(14.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737453
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737453
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kehittää teoreettinen malli veneilysovellukselle, missä yhdistetään olemassa olevien sovellusten keskeiset toiminnot ja samalla lisätään ennakoivia turvallisuusominaisuuksia, joilla voidaan merkittävästi parantaa navigointia ja turvallisuutta vesillä. Tutkimuksen lähtökohtana toimii kuiluanalyysi, joka valottaa nykyisten veneilysovellusten haasteita kohdistuen erityisesti puutteisiin navigoinnissa, turvallisuudessa ja hätäviestinnässä. Näiden havaintojen pohjalta tutkimuksessa hyödynnetään Design Science Research (DSR) -metodologiaa uusien, käyttäjien tarpeita vastaavien innovaatioiden suunnittelussa ja kehittämisessä. DSR:n iteratiivinen prosessi yhdessä Proof of Concept (PoC) - mallien ja verkostovaikutusten arvioinnin kanssa osoittaa, kuinka teknologiset innovaatiot, kuten tekoäly voivat edistää veneilijöiden tilannetietoisuutta ja turvallisuutta.
Tutkimuksessa todetaan, että verkostovaikutusten tunnistaminen ja strateginen hyödyntäminen ovat keskeisiä sovelluksen menestykselle korostaen yhteisöllisyyden ja käyttäjien välisen aktiivisen vuorovaikutuksen merkitystä. Näiden löydösten valossa tutkimus tarjoaa uuden metodologisen näkökulman, jossa kuiluanalyysi ja DSR-prosessi yhdistyvät, mikä ohjaa tutkimusta kohti käyttäjäkeskeisiä ratkaisuja. Tämä lähestymistapa ei ainoastaan edistä DSR- prosessin taloudellista ja hyödyllistä suuntaa, vaan tarjoaa myös vastauksen siihen, kuinka varmistetaan, että kehitystyössä otetaan huomioon laajemman käyttäjäkunnan tarpeet ja mielipiteet.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat tekoälyn ja muiden edistyneiden teknologioiden potentiaalin, millä voidaan parantaa navigointi- ja turvallisuusominaisuuksia veneilysovelluksissa. Lisäksi tutkimuksessa ehdotetaan avointen rajapintojen hyödyntämistä yhteiskehittämisen mallissa, sillä niiden avulla voidaan mahdollistaa laajempi yhteistyö ja sovelluksen jatkuva kehittäminen käyttäjäpalautteiden avulla. Tämä tutkimus tarjoaa näkökulman siihen, kuinka tulevaisuuden veneilysovelluksia voisi kehittää, korostaen käyttäjäkeskeistä suunnittelua ja teknologisten innovaatioiden integrointia. The objective of this study is to develop a theoretical model for a boating application that integrates the key functions of existing applications while also adding predictive safety features that can significantly enhance navigation and safety on the water. The study begins with a gap analysis that highlights the challenges of current boating applications, particularly focusing on deficiencies in navigation, safety, and emergency communication. Based on these findings, the study utilizes the Design Science Research (DSR) methodology to design and develop new innovations that meet user needs. The iterative process of DSR, along with the development of Proof of Concept (PoC) models and the assessment of network effects, demonstrates how technological innovations, such as artificial intelligence, can enhance boaters' situational awareness and safety.
The study acknowledges that identifying and strategically leveraging network effects are crucial for the application's success, emphasizing the importance of community and active user interaction. Considering these findings, the research offers a new methodological perspective where gap analysis and the DSR process converge, guiding the research towards user-centered solutions. This approach not only promotes the economical and beneficial direction of the DSR process but also provides a solution to ensuring that development work considers the needs and opinions of a broader user base.
The findings confirm the potential of artificial intelligence and other advanced technologies to improve navigation and safety features in boating applications. Additionally, the study suggests utilizing open APIs in a co-development model, as they enable broader collaboration and continual development of the application based on user feedback. This research provides insights into how future boating applications could be developed, highlighting user-centered design and the integration of technological innovations.
(The English translation was produced with the assistance of ChatGPT)
Tutkimuksessa todetaan, että verkostovaikutusten tunnistaminen ja strateginen hyödyntäminen ovat keskeisiä sovelluksen menestykselle korostaen yhteisöllisyyden ja käyttäjien välisen aktiivisen vuorovaikutuksen merkitystä. Näiden löydösten valossa tutkimus tarjoaa uuden metodologisen näkökulman, jossa kuiluanalyysi ja DSR-prosessi yhdistyvät, mikä ohjaa tutkimusta kohti käyttäjäkeskeisiä ratkaisuja. Tämä lähestymistapa ei ainoastaan edistä DSR- prosessin taloudellista ja hyödyllistä suuntaa, vaan tarjoaa myös vastauksen siihen, kuinka varmistetaan, että kehitystyössä otetaan huomioon laajemman käyttäjäkunnan tarpeet ja mielipiteet.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat tekoälyn ja muiden edistyneiden teknologioiden potentiaalin, millä voidaan parantaa navigointi- ja turvallisuusominaisuuksia veneilysovelluksissa. Lisäksi tutkimuksessa ehdotetaan avointen rajapintojen hyödyntämistä yhteiskehittämisen mallissa, sillä niiden avulla voidaan mahdollistaa laajempi yhteistyö ja sovelluksen jatkuva kehittäminen käyttäjäpalautteiden avulla. Tämä tutkimus tarjoaa näkökulman siihen, kuinka tulevaisuuden veneilysovelluksia voisi kehittää, korostaen käyttäjäkeskeistä suunnittelua ja teknologisten innovaatioiden integrointia.
The study acknowledges that identifying and strategically leveraging network effects are crucial for the application's success, emphasizing the importance of community and active user interaction. Considering these findings, the research offers a new methodological perspective where gap analysis and the DSR process converge, guiding the research towards user-centered solutions. This approach not only promotes the economical and beneficial direction of the DSR process but also provides a solution to ensuring that development work considers the needs and opinions of a broader user base.
The findings confirm the potential of artificial intelligence and other advanced technologies to improve navigation and safety features in boating applications. Additionally, the study suggests utilizing open APIs in a co-development model, as they enable broader collaboration and continual development of the application based on user feedback. This research provides insights into how future boating applications could be developed, highlighting user-centered design and the integration of technological innovations.
(The English translation was produced with the assistance of ChatGPT)