Toimitusketjun rooli ja integraation haasteet yrityskaupassa
Brummer, Paavo (2024-05-13)
Toimitusketjun rooli ja integraation haasteet yrityskaupassa
Brummer, Paavo
(13.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052840069
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052840069
Tiivistelmä
Yrityskauppa on yrityksille mahdollisuus saavuttaa strategisesti tärkeitä tavoitteita, mutta yrityskaupassa onnistuminen ja tavoitteiden laajamittainen saavuttaminen on kuitenkin epävarmaa. Yrityskaupan läpivienti on kokonaisuutena monimutkainen prosessi, joka koostuu useasta vaiheesta ja koskettaa laajasti yrityksen eri toimintoja. Yksi toiminnoista, joka usein jää yrityskaupassa vähäisemmälle huomiolle, on yrityksen toimitusketju. Tässä tutkielmassa yrityskauppaa lähestytään juuri toimitusketjun näkökulmasta ja selvitetään, millainen rooli toimitusketjulla yrityskaupoissa todellisuudessa on. Tutkielmassa analysoidaan myös toimitusketjun integraatiossa kohdattavia haasteita ja niiden vaikutusta yrityskaupan onnistumiseen.
Toimitusketjun roolia ja integraatiossa kohdattavia haasteita selvitettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastateltavia asiantuntijoita oli kahdeksan, joista viisi toimii tällä hetkellä yritysjärjestelyiden ja toimitusketjujen hallintaan liittyvien konsultointipalvelujen parissa. Loput haastateltavista asiantuntijoista työskentelevät osakeyhtiöissä erilaisissa rooleissa ja ovat olleet mukana suunnittelemassa sekä toteuttamassa toimitusketjujen integraatioita yrityskaupoissa. Asiantuntijoiden kanssa käytyjen puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden haastattelurunko laadittiin tutkielman teoriaosuuden pohjalta. Subjektiivisten vastausten avulla tutkittavasta aiheesta muodostettiin objektiivisia yleistettäviä näkemyksiä, joita vertailtiin tutkielman teoriaosuteen.
Tutkielma osoittaa, että toimitusketju on yrityskaupassa harvoin tarkastelun keskiössä, vaikka se sisältää suuren määrän synergiapotentiaalia. Toimitusketjun rooli kuitenkin vaihtelee yrityskauppakohtaisesti. Toimitusketjun integraation suunnittelu tulisi yrityskaupassa aloittaa varhaisemmassa vaiheessa. Tiedonjakamisen rajoitukset yrityskaupan suunnitteluvaiheessa asettavat kuitenkin integraatiolle haasteensa. Toimitusketjun riippuvuus tietojärjestelmistä, ylioptimistisuus synergiapotentiaalien arvioinnissa sekä muutosjohtamisen ja henkilöstön sitoutuminen yrityskauppaa kohtaan ovat tiedonjakamisen haasteiden lisäksi esimerkkejä, jotka tutkielmassa nousivat esiin toimitusketjun integraation kohtaamista haasteista. Tutkielman johtopäätöksissä on esitetty toimenpidesuosituksia toimivampaa toimitusketjun integraation toteuttamista varten sekä lueteltu tutkielman pohjalta havaittuja integraation haasteita ja niihin mahdollisia ratkaisuehdotuksia.
Toimitusketju tulisi yrityskauppaprosessissa ottaa aikaisemmassa vaiheessa tarkasteluun ja toimitusketjuasiantuntijat osallistaa integraation suunnitteluvaiheeseen, mikäli se vain on mahdollista. Toimitusketjun integraatio tulee suunnitella huolellisesti ja sille tulee asettaa selkeät tavoitteet. Muutosjohtamisen rooli yrityskaupassa on keskeinen ja sillä on merkittävä vaikutus myös toimitusketjun integraation onnistumisessa. Toimitusketjun integraation vaiheet ovat yhteydessä toisiinsa. Sen vuoksi jokainen vaihe on toteutettava huolellisesti, jotta integraation haasteita pystytään ehkäisemään. Näin edesautetaan yrityskaupassa toivottujen synergiaetujen sekä muiden strategisten tavoitteiden saavuttamista.
Toimitusketjun roolia ja integraatiossa kohdattavia haasteita selvitettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastateltavia asiantuntijoita oli kahdeksan, joista viisi toimii tällä hetkellä yritysjärjestelyiden ja toimitusketjujen hallintaan liittyvien konsultointipalvelujen parissa. Loput haastateltavista asiantuntijoista työskentelevät osakeyhtiöissä erilaisissa rooleissa ja ovat olleet mukana suunnittelemassa sekä toteuttamassa toimitusketjujen integraatioita yrityskaupoissa. Asiantuntijoiden kanssa käytyjen puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden haastattelurunko laadittiin tutkielman teoriaosuuden pohjalta. Subjektiivisten vastausten avulla tutkittavasta aiheesta muodostettiin objektiivisia yleistettäviä näkemyksiä, joita vertailtiin tutkielman teoriaosuteen.
Tutkielma osoittaa, että toimitusketju on yrityskaupassa harvoin tarkastelun keskiössä, vaikka se sisältää suuren määrän synergiapotentiaalia. Toimitusketjun rooli kuitenkin vaihtelee yrityskauppakohtaisesti. Toimitusketjun integraation suunnittelu tulisi yrityskaupassa aloittaa varhaisemmassa vaiheessa. Tiedonjakamisen rajoitukset yrityskaupan suunnitteluvaiheessa asettavat kuitenkin integraatiolle haasteensa. Toimitusketjun riippuvuus tietojärjestelmistä, ylioptimistisuus synergiapotentiaalien arvioinnissa sekä muutosjohtamisen ja henkilöstön sitoutuminen yrityskauppaa kohtaan ovat tiedonjakamisen haasteiden lisäksi esimerkkejä, jotka tutkielmassa nousivat esiin toimitusketjun integraation kohtaamista haasteista. Tutkielman johtopäätöksissä on esitetty toimenpidesuosituksia toimivampaa toimitusketjun integraation toteuttamista varten sekä lueteltu tutkielman pohjalta havaittuja integraation haasteita ja niihin mahdollisia ratkaisuehdotuksia.
Toimitusketju tulisi yrityskauppaprosessissa ottaa aikaisemmassa vaiheessa tarkasteluun ja toimitusketjuasiantuntijat osallistaa integraation suunnitteluvaiheeseen, mikäli se vain on mahdollista. Toimitusketjun integraatio tulee suunnitella huolellisesti ja sille tulee asettaa selkeät tavoitteet. Muutosjohtamisen rooli yrityskaupassa on keskeinen ja sillä on merkittävä vaikutus myös toimitusketjun integraation onnistumisessa. Toimitusketjun integraation vaiheet ovat yhteydessä toisiinsa. Sen vuoksi jokainen vaihe on toteutettava huolellisesti, jotta integraation haasteita pystytään ehkäisemään. Näin edesautetaan yrityskaupassa toivottujen synergiaetujen sekä muiden strategisten tavoitteiden saavuttamista.