Kertomuksia uran alkuvaiheesta : opettajien näkemykset urapoluistaan työhyvinvoinnin valossa
Rautiainen, Aleksi (2024-05-03)
Kertomuksia uran alkuvaiheesta : opettajien näkemykset urapoluistaan työhyvinvoinnin valossa
Rautiainen, Aleksi
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940978
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940978
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin uran alkuvaiheessa olevien peruskoulun opettajien näkemyksiä urapolkujensa kehityksestä työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään opettajien kertomusten avulla työhyvinvointiin liittyviä asioita, jotka voivat olla yhteydessä opettajan uralla pysymiseen tai mahdolliseen urasiirtymään.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena eli kertomuksellisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemästä (N=7) haastattelusta. Haastatteluissa käsiteltiin uralle hakeutumiseen liittyviä tekijöitä sekä opettajien näkemyksiä urastaan ja sen kehityksestä tulevaisuudessa työhyvinvoinnin näkökulmista. Haastatteluaineiston pohjalta luotiin kaksi tyyppiä mahdollisista urapoluista, jotka parhaiten kuvaavat haastateltavien tarinoita. Tyyppejä tarkasteltiin kahden kertomuksen kautta, jotka parhaiten kuvasivat opettajien urapolkuja hyvinvoinnin näkökulmasta. Tyypit nimettiin intohimon ja epävarman tuen polun ja tuen voiman ja varmuuden polun tyypeiksi
Tuloksista nousi keskeisinä havaintoina esiin työympäristön tuen merkitys työhyvinvoinnille. Saatu tuki ja sen vastaavuus tuen tarpeisiin liittyen olivat yhteydessä alalla jatkamiseen ja urasiirtymään liittyvässä pohdinnassa. Ensimmäistä tyyppiä, intohimon ja epävarman tuen polun tyyppiä kuvaa intohimo työhön sekä halu vaikuttaa ammatissaan. Polulle tyypillistä on myös pohdinnat uran tulevaisuudesta työssäjaksamisen näkökulmista, vaikka palo työhön on vahva. Toista luotua tyyppiä, tuen voiman ja varmuuden polun tyyppiä kuvaa varmuus ja avomielisyys, sekä oman aktiivisuuden arvostus tuen saamiseksi. Tyypille ominaista on myös vakaa tukea tarjoava työyhteisö. Uralla etenemisen mahdollisuuden pohdintaa itsensä haastamisen näkökulmasta. Suurimpana erona ensimmäiseen tyyppiin nähden on työympäristön tuen läsnäolossa, joka on huomattavasti suuremmassa määrin läsnä tämän toisen polun kohdalla.
Tutkimuksen tuloksista ja tutkimuksessa luotujen tyyppien eroja tarkastelemalla on havaittavissa, että työhyvinvointi on yhteydessä uralla jatkamiseen liittyvässä pohdinnassa, eikä urasiirtymään liittyvät ajatukset olleet poissuljettuja vahvasti sisäisesti motivoituneiden opettajienkaan osalta. Työhyvinvoinnin näkökulmasta tarkasteltuna on havaittavissa, miten merkityksellisessä roolissa opettajan vastaanottama tuki ja sen eri muodot, kuten työympäristön tuki, ovat yhteydessä työhyvinvointiin ja tätä kautta näkemyksiin uralla jatkamisesta. Voidaan päätellä, että uran alkuvaiheessa olevien opettajien tukemisesta huolehtimalla pidetään huolta myös laajemmin opettajien hyvinvoinnista, mikä puolestaan edesauttaa opetusalalla uraansa tekeviä pysymään alalla. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajien työhyvinvoinnin tukemiseksi ja tätä kautta opettajien alalla pysymisen tukemisessa sekä urasiirtymään yhteydessä olevien tekijöiden havaitsemiseksi.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena eli kertomuksellisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemästä (N=7) haastattelusta. Haastatteluissa käsiteltiin uralle hakeutumiseen liittyviä tekijöitä sekä opettajien näkemyksiä urastaan ja sen kehityksestä tulevaisuudessa työhyvinvoinnin näkökulmista. Haastatteluaineiston pohjalta luotiin kaksi tyyppiä mahdollisista urapoluista, jotka parhaiten kuvaavat haastateltavien tarinoita. Tyyppejä tarkasteltiin kahden kertomuksen kautta, jotka parhaiten kuvasivat opettajien urapolkuja hyvinvoinnin näkökulmasta. Tyypit nimettiin intohimon ja epävarman tuen polun ja tuen voiman ja varmuuden polun tyypeiksi
Tuloksista nousi keskeisinä havaintoina esiin työympäristön tuen merkitys työhyvinvoinnille. Saatu tuki ja sen vastaavuus tuen tarpeisiin liittyen olivat yhteydessä alalla jatkamiseen ja urasiirtymään liittyvässä pohdinnassa. Ensimmäistä tyyppiä, intohimon ja epävarman tuen polun tyyppiä kuvaa intohimo työhön sekä halu vaikuttaa ammatissaan. Polulle tyypillistä on myös pohdinnat uran tulevaisuudesta työssäjaksamisen näkökulmista, vaikka palo työhön on vahva. Toista luotua tyyppiä, tuen voiman ja varmuuden polun tyyppiä kuvaa varmuus ja avomielisyys, sekä oman aktiivisuuden arvostus tuen saamiseksi. Tyypille ominaista on myös vakaa tukea tarjoava työyhteisö. Uralla etenemisen mahdollisuuden pohdintaa itsensä haastamisen näkökulmasta. Suurimpana erona ensimmäiseen tyyppiin nähden on työympäristön tuen läsnäolossa, joka on huomattavasti suuremmassa määrin läsnä tämän toisen polun kohdalla.
Tutkimuksen tuloksista ja tutkimuksessa luotujen tyyppien eroja tarkastelemalla on havaittavissa, että työhyvinvointi on yhteydessä uralla jatkamiseen liittyvässä pohdinnassa, eikä urasiirtymään liittyvät ajatukset olleet poissuljettuja vahvasti sisäisesti motivoituneiden opettajienkaan osalta. Työhyvinvoinnin näkökulmasta tarkasteltuna on havaittavissa, miten merkityksellisessä roolissa opettajan vastaanottama tuki ja sen eri muodot, kuten työympäristön tuki, ovat yhteydessä työhyvinvointiin ja tätä kautta näkemyksiin uralla jatkamisesta. Voidaan päätellä, että uran alkuvaiheessa olevien opettajien tukemisesta huolehtimalla pidetään huolta myös laajemmin opettajien hyvinvoinnista, mikä puolestaan edesauttaa opetusalalla uraansa tekeviä pysymään alalla. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajien työhyvinvoinnin tukemiseksi ja tätä kautta opettajien alalla pysymisen tukemisessa sekä urasiirtymään yhteydessä olevien tekijöiden havaitsemiseksi.