Färdigheter för språkstudier i två läroböcker i svenska som andra inhemska språk
Suominen, Marika (2024-05-21)
Färdigheter för språkstudier i två läroböcker i svenska som andra inhemska språk
Suominen, Marika
(21.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060343176
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060343176
Tiivistelmä
Denna avhandling fokuserar på hur två läroböcker avsedda för medellång lärokurs i svenska i grundskolan tar hänsyn till läroplanens mål för att stödja elevensfärdigheter för språkstudier. Forskningsproblemet som presenteras för materialet är: ”På vilka sätt tar läroböcker för lärokursen i medellång svenska i grundskolan hänsyn till läroplanens krav om färdigheter för språkstudier?”
Som material för avhandlingen fungerar två av förlaget Otavas läroböcker avsedda för den medellånga lärokursen i svenska i grundskolan; Megafon 1 och Trampolin 1–2. I denna läroboksanalys används kvalitativ deduktiv innehållsanalys med kvantifierande inslag som metod. Den deduktiva innehållsanalysen inledes med att skapa en strukturerad analysmatris för själva analysen. Matrisen skapades genom att sammanfatta läroplanens mål för undervisning, innehåll, mål för lärmiljöer och arbetssätt samt bedömningskriterier för goda kunskaper. Läroböckerna analyserades med hjälp av den utarbetade matrisen. Resultaten rapporteras både kvalitativt och kvantitativt.
Resultaten visar att färdigheter för språkstudier har beaktats inte bara i övningarna utan också i annat material. Särskilt den kvantitativa granskningen visar att vissa delar av färdigheter för språkstudier får mer uppmärksamhet än andra. Den kvalitativa granskningen visar dessutom att material som representerar olika kategorier är kvalitativt ganska ensidigt och still stor del upprepande.
Forskningsresultaten är betydande för lärararbetet. De bekräftar tidigare teorier om att läroböcker inte fullständigt följer den nationella läroplanen. Det belyser lärarens ansvar att komplettera undervisningen med material utanför läroboken för att uppnå målen i läroplanen. När studiens resultat granskas måste utmaningarna som den självskapade analysmatrisen ställer tas i kritisk beaktande. I vidare forskning bör det undersökas i vilken utsträckning läroböcker faktiskt används i undervisningen och å andra sidan hur det säkerställs att undervisningen följer läroplanen.
Som material för avhandlingen fungerar två av förlaget Otavas läroböcker avsedda för den medellånga lärokursen i svenska i grundskolan; Megafon 1 och Trampolin 1–2. I denna läroboksanalys används kvalitativ deduktiv innehållsanalys med kvantifierande inslag som metod. Den deduktiva innehållsanalysen inledes med att skapa en strukturerad analysmatris för själva analysen. Matrisen skapades genom att sammanfatta läroplanens mål för undervisning, innehåll, mål för lärmiljöer och arbetssätt samt bedömningskriterier för goda kunskaper. Läroböckerna analyserades med hjälp av den utarbetade matrisen. Resultaten rapporteras både kvalitativt och kvantitativt.
Resultaten visar att färdigheter för språkstudier har beaktats inte bara i övningarna utan också i annat material. Särskilt den kvantitativa granskningen visar att vissa delar av färdigheter för språkstudier får mer uppmärksamhet än andra. Den kvalitativa granskningen visar dessutom att material som representerar olika kategorier är kvalitativt ganska ensidigt och still stor del upprepande.
Forskningsresultaten är betydande för lärararbetet. De bekräftar tidigare teorier om att läroböcker inte fullständigt följer den nationella läroplanen. Det belyser lärarens ansvar att komplettera undervisningen med material utanför läroboken för att uppnå målen i läroplanen. När studiens resultat granskas måste utmaningarna som den självskapade analysmatrisen ställer tas i kritisk beaktande. I vidare forskning bör det undersökas i vilken utsträckning läroböcker faktiskt används i undervisningen och å andra sidan hur det säkerställs att undervisningen följer läroplanen.