Henkilöstön sitouttaminen vastuullisuustyöhön vastuullisuusviestinnän avulla : Laadullinen tutkimus valtion erityistehtäväyhtiössä
Mikkola, Helena (2024-05-06)
Henkilöstön sitouttaminen vastuullisuustyöhön vastuullisuusviestinnän avulla : Laadullinen tutkimus valtion erityistehtäväyhtiössä
Mikkola, Helena
(06.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060342832
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060342832
Tiivistelmä
Erilaiset sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät odottavat yrityksiltä aiempaa vastuullisempaa ja läpinäkyvämpää toimintaa. Näin ollen myös yritysten viestintä vastuullisuudesta on lisääntynyt merkittävästi viime vuosikymmenten aikana. Muuttuvassa liiketoimintaympäristössä myös yritysten viestintä painottuu yhä enemmän vuorovaikutukseen sidosryhmien kanssa ja sidosryhmät otetaan entistä vahvemmin mukaan vastuullisuusviestintään. Henkilöstö toimii pääosin yritysvastuun toteuttajana päivittäisessä toiminnassa, jolloin henkilöstön sitouttamisen ja motivoinnin rooli korostuu yritysvastuutoimenpiteiden onnistuneessa toteutuksessa. Tästä huolimatta henkilöstön sitouttamista yrityksen vastuullisuustyöhön vastuullisuusviestinnän avulla on tutkittu vielä hyvin vähän.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten henkilöstöä voidaan sitouttaa vastuullisuustyöhön sisäisen vastuullisuusviestinnän avulla. Tutkielma toteutettiin toimeksiantona CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy:lle. CSC soveltuu tutkimuksen kohteeksi erityisen hyvin, sillä yrityksessä on juuri laadittu vastuullisuusohjelma. Lisäksi CSC on edustava esimerkki valtion erityistehtäväyhtiöstä, sillä se toimii laajasti yhteiskunnassa eri osa-alueilla, kuten tutkimuksessa ja koulutuksessa. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla sekä kyselyn avulla. Aineisto analysoitiin abduktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten pohjalta muodostui malli, jonka avulla voidaan edistää henkilöstön sitoutumista vastuullisuuteen. Mallissa kuvattua prosessia edeltävät lähtökohdat, joita henkilöstöllä on vastuullisuuteen sitoutumiseen. Näitä lähtökohtia ovat henkilöstön erilaiset näkökulmat vastuullisuuteen, henkilökohtainen suhtautuminen vastuullisuuteen sekä työpaikan ilmapiiri ja johdon sitoutuminen vastuullisuusasioihin. Nämä lähtökohdat vaikuttavat siihen, miten eri työntekijät vastaanottavat vastuullisuusviestintää ja miten heidät saadaan sitoutettua vastuullisuustyöhön. Prosessin ensimmäinen vaihe on tietoisuuden lisääminen, mikä sisältää tietoisuuden lisäämisen vastuullisuudesta yleensä sekä vastuullisuudesta oman organisaation kontekstissa. Kun henkilöstön tietoisuus aiheesta on syvällisempää, voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen, jossa edistetään henkilöstön kykyä liittää vastuullisuus omaan työhönsä. Lopuksi viimeisessä vaiheessa integroidaan vastuullisuus kiinteäksi osaksi organisaation päivittäistä toimintaa. Tulokset tukevat aiempaa tutkimuskirjallisuutta sekä täydentävät sitä luomalla yhtenäisen mallin henkilöstön sitouttamisesta vastuullisuustyöhön. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää päätöksenteon tukena erityisesti sellaisissa yrityksissä, joissa vastuullisuustyön jalkauttamista organisaatioon ei ole vielä tehty ja vastuullisuustyö on vasta aloitettu.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten henkilöstöä voidaan sitouttaa vastuullisuustyöhön sisäisen vastuullisuusviestinnän avulla. Tutkielma toteutettiin toimeksiantona CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy:lle. CSC soveltuu tutkimuksen kohteeksi erityisen hyvin, sillä yrityksessä on juuri laadittu vastuullisuusohjelma. Lisäksi CSC on edustava esimerkki valtion erityistehtäväyhtiöstä, sillä se toimii laajasti yhteiskunnassa eri osa-alueilla, kuten tutkimuksessa ja koulutuksessa. Aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla sekä kyselyn avulla. Aineisto analysoitiin abduktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten pohjalta muodostui malli, jonka avulla voidaan edistää henkilöstön sitoutumista vastuullisuuteen. Mallissa kuvattua prosessia edeltävät lähtökohdat, joita henkilöstöllä on vastuullisuuteen sitoutumiseen. Näitä lähtökohtia ovat henkilöstön erilaiset näkökulmat vastuullisuuteen, henkilökohtainen suhtautuminen vastuullisuuteen sekä työpaikan ilmapiiri ja johdon sitoutuminen vastuullisuusasioihin. Nämä lähtökohdat vaikuttavat siihen, miten eri työntekijät vastaanottavat vastuullisuusviestintää ja miten heidät saadaan sitoutettua vastuullisuustyöhön. Prosessin ensimmäinen vaihe on tietoisuuden lisääminen, mikä sisältää tietoisuuden lisäämisen vastuullisuudesta yleensä sekä vastuullisuudesta oman organisaation kontekstissa. Kun henkilöstön tietoisuus aiheesta on syvällisempää, voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen, jossa edistetään henkilöstön kykyä liittää vastuullisuus omaan työhönsä. Lopuksi viimeisessä vaiheessa integroidaan vastuullisuus kiinteäksi osaksi organisaation päivittäistä toimintaa. Tulokset tukevat aiempaa tutkimuskirjallisuutta sekä täydentävät sitä luomalla yhtenäisen mallin henkilöstön sitouttamisesta vastuullisuustyöhön. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää päätöksenteon tukena erityisesti sellaisissa yrityksissä, joissa vastuullisuustyön jalkauttamista organisaatioon ei ole vielä tehty ja vastuullisuustyö on vasta aloitettu.