Poliittinen riski yrityksen sijoittajaviestinnässä : KONE oyj ja Kiinan kiinteistömarkkinoiden kriisi
Kyösti, Otto (2024-05-14)
Poliittinen riski yrityksen sijoittajaviestinnässä : KONE oyj ja Kiinan kiinteistömarkkinoiden kriisi
Kyösti, Otto
(14.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940705
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940705
Tiivistelmä
Kiinassa vuonna 2020 alkanut kiinteistömarkkinoiden kriisi on vaikuttanut oleellisesti maan taloudelliseen toimintaan. Viranomaisten ”kolmeksi punaiseksi viivaksi” nimetyt vakavaraisuusvaatimukset ovat johtaneet usean rakennusyhtiön maksuvaikeuksiin, joista suurin on elokuussa 2023 konkurssiin ajautunut Evergrande Group. Kriisin seurauksena rakentaminen on vähentynyt ja asuntojen hinnat ovat romahtaneet. Monet länsimaiset yritykset, kuten KONE oyj, ovat osa kiinalaisten rakennusyhtiöiden arvoketjuja, joten kysynnän vähentyminen on vaikuttanut myös niihin negatiivisesti. Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia kriisin vaikutusta yritysten sijoittajaviestintään. Tutkielman lähestymistapa on kvalitatiivinen ja sen empiirinen aineisto muodostuu KONE:n sijoittajaviestintämateriaalia.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu kriisien, kriisinhallinnan ja sijoittajaviestinnän aiempaan tutkimukseen. Kriisinhallinta voidaan nähdä kolmiosaisena prosessina, joilla kaikilla on erityiset vaikutuksensa yhtiön sijoittajaviestintään. Tämä aineisto toimii pohjana empiirisen osuuden analyysissä, jossa KONE:en sijoittajaviestintää ja sen muutoksia tarkastellaan kronologisesti kriisin aikana. Tutkielman analyysiä täydensi sensemaking-teoria, jota hyödynnettiin yhtiön viestinnällisten motiivien tarkasteluun. Tutkimusaineisto rajautuu KONE:n vuosien 2019–2023 aikana julkaistuun keskeiseen sijoittajaviestintäaineistoon, kuten tilinpäätöksiin, osavuosikatsauksiin ja pääomamarkkinapäivien materiaaliin.
Tutkielman tuloksista käy ilmi, että yrityksen sijoittajaviestintä on kriisitilanteissa sekä osittain mukautuvaa, että staattista. Staattisuus ilmenee yrityksen sijoittajaviestinnän päänormien sekä rakenteellisten tekijöiden ennallaan pysymisenä, kun taas viestinnän painotus, kertomistapa sekä tiettyjen seikkojen yksityiskohtaisuus voi muuttua tilanteen mukaan. Tutkielman voidaan myös katsoa vahvistavan empiirisin havainnoin olemassa olevan teorian paikkaansa pitävyyttä. Viestintä on kuitenkin pitkälti yritys- ja tilannekohtaista ja täten yksilöllistä, mikä selittää miksi eri yritysten kriisiviestintä voi erota toisistaan.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu kriisien, kriisinhallinnan ja sijoittajaviestinnän aiempaan tutkimukseen. Kriisinhallinta voidaan nähdä kolmiosaisena prosessina, joilla kaikilla on erityiset vaikutuksensa yhtiön sijoittajaviestintään. Tämä aineisto toimii pohjana empiirisen osuuden analyysissä, jossa KONE:en sijoittajaviestintää ja sen muutoksia tarkastellaan kronologisesti kriisin aikana. Tutkielman analyysiä täydensi sensemaking-teoria, jota hyödynnettiin yhtiön viestinnällisten motiivien tarkasteluun. Tutkimusaineisto rajautuu KONE:n vuosien 2019–2023 aikana julkaistuun keskeiseen sijoittajaviestintäaineistoon, kuten tilinpäätöksiin, osavuosikatsauksiin ja pääomamarkkinapäivien materiaaliin.
Tutkielman tuloksista käy ilmi, että yrityksen sijoittajaviestintä on kriisitilanteissa sekä osittain mukautuvaa, että staattista. Staattisuus ilmenee yrityksen sijoittajaviestinnän päänormien sekä rakenteellisten tekijöiden ennallaan pysymisenä, kun taas viestinnän painotus, kertomistapa sekä tiettyjen seikkojen yksityiskohtaisuus voi muuttua tilanteen mukaan. Tutkielman voidaan myös katsoa vahvistavan empiirisin havainnoin olemassa olevan teorian paikkaansa pitävyyttä. Viestintä on kuitenkin pitkälti yritys- ja tilannekohtaista ja täten yksilöllistä, mikä selittää miksi eri yritysten kriisiviestintä voi erota toisistaan.