Tekoälyn vastuullinen hyödyntäminen yliopisto-opinnoissa
Strengell, Emma (2024-05-17)
Tekoälyn vastuullinen hyödyntäminen yliopisto-opinnoissa
Strengell, Emma
(17.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060342793
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060342793
Tiivistelmä
ChatGPT ylitti 100 miljoonan kuukausittaisen aktiivisen käyttäjän rajan tammikuussa 2023. Se oli vain kaksi kuukautta julkisemisen jälkeen ja tämä tekee siitä nopeimmin kasvavan kuluttajasovelluksen historiassa. Tekoäly on tuore teknologia ja sitä hyödynnetäänkin opiskelussa ja muilla aloilla laajasti. Erilaisten tekoälytyökalujen merkitys on kasvanut, ja sillä on ollut suoria vaikutuksia korkeakouluihin, opiskelijoihin sekä opettajiin. Tekoälyn kehitys on vaikuttanut merkittävästi koulutukseen sekä opetuksen käytäntöihin. Näillä käytännöillä pyritään estämään tekoälyn väärinkäyttö ja ohjaamaan oikeanlaiseen hyödyntämiseen. Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka opiskelijat hyödyntävät tekoälyä opinnoissaan, ja miten näkevät tekoälyn eettisyyden. (Hu & Hu, 2023; Chiu ym., 2023.)
Tekoälystä on tehty aiempaa tutkimusta, mutta koska teknologia on niin uusi, tekoälyä koskevat tutkimukset käsittelevät vanhempaa teknologiaa. Näitä vanhempia teknologioita ei ole pystytty hyödyntämään opinnoissa samalla tavalla, kuin uusimpia teknologioita. Tutkimusta tekoälyn hyödyntämisestä opinnoissa ei ole tehty vielä tarpeeksi ja tietämys aiheesta ei ole tarpeeksi korkealla tasolla. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tuoda lisää tietoa tekoälyn hyödyntämisestä opinnoissa ja opiskelijoiden eettisistä näkökulmista aiheeseen. Tutkielman avulla pyritään vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten opiskelijat hyödyntävät tekoälyä opinnoissaan? Onko käyttö eettistä? Miten opiskelijat näkevät eettisen käytön?
Tutkielma perustuu aiempaan tieteelliseen kirjallisuuteen ja laadullisiin puolistrukturoituihin haastatteluihin, joiden avulla kerättiin tutkimusdataa. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysin menetelmällä, jonka avulla pyrittiin tunnistamaan yhteisiä teemoja ja järjestelemään aineistoa niiden perusteella (Braun & Clarke, 2006).
Tutkielman tulokset osoittavat, että opiskelijat hyödyntävät opinnoissaan tekoälyä. Tekoälyä hyödynnetään monipuolisesti erilaisiin tehtäviin, kuten koodaukseen ja käännösten tekemiseen. Tutkielmassa saatiin selville, että pääsyynä tekoälyn käytölle on ajan ja vaivan säästäminen sekä inspiroituminen. Opiskelijat olivat tietoisia, että yliopistolla on sääntöjä tekoälyn käytöstä, mutta odottivat että niistä kerrotaan kursseilla erikseen.
Tutkielmassa saadut tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten havaintoja, mutta se toi esiin myös uutta tietoa. Yksi uusi löydös oli, että opintojensa alkuvaiheessa olevat opiskelijat olivat paremmin perillä yliopiston tekoälyä koskevista säännöksistä. Lisäksi tutkimuksessa paljastui uusia syitä tekoälyn käyttöön ja tietoa siitä, miten muiden opiskelijoiden tekoälyn käyttö vaikutti oman tekoälyn hyödyntämiseen. Empiirisen aineiston avulla saatiin myös selville opiskelijoiden näkemyksiä tekoälyn eettisestä käytöstä ja siitä, millainen käyttö oli heidän mielestään hyväksyttävää. Tutkielman perusteella suoran kopioimisen katsottiin olevan epäeettistä, kun taas inspiraation hakeminen oli hyväksyttävää.
Tekoälystä on tehty aiempaa tutkimusta, mutta koska teknologia on niin uusi, tekoälyä koskevat tutkimukset käsittelevät vanhempaa teknologiaa. Näitä vanhempia teknologioita ei ole pystytty hyödyntämään opinnoissa samalla tavalla, kuin uusimpia teknologioita. Tutkimusta tekoälyn hyödyntämisestä opinnoissa ei ole tehty vielä tarpeeksi ja tietämys aiheesta ei ole tarpeeksi korkealla tasolla. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tuoda lisää tietoa tekoälyn hyödyntämisestä opinnoissa ja opiskelijoiden eettisistä näkökulmista aiheeseen. Tutkielman avulla pyritään vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten opiskelijat hyödyntävät tekoälyä opinnoissaan? Onko käyttö eettistä? Miten opiskelijat näkevät eettisen käytön?
Tutkielma perustuu aiempaan tieteelliseen kirjallisuuteen ja laadullisiin puolistrukturoituihin haastatteluihin, joiden avulla kerättiin tutkimusdataa. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysin menetelmällä, jonka avulla pyrittiin tunnistamaan yhteisiä teemoja ja järjestelemään aineistoa niiden perusteella (Braun & Clarke, 2006).
Tutkielman tulokset osoittavat, että opiskelijat hyödyntävät opinnoissaan tekoälyä. Tekoälyä hyödynnetään monipuolisesti erilaisiin tehtäviin, kuten koodaukseen ja käännösten tekemiseen. Tutkielmassa saatiin selville, että pääsyynä tekoälyn käytölle on ajan ja vaivan säästäminen sekä inspiroituminen. Opiskelijat olivat tietoisia, että yliopistolla on sääntöjä tekoälyn käytöstä, mutta odottivat että niistä kerrotaan kursseilla erikseen.
Tutkielmassa saadut tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten havaintoja, mutta se toi esiin myös uutta tietoa. Yksi uusi löydös oli, että opintojensa alkuvaiheessa olevat opiskelijat olivat paremmin perillä yliopiston tekoälyä koskevista säännöksistä. Lisäksi tutkimuksessa paljastui uusia syitä tekoälyn käyttöön ja tietoa siitä, miten muiden opiskelijoiden tekoälyn käyttö vaikutti oman tekoälyn hyödyntämiseen. Empiirisen aineiston avulla saatiin myös selville opiskelijoiden näkemyksiä tekoälyn eettisestä käytöstä ja siitä, millainen käyttö oli heidän mielestään hyväksyttävää. Tutkielman perusteella suoran kopioimisen katsottiin olevan epäeettistä, kun taas inspiraation hakeminen oli hyväksyttävää.