Affektiivisen sitoutumisen kasvattaminen sisäisen markkinoinnin keinoin hajautuneessa organisaatiossa
Nieminen, Elviira (2024-05-17)
Affektiivisen sitoutumisen kasvattaminen sisäisen markkinoinnin keinoin hajautuneessa organisaatiossa
Nieminen, Elviira
(17.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940522
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052940522
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää, miten affektiivista sitoutumista voidaan kasvattaa hajautuneessa organisaatiossa sisäisen markkinoinnin keinoin. Tutkimuskysymystä selvitettiin kahden osakysymyksen avulla:
1. Miten etäisyys näkyy affektiivisen sitoutumisen muodostumisessa?
2. Miten sisäinen markkinointi voi kasvattaa affektiivista sitoutumista?
Affektiivinen sitoutuminen on työntekijän emotionaalista kiintymystä organisaatioon. Affektiiviseen sitoutumiseen liittyvät muun muassa yhteenkuuluvuuden tunne, koettu organisaation tuki sekä arvostuksen kokemukset. Sisäisellä markkinoinnilla tarkoitetaan kaikkia sellaisia organisaation toimintoja, joiden tarkoitus on kasvattaa työntekijöiden ulkoista suorituskykyä työntekijöiden motivoinnin tai tyytyväisyyden kasvattamisen kautta. Hajautuneessa organisaatiossa työntekijät sijaitsevat fyysisesti etäällä toisistaan eri toimipisteissä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena Ideal Keittiöt Oy:lle. Aineistoa kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla yhdeksältä haastateltavalta. Haastateltavat olivat maantieteellisesti eri toimipisteistä valittuja Ideal Keittiöiden myyjiä.
Tutkimuksessa havaittiin, että hajautuneessa organisaatioissa affektiivisen sitoutumisen edellytykset ovat paremmat sellaisilla työntekijöillä, jotka sijaitsevat lähellä organisaation keskeisiä toimintoja. Affektiivisen sitoutumisen edellytyksiin vaikuttivat työntekijän mahdollisuudet erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, tasa-arvo työntekijöiden välillä sekä koettu organisaation tuki.
Hajautuneissa organisaatioissa etäisyyden luomat epätietoisuuden, epätasa-arvoisuuden ja eristäytyneisyyden tunteet voivat haitata affektiivisen sitoutumisen muodostumista. Etäisyyden haasteisiin voidaan vastata tunnistamalla organisaation ongelmakohdat sekä reagoimalla niihin. Tämä voidaan tehdä sisäisen markkinoinnin avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että hajautuneelle organisaatiolle tärkein sisäisen markkinoinnin muoto on sisäinen kommunikaatio, sillä monet koettuun etäisyyteen liittyvät havainnot voitiin yhdistää puutteelliseen kommunikaatioon. Sisäisen markkinoinnin mahdollisuudet affektiivisen sitoutumisen kasvattamisessa voidaan tutkimuksen perusteella nähdä hyvinä.
1. Miten etäisyys näkyy affektiivisen sitoutumisen muodostumisessa?
2. Miten sisäinen markkinointi voi kasvattaa affektiivista sitoutumista?
Affektiivinen sitoutuminen on työntekijän emotionaalista kiintymystä organisaatioon. Affektiiviseen sitoutumiseen liittyvät muun muassa yhteenkuuluvuuden tunne, koettu organisaation tuki sekä arvostuksen kokemukset. Sisäisellä markkinoinnilla tarkoitetaan kaikkia sellaisia organisaation toimintoja, joiden tarkoitus on kasvattaa työntekijöiden ulkoista suorituskykyä työntekijöiden motivoinnin tai tyytyväisyyden kasvattamisen kautta. Hajautuneessa organisaatiossa työntekijät sijaitsevat fyysisesti etäällä toisistaan eri toimipisteissä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena Ideal Keittiöt Oy:lle. Aineistoa kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla yhdeksältä haastateltavalta. Haastateltavat olivat maantieteellisesti eri toimipisteistä valittuja Ideal Keittiöiden myyjiä.
Tutkimuksessa havaittiin, että hajautuneessa organisaatioissa affektiivisen sitoutumisen edellytykset ovat paremmat sellaisilla työntekijöillä, jotka sijaitsevat lähellä organisaation keskeisiä toimintoja. Affektiivisen sitoutumisen edellytyksiin vaikuttivat työntekijän mahdollisuudet erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, tasa-arvo työntekijöiden välillä sekä koettu organisaation tuki.
Hajautuneissa organisaatioissa etäisyyden luomat epätietoisuuden, epätasa-arvoisuuden ja eristäytyneisyyden tunteet voivat haitata affektiivisen sitoutumisen muodostumista. Etäisyyden haasteisiin voidaan vastata tunnistamalla organisaation ongelmakohdat sekä reagoimalla niihin. Tämä voidaan tehdä sisäisen markkinoinnin avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että hajautuneelle organisaatiolle tärkein sisäisen markkinoinnin muoto on sisäinen kommunikaatio, sillä monet koettuun etäisyyteen liittyvät havainnot voitiin yhdistää puutteelliseen kommunikaatioon. Sisäisen markkinoinnin mahdollisuudet affektiivisen sitoutumisen kasvattamisessa voidaan tutkimuksen perusteella nähdä hyvinä.