Hoitotyön opettajien käsityksiä kestävästä kehityksestä ja sen opetuksesta hoitotyön koulutuksessa
Penttilä, Henriikka (2024-05-17)
Hoitotyön opettajien käsityksiä kestävästä kehityksestä ja sen opetuksesta hoitotyön koulutuksessa
Penttilä, Henriikka
(17.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060342661
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060342661
Tiivistelmä
Kestävän kehityksen osaaminen on keskeinen nykypäivän työelämässä vaadittava kompetenssi. Taloudellisen, sosiaalisen, kulttuurisen ja ekologisen kestävyyden takaaminen korostuu myös tulevaisuuden sairaanhoitajien työssä entisestään. Koulutus on todettu yhdeksi kestävän kehityksen osaamista parhaiten edistäväksi toimeksi, jonka tehtävänä on vastata nykypäivän ja tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Hoitotyön koulutuksen kehittäminen vastaamaan osaamistarpeita on keskeistä. Myös hoitotyön opettajilta vaaditaan kestävän kehityksen ja sen opetuksen osaamista.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön opettajien käsityksiä kestävästä kehityksestä ja sen opetuksesta hoitotyön koulutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää hoitotyön koulutusohjelmien kestävän kehityksen opetuksen kehittämiseen ja hoitotyön opettajien kestävän kehityksen osaamisen lisäämiseen perus- ja täydennyskoulutuksessa.
Tutkimusasetelmana käytettiin laadullista kuvailevaa tutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli suomalaisissa ammattikorkeakouluissa työskentelevät hoitotyön opettajat. Tarkoituksenmukaista otantaa hyödyntäen tutkimukseen osallistui kuusi hoitotyön opettajaa kahdesta ammattikorkeakoulusta. Aineisto kerättiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina, joita ohjasi haastattelurunko. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysointiin induktiivisella sisällönanalyysillä tutkimuskysymysten ohjaamina.
Tämän tutkimuksen hoitotyön opettajille kestävä kehitys on keskeinen aihe hoitotyön koulutuksessa. Opettajat kuvasivat kestävän kehityksen opetuksen kehittyneen hoitotyön koulutuksessa viime vuosien aikana, mutta edelleen opetus oli hajanaista ja siihen tarvitaan selkeyttämistä. Aiheen käsittelyn ilmaistiin olevan pitkälti riippuvainen opettajan kiinnostuksesta. Kestävän kehityksen opetuksessa nähtiin tarvetta osaamistavoitteiden selkeään määrittelyyn ja kestävän kehityksen lisäämiseen laajasti hoitotyön opetukseen. Hoitotyön opetuksen kehittämiskohteina olivat myös kestävän kehityksen tunnistaminen hoitotyön yhtenä arvona ja opiskelijoiden voimaantumisen tukeminen kestävän kehityksen toteuttamisessa. Hoitotyön opettajat kokivat kestävän kehityksen osaamisensa kehittämisessä haasteelliseksi oleellisen tiedon löytämisen. Linjauksia tarvitaan kestävän kehityksen osaamisen ja opetuksen kehittämiseen. Hoitotyön opettajien kestävän kehityksen osaamisen kehityskohteina olivat lisäksi kestävän kehityksen tunnistaminen hoitotyön opettajan osaamisalueeksi, riittävien opiskeluresurssien takaaminen ja yhteistyön kehittäminen.
Tulevaisuudessa on tärkeä kehittää kestävän kehityksen linjauksia tutkimuksen avulla. Lisäksi on tarpeen tutkia myös hoitotyön opiskelijoiden käsityksiä kestävän kehityksen opetuksesta ja osaamisesta. Määrällisiä tutkimusmenetelmiä tulee hyödyntää laadullisten menetelmien ohella. Hoitotyön koulutukseen tarvittavien kestävän kehityksen koulutusmateriaalien ja koulutusinterventioiden vaikuttavuutta voidaan tutkia pitkittäistutkimusta tai kokeellisia asetelmia hyödyntäen. Competence in sustainable development is a key competence required in today's working life. Ensuring economic, social, cultural, and ecological sustainability is also increasingly emphasized in the work of future nurses. Education has been identified as one of the actions that best promotes competence in sustainable development, and its task is to respond to the competence needs of today and the future. Developing nursing education to meet competence needs is essential. Nurse educators are also required to have competence in sustainable development and its teaching.
The purpose of the study was to describe nurse educators' perceptions of sustainable development and its teaching in nursing education. The aim of the study was to produce information that can be utilized in the development of sustainable development teaching in nursing degree programmes and in increasing the sustainability competence of nurse educators in basic and continuing education.
Qualitative descriptive research was used as the research design. The target group of the study was nurse educators working in Finnish universities of applied sciences. Using appropriate sampling, six nurse educators from two universities of applied sciences participated in the study. The data were collected as semi-structured individual interviews guided by the interview framework. The interviews were recorded and transcribed. The data is analysed with inductive content analysis guided by research questions.
For nurse educators in this study, sustainability is a key topic in nursing education. Educators described the development of sustainable development education in nursing education in recent years, but teaching was still fragmented and needed clarification. It was expressed that the treatment of the topic was largely dependent on the interest of the educator. In the teaching of sustainable development, there was a need for a clear definition of learning outcomes and for increasing sustainable development extensively in nursing education. Other development targets in nursing education included identifying sustainable development as one of the values of nursing and supporting students' empowerment in implementing sustainable development. Nurse educators found it challenging to find relevant information in developing their sustainability competence. Policies are needed to develop sustainable development skills and teaching. In addition, the development targets of nurse educators' competence in sustainable development included identifying sustainable development as a competence area for nurse educators, ensuring sufficient study resources and developing cooperation.
In the future, it will be important to develop sustainable development policies through research. In addition, it is also necessary to study nursing students' perceptions of sustainable development teaching and competence. Quantitative research methods should be used in addition to qualitative methods. The effectiveness of sustainable development training materials and educational interventions needed for nursing education can be studied using longitudinal research or experimental settings.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön opettajien käsityksiä kestävästä kehityksestä ja sen opetuksesta hoitotyön koulutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää hoitotyön koulutusohjelmien kestävän kehityksen opetuksen kehittämiseen ja hoitotyön opettajien kestävän kehityksen osaamisen lisäämiseen perus- ja täydennyskoulutuksessa.
Tutkimusasetelmana käytettiin laadullista kuvailevaa tutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli suomalaisissa ammattikorkeakouluissa työskentelevät hoitotyön opettajat. Tarkoituksenmukaista otantaa hyödyntäen tutkimukseen osallistui kuusi hoitotyön opettajaa kahdesta ammattikorkeakoulusta. Aineisto kerättiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina, joita ohjasi haastattelurunko. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysointiin induktiivisella sisällönanalyysillä tutkimuskysymysten ohjaamina.
Tämän tutkimuksen hoitotyön opettajille kestävä kehitys on keskeinen aihe hoitotyön koulutuksessa. Opettajat kuvasivat kestävän kehityksen opetuksen kehittyneen hoitotyön koulutuksessa viime vuosien aikana, mutta edelleen opetus oli hajanaista ja siihen tarvitaan selkeyttämistä. Aiheen käsittelyn ilmaistiin olevan pitkälti riippuvainen opettajan kiinnostuksesta. Kestävän kehityksen opetuksessa nähtiin tarvetta osaamistavoitteiden selkeään määrittelyyn ja kestävän kehityksen lisäämiseen laajasti hoitotyön opetukseen. Hoitotyön opetuksen kehittämiskohteina olivat myös kestävän kehityksen tunnistaminen hoitotyön yhtenä arvona ja opiskelijoiden voimaantumisen tukeminen kestävän kehityksen toteuttamisessa. Hoitotyön opettajat kokivat kestävän kehityksen osaamisensa kehittämisessä haasteelliseksi oleellisen tiedon löytämisen. Linjauksia tarvitaan kestävän kehityksen osaamisen ja opetuksen kehittämiseen. Hoitotyön opettajien kestävän kehityksen osaamisen kehityskohteina olivat lisäksi kestävän kehityksen tunnistaminen hoitotyön opettajan osaamisalueeksi, riittävien opiskeluresurssien takaaminen ja yhteistyön kehittäminen.
Tulevaisuudessa on tärkeä kehittää kestävän kehityksen linjauksia tutkimuksen avulla. Lisäksi on tarpeen tutkia myös hoitotyön opiskelijoiden käsityksiä kestävän kehityksen opetuksesta ja osaamisesta. Määrällisiä tutkimusmenetelmiä tulee hyödyntää laadullisten menetelmien ohella. Hoitotyön koulutukseen tarvittavien kestävän kehityksen koulutusmateriaalien ja koulutusinterventioiden vaikuttavuutta voidaan tutkia pitkittäistutkimusta tai kokeellisia asetelmia hyödyntäen.
The purpose of the study was to describe nurse educators' perceptions of sustainable development and its teaching in nursing education. The aim of the study was to produce information that can be utilized in the development of sustainable development teaching in nursing degree programmes and in increasing the sustainability competence of nurse educators in basic and continuing education.
Qualitative descriptive research was used as the research design. The target group of the study was nurse educators working in Finnish universities of applied sciences. Using appropriate sampling, six nurse educators from two universities of applied sciences participated in the study. The data were collected as semi-structured individual interviews guided by the interview framework. The interviews were recorded and transcribed. The data is analysed with inductive content analysis guided by research questions.
For nurse educators in this study, sustainability is a key topic in nursing education. Educators described the development of sustainable development education in nursing education in recent years, but teaching was still fragmented and needed clarification. It was expressed that the treatment of the topic was largely dependent on the interest of the educator. In the teaching of sustainable development, there was a need for a clear definition of learning outcomes and for increasing sustainable development extensively in nursing education. Other development targets in nursing education included identifying sustainable development as one of the values of nursing and supporting students' empowerment in implementing sustainable development. Nurse educators found it challenging to find relevant information in developing their sustainability competence. Policies are needed to develop sustainable development skills and teaching. In addition, the development targets of nurse educators' competence in sustainable development included identifying sustainable development as a competence area for nurse educators, ensuring sufficient study resources and developing cooperation.
In the future, it will be important to develop sustainable development policies through research. In addition, it is also necessary to study nursing students' perceptions of sustainable development teaching and competence. Quantitative research methods should be used in addition to qualitative methods. The effectiveness of sustainable development training materials and educational interventions needed for nursing education can be studied using longitudinal research or experimental settings.