Digitaalisen osaamisen tavoitteiden näkyminen aapisten digitaalisissa oppimateriaaleissa
Karkaus, Pauliina; Pörhö, Nea (2024-04-05)
Digitaalisen osaamisen tavoitteiden näkyminen aapisten digitaalisissa oppimateriaaleissa
Karkaus, Pauliina
Pörhö, Nea
(05.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737739
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737739
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten aapisten tehtävät jakautuvat painetun ja digitaalisen oppimateriaalin välille sekä miten aapisten digitaaliset materiaalit vastaavat Opetushallituksen (2021) digitaalisen osaamisen tavoitteita. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu digitalisaatioon sekä digitaalisen osaamisen tavoitteisiin ja niihin vaikuttaviin elementteihin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys avaa myös oppimateriaalien asemaa ja alkuopetuksen luonteen sopeutumista digitalisaatioon osana teoreettista viitekehystä.
Tutkimusaineisto koostui kolmesta vuoden 2019 jälkeen julkaistusta aapisesta ja tutkimuksessa tarkasteltiin niitä digitaalisen osaamisen tavoitteiden viitekehyksen avulla. Tutkimus on oppimateriaalianalyysi, joka eteni kaksivaiheisesti. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa aineistoa tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa vertailtiin eri oppimateriaalien tehtäviä keskenään etsien niistä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Seuraavassa vaiheessa tehtiin teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tässä osassa teoriana sovellamme Opetushallituksen (2021) digitaalisen osaamisen tavoitteita teorian tavoin. Aineiston analyysin jälkeen aineisto kvantifioitiin tutkimustulosten selkeyttämiseksi.
Tutkimustulosten mukaan aapisten digitaalisista tehtävistä suurin osa oli oppilaan digitaalisissa oppimateriaaleissa. Päällekkäisiä eli hyvin samankaltaisia tehtäviä oli eniten opettajien materiaaleissa eli opettajan oppaan ja opettajan digitaalisten materiaalien välillä. Digitaalisen osaamisen tavoitteiden opettaminen opettajan materiaalin avulla on haastavaa, koska opettajan materiaalissa olevat tehtävät eivät juurikaan tukeneet digitaalisen osaamisen tavoitteiden saavuttamista. Kaikki oppilaan digitaaliset tehtävät kaikista tutkimusaineistona olevista aapisista tuki ainakin yhtä digitaalisen osaamisen kuvauksen tavoitetta.
Tutkimusaineisto koostui kolmesta vuoden 2019 jälkeen julkaistusta aapisesta ja tutkimuksessa tarkasteltiin niitä digitaalisen osaamisen tavoitteiden viitekehyksen avulla. Tutkimus on oppimateriaalianalyysi, joka eteni kaksivaiheisesti. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa aineistoa tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa vertailtiin eri oppimateriaalien tehtäviä keskenään etsien niistä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Seuraavassa vaiheessa tehtiin teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tässä osassa teoriana sovellamme Opetushallituksen (2021) digitaalisen osaamisen tavoitteita teorian tavoin. Aineiston analyysin jälkeen aineisto kvantifioitiin tutkimustulosten selkeyttämiseksi.
Tutkimustulosten mukaan aapisten digitaalisista tehtävistä suurin osa oli oppilaan digitaalisissa oppimateriaaleissa. Päällekkäisiä eli hyvin samankaltaisia tehtäviä oli eniten opettajien materiaaleissa eli opettajan oppaan ja opettajan digitaalisten materiaalien välillä. Digitaalisen osaamisen tavoitteiden opettaminen opettajan materiaalin avulla on haastavaa, koska opettajan materiaalissa olevat tehtävät eivät juurikaan tukeneet digitaalisen osaamisen tavoitteiden saavuttamista. Kaikki oppilaan digitaaliset tehtävät kaikista tutkimusaineistona olevista aapisista tuki ainakin yhtä digitaalisen osaamisen kuvauksen tavoitetta.