Enhancing employee experience : Focus on engaging Generation Z with organisations
Tenhunen, Taija (2024-05-21)
Enhancing employee experience : Focus on engaging Generation Z with organisations
Tenhunen, Taija
(21.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060444512
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060444512
Tiivistelmä
As the world changes due to crises such as pandemics and wars, people's values and needs change. Changes are also taking place in the workplace, and employee wellbeing has raised its head in the research field in recent years, as various uncertainties in the world have affected people's mental and physical well-being. One way to improve employee well-being is to improve the factors that influence the employee experience. Employee experience is also strongly linked to employee engagement with organisations, which in turn contributes to organisational effectiveness and branding. As organisations compete globally for the best talent, they have an interest in improving employee experience and thus engagement in order to attract new talent and retain existing talent. In addition to the global race for talent, the fact that there are currently four generations in the workforce, the youngest of which is Generation Z, poses its own challenge to organisations. Each generation has its own values and needs and therefore it is important to understand how these generations differ from each other. In order to improve their performance and the employee experience, organisations need to learn more about the different generations, especially Generation Z, as its impact on the work-life is still relatively new. The aim of this study is to provide organisations with valuable insights into improving the employee experience of Generation Z to strengthen engagement and ultimately win the global race for talent. The study has been conducted as qualitative research using group interviews with Generation Z interviewees. It explores their perceptions of different aspects of the employee experience and how they believe it affects their level of engagement. It also explores how this engagement or disengagement translates into concrete actions towards the organisation. The results show that Generation Z attaches particular importance to social relationships, flexibility, and opportunities to develop and contribute within the organisation. A positive employee experience is perceived to have a major impact on the level of engagement, which is reflected in increased motivation towards the organisation, proactivity, positive communication, and the perception of future opportunities within the organisation. Maailman muuttuessa erilaisten kriisien, kuten pandemioiden sekä sotien seurauksena, ihmisten arvot ja tarpeet muuttuvat. Työelämässäkin tapahtuu muutoksia ja etenkin työntekijöiden hyvinvointi on viime vuosina nostanut päätään tutkimuskentässä, sillä erilaiset epävarmuudet maailmassa ovat vaikuttaneet ihmisten sekä henkiseen että fyysiseen hyvinvointiin. Yksi keino parantaa työntekijöiden hyvinvointia on parantaa työntekijäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Työntekijäkokemus on myös vahvasti linkittynyt työntekijöiden sitoutumiseen organisaatioihin, joka taas omalta osaltaan vaikuttaa organisaatioiden tehokkuuteen sekä brändiin. Organisaatiot kilpailevat kansainvälisesti parhaista osaajista ja minkä seurauksena he ovat kiinnostuneita parantamaan työntekijäkokemusta ja sitä kautta sitoutuneisuutta, jotta voidaan houkutella uusia osaajia sekä pitää nykyiset osaajat organisaatiossa. Globaali kilpailu parhaista osaajista on itsessään jo iso haaste, mutta sen lisäksi haasteena organisaatioille on se, että tällä hetkellä työelämässä on yhteensä neljä sukupolvea, joista nuorin on Z-sukupolvi. Jokaisella sukupolvella on omat arvonsa ja tarpeensa, joten on tärkeää ymmärtää kuinka nämä sukupolvet eroavat toisistaan. Jotta organisaatiot voivat kehittää toimintaansa ja parantaa työntekijäkokemusta, on heidän ensin tutustuttava eri sukupolviin ja etenkin Z-sukupolveen, sillä sen vaikutukset työelämään ovat vielä kohtuu uusia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarjota organisaatioille arvokasta tietoa Z-sukupolven työntekijäkokemuksen parantamisesta sitoutumisen vahvistamiseksi sekä lopulta voittaakseen globaalin kilpailun liittyen parhaisiin osaajiin. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena käyttäen hyväksi ryhmähaastatteluja, joissa haastateltavat ovat Z-sukupolven edustajia. Tutkitaan, mitä mieltä he ovat työntekijäkokemuksen eri tekijöistä sekä miten nämä tekijät heidän mielestään vaikuttavat heidän sitoutumisensa tasoon. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, miten sitoutuminen tai sitoutumattomuus näkyy konkreettisesti organisaation suuntaan erilaisina tekoina. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Z-sukupolvi pitää erityisen tärkeänä työntekijäkokemuksen kannalta sosiaalisia suhteita, joustavuutta sekä mahdollisuuksia kehittyä ja vaikuttaa organisaation sisällä. Työntekijäkokemuksen ollessa positiivinen koetaan sen vaikuttavan suuresti sitoutumisen tasoon, joka näkyy organisaation suuntaan kasvaneena motivaationa, proaktiivisuutena, positiivisena viestintänä sekä siten että nähdään organisaation sisällä mahdollisuuksia myös tulevaisuudessa.