Ihmeelliset Vuodet TCM-menetelmä opettajien ryhmänhallintataitoja tukemassa : haastattelututkimus varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien TCM-koulutusta koskevista kokemuksista
Kauppila, Janna (2024-05-27)
Ihmeelliset Vuodet TCM-menetelmä opettajien ryhmänhallintataitoja tukemassa : haastattelututkimus varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien TCM-koulutusta koskevista kokemuksista
Kauppila, Janna
(27.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747978
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747978
Tiivistelmä
Lasten haastava käyttäytyminen on lisääntynyt koulussa ja päiväkodissa. Lapsen haastavaan käytökseen on monia syitä. Ilmiötä voidaan tarkastella opettajan ryhmänhallintataitojen näkökulmasta. Opettajat toivovat lasten haastavan käyttäytymisen puuttumiseen ja työrauhan varmistamiseen lisää koulutusta. Yksi tällainen laajaan tutkimusnäyttöön perustuva ryhmänhallintamenetelmä on Ihmeelliset Vuodet TCM-menetelmä. TCM-menetelmä on opettajille suunnattu ryhmänhallintamenetelmä, jonka sisältö keskittyy opettajan ryhmänhallintataitoihin ja lämpöisen ilmapiirin luomiseen. Suomessa TCM-menetelmää on tutkittu vasta vähän.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ryhmänhallintataidoistaan Ihmeelliset Vuodet TCM-menetelmäkoulutuksen jälkeen. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, jossa TCM-työpajakoulutuksen käyneitä varhaiskasvatuksen opettajia haastateltiin heidän koulutuskokemuksistaan ja koulutuksen merkityksestä heidän työlleen.
TCM-menetelmäkoulutuksen jälkeen opettajat kuvailivat käyttävänsä enemmän ennakoivia ryhmänhallintastrategioita. Opettajien kokemuksista ryhmänhallintataitoihinsa luotiin viisi kategoriaa: 1) itsereflektio, 2) ajattelun monipuolistuminen, 3) omien toimintatapojen vahvistuminen, 4) konkreettiset keinot ja 5) lämpöisen suhteen luominen lapseen. Näin ollen opettajien kokemukset vahvistivat aiempien tutkimusten mukaisesti TCM-menetelmän hyödyllisyyttä.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ryhmänhallintataidoistaan Ihmeelliset Vuodet TCM-menetelmäkoulutuksen jälkeen. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, jossa TCM-työpajakoulutuksen käyneitä varhaiskasvatuksen opettajia haastateltiin heidän koulutuskokemuksistaan ja koulutuksen merkityksestä heidän työlleen.
TCM-menetelmäkoulutuksen jälkeen opettajat kuvailivat käyttävänsä enemmän ennakoivia ryhmänhallintastrategioita. Opettajien kokemuksista ryhmänhallintataitoihinsa luotiin viisi kategoriaa: 1) itsereflektio, 2) ajattelun monipuolistuminen, 3) omien toimintatapojen vahvistuminen, 4) konkreettiset keinot ja 5) lämpöisen suhteen luominen lapseen. Näin ollen opettajien kokemukset vahvistivat aiempien tutkimusten mukaisesti TCM-menetelmän hyödyllisyyttä.