Neurokirjon nuorten yksinäisyys : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten kokemasta yksinäisyydestä
Luoto, Satu (2024-05-29)
Neurokirjon nuorten yksinäisyys : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten kokemasta yksinäisyydestä
Luoto, Satu
(29.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061150068
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061150068
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella neuropsykiatrisesti oireilevien, eli neurokirjon nuorten kokemaa yksinäisyyttä. Tässä työssä neurokirjolla tarkoitettiin niitä 13–18-vuotiaita nuoria, joilla oli ADHD:n, autismin ja/tai Touretten oireita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavalla yksinäisyys ilmenee neurokirjon nuorilla, ja mitkä olivat yksinäisyydelle altistavia tai siltä suojaavia tekijöitä, sekä millaisia interventioita yksinäisyyden lievittämiseksi oli käytetty.
Tutkimus suoritettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja aineisto kerättiin vaiheittain kahta eri tietokantaa käyttäen. Lopullisen karsinnan ja erilaisten sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen katsaukseen valittiin 11 artikkelia. Tutkimusartikkeliaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin niin, että aineistosta haettiin tutkimuskysymysten pohjalta erilaisia teemoja pelkistettyjen ilmauksien avulla. Näistä ilmauksista muodostettiin ala- ja yläkategoriat, joita esiteltiin tulosluvussa ja pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Tutkimus osoitti, että neurokirjon nuoret tunsivat itsensä useammin yksinäisiksi ja heillä oli vähemmän ystävyyssuhteita kuin neurotyypillisillä nuorilla. Yksinäisyys ilmeni monin eri tavoin ja sille oli useita altistavia tekijöitä. Tutkimuksessa havaittiin myös yksinäisyydeltä suojaavia tekijöitä ja nostettiin esiin erilaisia interventio-ohjelmia, joiden kautta nuorten sosiaalisia taitoja vahvistettiin ja nuorten kanssa tekemisissä olevien aikuisten tietoa ja ymmärrystä neuropsykiatrisista haasteista pyrittiin lisäämään.
Tutkimus suoritettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja aineisto kerättiin vaiheittain kahta eri tietokantaa käyttäen. Lopullisen karsinnan ja erilaisten sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen katsaukseen valittiin 11 artikkelia. Tutkimusartikkeliaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin niin, että aineistosta haettiin tutkimuskysymysten pohjalta erilaisia teemoja pelkistettyjen ilmauksien avulla. Näistä ilmauksista muodostettiin ala- ja yläkategoriat, joita esiteltiin tulosluvussa ja pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Tutkimus osoitti, että neurokirjon nuoret tunsivat itsensä useammin yksinäisiksi ja heillä oli vähemmän ystävyyssuhteita kuin neurotyypillisillä nuorilla. Yksinäisyys ilmeni monin eri tavoin ja sille oli useita altistavia tekijöitä. Tutkimuksessa havaittiin myös yksinäisyydeltä suojaavia tekijöitä ja nostettiin esiin erilaisia interventio-ohjelmia, joiden kautta nuorten sosiaalisia taitoja vahvistettiin ja nuorten kanssa tekemisissä olevien aikuisten tietoa ja ymmärrystä neuropsykiatrisista haasteista pyrittiin lisäämään.