"Lopullinen valtuutus ja hyväksyntä asialle pitäisi saada Moskovasta” : Venäläiset luonnonsuojelun yhteistyökumppaneina suomalaisesta näkökulmasta vuosina 2003—2004
Niinisalo, Vilhelmiina (2024-05-15)
"Lopullinen valtuutus ja hyväksyntä asialle pitäisi saada Moskovasta” : Venäläiset luonnonsuojelun yhteistyökumppaneina suomalaisesta näkökulmasta vuosina 2003—2004
Niinisalo, Vilhelmiina
(15.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061150184
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061150184
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Suomen ja Venäjän välistä luonnonsuojeluyhteistyötä vuosina 2003—2004. Luonnonsuojeluyhteistyötä on valtioiden välillä tehty pidemmällä aikavälillä suomalaisvenäläisen luonnonsuojelutyöryhmän puitteissa. Tutkimuksen materiaalina on käytetty suomalaisvenäläisen luonnonsuojelutyöryhmän suomalaisen puolen pöytäkirjoja. Tutkielman pääasiallisena tutkimuskysymyksenä on, miten ja millaisina yhteistyökumppaneina suomalaiset ovat nähneet venäläiset toimijat luonnonsuojelussa. Tutkielman menetelmänä käytetään laadullisen sisällönanalyysin keinoja lähdekriittisesti.
Työryhmän tarkoituksena on edistää suojelualueiden perustamista ja uhanalaisten eliöiden suojelua ja kehittää maiden välistä yhteistyötä luonnonsuojelun alalla. Työryhmä koostuu suomalaisesta ja venäläisestä osapuolesta, ja sen jäseninä on ollut molemmilla puolilla henkilöitä hallinnosta ja erilaisia asiantuntijoita eri organisaatioista. Yhteistyö luonnonsuojelun alalla maiden välillä on ollut pitkälti tutkimusyhteistyötä ja sitä on tehty erityisesti Venäjän eri alueiden kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten suomalaiset näkevät venäläiset yhteistyökumppaneina, joten työssä tarkasteltiin venäläisiä luonnonsuojelussa toimivia tahoja. Näistä materiaalin perusteella valikoitui tarkasteltavaksi työryhmän venäläinen osapuoli, venäläinen luonnonsuojeluhallinto ja rahoitusasiat sekä niiden kehitys 2003—2004. Yhteistyön tarkemmat luonnontieteellisen tutkimuksen asiat on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle.
Työryhmän venäläinen osapuoli näyttäytyy suomalaisille hajanaisena toimijana yhteistyössä. Venäläinen työryhmä on aineiston perusteella ollut hajaannuksen tilassa vuosina 2003—2004, ja suomalaisten todellinen yhteistyökumppani on ollut sen sijaan muut tahot Venäjällä (federatiivisessa ja alueellisissa hallinnoissa). Yhteistyö perustuu laajalti suomalaisten muodostamiin henkilökohtaisiin verkostoihin Venäjällä. Venäläinen ympäristöhallinto näyttää myös suomalaisten silmin olleen muutoksentilassa 2003—2004. Yhteistyötä vaikeuttaa luonnonsuojelun hallinnon ja sen vastuiden muutokset, ennalta-arvaamattomuus ja epäselvyys siitä, mille hallintotasolle tai yksittäiselle henkilölle luonnonsuojelun asiakysymyksistä päättäminen kuuluu. Venäjällä vaikuttaa vielä tutkimuksen aikavälillä jatkuvan vuonna 2000 alkanut kehitys luonnonsuojelun asioiden keskittämisestä Moskovaan luonnonvaraministeriöön.
Työryhmän tarkoituksena on edistää suojelualueiden perustamista ja uhanalaisten eliöiden suojelua ja kehittää maiden välistä yhteistyötä luonnonsuojelun alalla. Työryhmä koostuu suomalaisesta ja venäläisestä osapuolesta, ja sen jäseninä on ollut molemmilla puolilla henkilöitä hallinnosta ja erilaisia asiantuntijoita eri organisaatioista. Yhteistyö luonnonsuojelun alalla maiden välillä on ollut pitkälti tutkimusyhteistyötä ja sitä on tehty erityisesti Venäjän eri alueiden kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten suomalaiset näkevät venäläiset yhteistyökumppaneina, joten työssä tarkasteltiin venäläisiä luonnonsuojelussa toimivia tahoja. Näistä materiaalin perusteella valikoitui tarkasteltavaksi työryhmän venäläinen osapuoli, venäläinen luonnonsuojeluhallinto ja rahoitusasiat sekä niiden kehitys 2003—2004. Yhteistyön tarkemmat luonnontieteellisen tutkimuksen asiat on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle.
Työryhmän venäläinen osapuoli näyttäytyy suomalaisille hajanaisena toimijana yhteistyössä. Venäläinen työryhmä on aineiston perusteella ollut hajaannuksen tilassa vuosina 2003—2004, ja suomalaisten todellinen yhteistyökumppani on ollut sen sijaan muut tahot Venäjällä (federatiivisessa ja alueellisissa hallinnoissa). Yhteistyö perustuu laajalti suomalaisten muodostamiin henkilökohtaisiin verkostoihin Venäjällä. Venäläinen ympäristöhallinto näyttää myös suomalaisten silmin olleen muutoksentilassa 2003—2004. Yhteistyötä vaikeuttaa luonnonsuojelun hallinnon ja sen vastuiden muutokset, ennalta-arvaamattomuus ja epäselvyys siitä, mille hallintotasolle tai yksittäiselle henkilölle luonnonsuojelun asiakysymyksistä päättäminen kuuluu. Venäjällä vaikuttaa vielä tutkimuksen aikavälillä jatkuvan vuonna 2000 alkanut kehitys luonnonsuojelun asioiden keskittämisestä Moskovaan luonnonvaraministeriöön.