Alku- ja erityisopettajien kokemuksia tuentarpeen tiedon siirtymisestä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa
Pärssinen, Leila; Inkinen, Anni (2024-05-02)
Alku- ja erityisopettajien kokemuksia tuentarpeen tiedon siirtymisestä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa
Pärssinen, Leila
Inkinen, Anni
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061150388
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061150388
Tiivistelmä
Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen on merkittävä vaihe lapsen elämässä. Etenkin niiden lasten kohdalla, joilla on jonkin asteista tuentarvetta, on tuentarpeen tiedon siirtyminen esiopetuksesta kouluun mielestämme erityisen tärkeää. Oman kokemuksemme mukaan tieto siirtyy pääsääntöisesti hyvin, mutta olemme kuulleet kentältä myös niitä kokemuksia, joissa tieto ei ole siirtynyt ja oppilaan tuentarve onkin tullut yllätyksenä alkuopetuksen opettajille ja erityisopettajille. Haluamme lähteä etsimään vastauksia näihin Pro-gradu tutkielmamme kautta kysymällä erityis- ja alkuopettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheprosessista.
Pyrimme tutkimuksessamme saamaan selville erityis- ja alkuopettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen tiedonsiirrosta, tiedon käytettävyydestä sekä yhteistyöstä. Lisäksi tavoitteenamme on selvittää alku- ja erityisopettajien kokemuksia siitä, mitä tuentarpeen tietoa he saavat oppilaasta esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa, miten saatu tieto vastaa heidän kokemuksiaan lapsen tuentarpeesta sekä miten saatua tietoa on hyödynnetty alkuopetusvuoden alussa.
Tutkimuksemme on laadullinen ja aineiston analysoinnissa käytimme laadullisena sisällönanalyysina teemoittelua. Teemoittelussa käytimme taulukointia. Tutkimusjoukkomme koostui kymmenestä opettajasta. Heistä kahdeksan oli alkuopettajia ja kaksi erityisopettajaa. Haastattelut aloitettiin keväällä 2023 ja viimeiset haastattelut tehtiin keväällä 2024.
Tuloksista selvisi, että kokemukset esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta sisälsi eroavaisuuksia alku- ja erityisopettajien välillä niin yhteistyön, tiedonsiirron kuin tiedon käytettävyydenkin osalta. Tiedon siirtoon ja tietojen hyödynnettävyyteen sekä yhteistyöhön oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Opettajat kokivat saadun tiedon tukevan kouluarjen aloitusta ja oppilaan tuen jatkuvuutta. Kaikki eivät kuitenkaan kokeneet tietoja kattaviksi ja odottivat jatkossa avoimempaa ja realistisempaa tietoa lapsen tuentarpeista sekä tiiviimpää yhteistyötä esi- ja alkuopetuksen välille. Tutkimuksessa kävi myös ilmi toimintaympäristön- ja kulttuurin merkitys nivelvaiheen prosessissa.
Tuloksista saatua tietoa voidaan hyödyntää esi- ja alkuopetuksen toimintakulttuurien ja yhteistyön kehittämisessä. Tutkimustuloksia voidaan käyttää apuna nivelvaiheen prosessin suunnittelussa ja samalla se antaa tietoa kentän kasvatusalan ammattilaisten kokemuksista esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta.
Pyrimme tutkimuksessamme saamaan selville erityis- ja alkuopettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen tiedonsiirrosta, tiedon käytettävyydestä sekä yhteistyöstä. Lisäksi tavoitteenamme on selvittää alku- ja erityisopettajien kokemuksia siitä, mitä tuentarpeen tietoa he saavat oppilaasta esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa, miten saatu tieto vastaa heidän kokemuksiaan lapsen tuentarpeesta sekä miten saatua tietoa on hyödynnetty alkuopetusvuoden alussa.
Tutkimuksemme on laadullinen ja aineiston analysoinnissa käytimme laadullisena sisällönanalyysina teemoittelua. Teemoittelussa käytimme taulukointia. Tutkimusjoukkomme koostui kymmenestä opettajasta. Heistä kahdeksan oli alkuopettajia ja kaksi erityisopettajaa. Haastattelut aloitettiin keväällä 2023 ja viimeiset haastattelut tehtiin keväällä 2024.
Tuloksista selvisi, että kokemukset esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta sisälsi eroavaisuuksia alku- ja erityisopettajien välillä niin yhteistyön, tiedonsiirron kuin tiedon käytettävyydenkin osalta. Tiedon siirtoon ja tietojen hyödynnettävyyteen sekä yhteistyöhön oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Opettajat kokivat saadun tiedon tukevan kouluarjen aloitusta ja oppilaan tuen jatkuvuutta. Kaikki eivät kuitenkaan kokeneet tietoja kattaviksi ja odottivat jatkossa avoimempaa ja realistisempaa tietoa lapsen tuentarpeista sekä tiiviimpää yhteistyötä esi- ja alkuopetuksen välille. Tutkimuksessa kävi myös ilmi toimintaympäristön- ja kulttuurin merkitys nivelvaiheen prosessissa.
Tuloksista saatua tietoa voidaan hyödyntää esi- ja alkuopetuksen toimintakulttuurien ja yhteistyön kehittämisessä. Tutkimustuloksia voidaan käyttää apuna nivelvaiheen prosessin suunnittelussa ja samalla se antaa tietoa kentän kasvatusalan ammattilaisten kokemuksista esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta.