Yhteiskunnallisten arvomuutosten vaikutus elinkeinovapauteen markkinointioikeuden kontekstissa – Tutkimus modernien länsimaisten arvojen vaikutuksesta oikeusjärjestykseen
Keski-Luoma, Joona (2024-05-09)
Yhteiskunnallisten arvomuutosten vaikutus elinkeinovapauteen markkinointioikeuden kontekstissa – Tutkimus modernien länsimaisten arvojen vaikutuksesta oikeusjärjestykseen
Keski-Luoma, Joona
(09.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061352054
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061352054
Tiivistelmä
Elinkeinovapaus on turvattu perusoikeutena Suomen perustuslain 18 §:ssä ja Euroopan unionin
perusoikeuskirjan artiklassa 16. Markkinointi on yksi elinkeinovapauden turvaamista toiminnoista.
Markkinointi tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tuoda tuotteensa tai palvelunsa kuluttajien tietoon,
kilpailla markkinoilla, rakentaa brändiä ja hankkia asiakkaita. Tämä edistää elinkeinovapautta
tarjoamalla yrityksille mahdollisuuden vapaasti ja aktiivisesti osallistua taloudelliseen toimintaan.
Vaikka vapaa markkinointi voidaan katsoa olevan elinkeinovapaudesta kumpuava pääsääntö,
markkinointi ei kuitenkaan ole sen rajoituksilta sääntelemätöntä. Erityisesti kuluttajansuojalain 2 luku
sääntelee markkinointia. Yhteiskunnalliset arvomuutokset ovat vaikuttaneet markkinoinnin sääntelyyn
ja säänneltyjen normien tulkintaan.
Tutkimuksen kohde on tarkastella miten yhteiskunnalliset arvomuutokset ovat vaikuttaneet
elinkeinovapauteen markkinointioikeuden kontekstissa. Tutkimus on oikeusdogmaattinen ja
tarkastelun kohteena ovat erityisesti kuluttajansuojalain 2 luvun 1, 2, 3, ja 6 pykälät. Tutkielmassa
arvioidaan kyseisiä pykäliä suhteessa perusoikeuksien yleiseen rajoitustestiin. Tutkimuksen kohteena
on myös tarkastella oikeusrealistista lähestymistapaa käyttäen, miten arvomuutosten vaikutus
näyttäytyy markkinointioikeudessa analysoimalla lainsoveltajan ja elinkeinonharjoittajien toimintaa.
Tutkielman laajempana tarkoituksena on arvioida, onko vapauden arvolle enää tilaa
varallisuusoikeudessa tai laajemmin oikeusjärjestyksessä nykyisessä arvoyhteiskunnassa ja avata
laajempaa keskustelua kyseisestä teemasta.
Keskeinen tutkimustulos on, että yhteiskunnallisten arvojen muutoksista johtuen esimerkiksi
ihmisoikeuksiin ja ympäristöön liittyvät arvot ovat kasvattaneet oikeusjärjestyksessä merkitystään, kun
taas perinteinen vapauden arvo on vähentänyt merkitystään, minkä vuoksi myös elinkeinovapaus on
tulkitsijasta riippuen joko kaventunut tai muuttanut dynaamisesti muotoaan markkinointioikeuden
kontekstissa. Tällaisten modernien länsimaisten arvojen vaikutus näkyy koko yhteiskunnan sektorilla,
minkä vuoksi se on havaittavissa niin lainsäätäjän, lainsoveltajan kuin kansalaisten toiminnassa.
Koska arvokehitys vaikuttaa säädetyn lain perusteella kiihtyvältä, tulevaisuuden
lainsoveltamistilanteissa voidaankin mahdollisesti alkaa käyttämään lain teleologiseen tulkintaan
perustuen ”länsimaisten arvojen tulkinnan periaatetta”, joka vaikuttaa oikeudellisessa
ratkaisutoiminnassa muiden oikeusperiaatteiden tavoin erityisesti lainsäädännön aukkotilanteissa.
perusoikeuskirjan artiklassa 16. Markkinointi on yksi elinkeinovapauden turvaamista toiminnoista.
Markkinointi tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tuoda tuotteensa tai palvelunsa kuluttajien tietoon,
kilpailla markkinoilla, rakentaa brändiä ja hankkia asiakkaita. Tämä edistää elinkeinovapautta
tarjoamalla yrityksille mahdollisuuden vapaasti ja aktiivisesti osallistua taloudelliseen toimintaan.
Vaikka vapaa markkinointi voidaan katsoa olevan elinkeinovapaudesta kumpuava pääsääntö,
markkinointi ei kuitenkaan ole sen rajoituksilta sääntelemätöntä. Erityisesti kuluttajansuojalain 2 luku
sääntelee markkinointia. Yhteiskunnalliset arvomuutokset ovat vaikuttaneet markkinoinnin sääntelyyn
ja säänneltyjen normien tulkintaan.
Tutkimuksen kohde on tarkastella miten yhteiskunnalliset arvomuutokset ovat vaikuttaneet
elinkeinovapauteen markkinointioikeuden kontekstissa. Tutkimus on oikeusdogmaattinen ja
tarkastelun kohteena ovat erityisesti kuluttajansuojalain 2 luvun 1, 2, 3, ja 6 pykälät. Tutkielmassa
arvioidaan kyseisiä pykäliä suhteessa perusoikeuksien yleiseen rajoitustestiin. Tutkimuksen kohteena
on myös tarkastella oikeusrealistista lähestymistapaa käyttäen, miten arvomuutosten vaikutus
näyttäytyy markkinointioikeudessa analysoimalla lainsoveltajan ja elinkeinonharjoittajien toimintaa.
Tutkielman laajempana tarkoituksena on arvioida, onko vapauden arvolle enää tilaa
varallisuusoikeudessa tai laajemmin oikeusjärjestyksessä nykyisessä arvoyhteiskunnassa ja avata
laajempaa keskustelua kyseisestä teemasta.
Keskeinen tutkimustulos on, että yhteiskunnallisten arvojen muutoksista johtuen esimerkiksi
ihmisoikeuksiin ja ympäristöön liittyvät arvot ovat kasvattaneet oikeusjärjestyksessä merkitystään, kun
taas perinteinen vapauden arvo on vähentänyt merkitystään, minkä vuoksi myös elinkeinovapaus on
tulkitsijasta riippuen joko kaventunut tai muuttanut dynaamisesti muotoaan markkinointioikeuden
kontekstissa. Tällaisten modernien länsimaisten arvojen vaikutus näkyy koko yhteiskunnan sektorilla,
minkä vuoksi se on havaittavissa niin lainsäätäjän, lainsoveltajan kuin kansalaisten toiminnassa.
Koska arvokehitys vaikuttaa säädetyn lain perusteella kiihtyvältä, tulevaisuuden
lainsoveltamistilanteissa voidaankin mahdollisesti alkaa käyttämään lain teleologiseen tulkintaan
perustuen ”länsimaisten arvojen tulkinnan periaatetta”, joka vaikuttaa oikeudellisessa
ratkaisutoiminnassa muiden oikeusperiaatteiden tavoin erityisesti lainsäädännön aukkotilanteissa.