Palkitsemisen rooli työntekijöiden sitoutumisessa : Palkitsemisen ja tunnustuksen rooli työhön sitoutumiseen siivousalan työntekijöiden keskuudessa
Luojus, Anni (2024-06-07)
Palkitsemisen rooli työntekijöiden sitoutumisessa : Palkitsemisen ja tunnustuksen rooli työhön sitoutumiseen siivousalan työntekijöiden keskuudessa
Luojus, Anni
(07.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062457569
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062457569
Tiivistelmä
Työntekijöiden sitoutuminen nähdään elintärkeänä yrityksille, sillä on ymmärretty, että sitoutuneemmat työntekijät kokevat enemmän halua kehittyä ja suunnata työskentelyään ja toimiaan yrityksen tarpeiden mukaan, mikä auttaa yritystä kasvamaan. Sitoutuminen kuvailee kaikkea sitä, mitä on nähtävillä ja mitä tapahtuu, kun yrityksen työntekijät ovat innostuneita, positiivisia ja kiinnostuneita omista tehtävistään työpaikalla ja näin ollen he ovat myös valmiimpia ja motivoituneempia saavuttamaan parempia tuloksia. Palkitsemiskäytännöillä taas on lukuisia tavoitteita ja työntekijöiden sitouttamisen ja motivoimisen lisäksi niillä pyritään esimerkiksi määrittelemään toivottua käytöstä ja haluttuja lopputuloksia.
Tämän pro gradu- tutkielman tavoitteena on selvittää, mikä on palkitsemisen rooli osana työntekijöiden sitoutumista yrityksessä X, sekä lisätä ja syventää ymmärrystä siitä, mitkä palkitsemisen keinot nähdään mahdollisesti merkittävimpinä osana työntekijöiden sitoutumista työhön ja yritykseen. Tutkielman kontekstina käytetään siivousalaa ja tutkimus on toteutettu hyödyntäen laadullista tiedonkeruumenetelmää, jossa aineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastattelutilanteiden avulla. Haastattelu on toteutettu osalle yrityksen X siivoushenkilöstöä. Aineisto on analysoitu hyödyntämällä temaattista analyysimenetelmää, joka mahdollistaa syvällisen ymmärryksen palkitsemisen vaikutuksista työntekijöiden sitoutumiseen.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että palkitsemisen rooli sitoutumiseen koetaan yhtenä osana suurempaa kokonaisuutta. Taloudellista palkitsemista ei kuitenkaan pidetty kovinkaan merkittävänä, vaan vahvemmin sitouttavaksi koettiin ei-taloudellinen palkitseminen, tarkemmin positiivinen palaute ja sanallinen tunnustus hyvästä työstä. Myös pienemmät palkitsemisen eleet, kuten pieniarvoinen muistaminen, koettiin tärkeäksi. Palkitsemista merkittävämpänä sitoutumisen kannalta koettiin yhteisöllisyys sekä hyvä ja viihtyisä työilmapiiri. Tutkimuksen mukaan nämä edesauttavat työntekijöitä tähtäämään entistä parempiin työsuorituksiin ja viihtymään työntekijänä kyseisessä työpaikassa pidempään.
Tämän tutkielman osoittaessa, että ei-taloudelliset palkitsemisen keinot ja työntekijöiden tunnustus koettiin merkittävänä osana työhön sitoutumista, on jatkon kannalta tärkeää, että organisaatiot huomioivat tämän suunnitellessaan kokonaispalkitsemista ja kouluttaessaan esihenkilöitä. Tutkimus siis syventää aikaisempien tutkimusten ymmärrystä siitä, että palkitsemisen rooli sitouttamisessa ei ole vain taloudellisten etujen tarjoamista henkilöstölle. Tutkimus nostaa myös esiin ja syventää ymmärrystä siitä, mitkä ovat siivousalalla merkittäviä muita sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ja kuinka jatkotutkimuksissa on hyvä ottaa huomioon erilaiset vastuuroolit ja heidän näkemyksensä, kuten myös laajemmat otoskoot niin siivousalalla kuin muillakin aloilla.
Tämän pro gradu- tutkielman tavoitteena on selvittää, mikä on palkitsemisen rooli osana työntekijöiden sitoutumista yrityksessä X, sekä lisätä ja syventää ymmärrystä siitä, mitkä palkitsemisen keinot nähdään mahdollisesti merkittävimpinä osana työntekijöiden sitoutumista työhön ja yritykseen. Tutkielman kontekstina käytetään siivousalaa ja tutkimus on toteutettu hyödyntäen laadullista tiedonkeruumenetelmää, jossa aineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastattelutilanteiden avulla. Haastattelu on toteutettu osalle yrityksen X siivoushenkilöstöä. Aineisto on analysoitu hyödyntämällä temaattista analyysimenetelmää, joka mahdollistaa syvällisen ymmärryksen palkitsemisen vaikutuksista työntekijöiden sitoutumiseen.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että palkitsemisen rooli sitoutumiseen koetaan yhtenä osana suurempaa kokonaisuutta. Taloudellista palkitsemista ei kuitenkaan pidetty kovinkaan merkittävänä, vaan vahvemmin sitouttavaksi koettiin ei-taloudellinen palkitseminen, tarkemmin positiivinen palaute ja sanallinen tunnustus hyvästä työstä. Myös pienemmät palkitsemisen eleet, kuten pieniarvoinen muistaminen, koettiin tärkeäksi. Palkitsemista merkittävämpänä sitoutumisen kannalta koettiin yhteisöllisyys sekä hyvä ja viihtyisä työilmapiiri. Tutkimuksen mukaan nämä edesauttavat työntekijöitä tähtäämään entistä parempiin työsuorituksiin ja viihtymään työntekijänä kyseisessä työpaikassa pidempään.
Tämän tutkielman osoittaessa, että ei-taloudelliset palkitsemisen keinot ja työntekijöiden tunnustus koettiin merkittävänä osana työhön sitoutumista, on jatkon kannalta tärkeää, että organisaatiot huomioivat tämän suunnitellessaan kokonaispalkitsemista ja kouluttaessaan esihenkilöitä. Tutkimus siis syventää aikaisempien tutkimusten ymmärrystä siitä, että palkitsemisen rooli sitouttamisessa ei ole vain taloudellisten etujen tarjoamista henkilöstölle. Tutkimus nostaa myös esiin ja syventää ymmärrystä siitä, mitkä ovat siivousalalla merkittäviä muita sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ja kuinka jatkotutkimuksissa on hyvä ottaa huomioon erilaiset vastuuroolit ja heidän näkemyksensä, kuten myös laajemmat otoskoot niin siivousalalla kuin muillakin aloilla.