Tekoälyn koulutusaineiston tekijänoikeussuoja : Soveltuuko tekijänoikeuden poikkeus- ja rajoitussäännökset tekoälyn koulutukseen?
Olander, Henrika (2024-06-03)
Tekoälyn koulutusaineiston tekijänoikeussuoja : Soveltuuko tekijänoikeuden poikkeus- ja rajoitussäännökset tekoälyn koulutukseen?
Olander, Henrika
(03.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062859465
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062859465
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee tekoälyn koulutusaineiston tekijänoikeuskysymyksiä ja selvittää, nykyisten tekijänoikeuden poikkeus- ja rajoitussäännösten soveltuvuutta tekoälyn koulutukseen. Tutkimuksen tavoitteena on analysoida, miten nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa tekijänoikeuden alaisen aineiston käytön tekoälyn koulutuksessa ja mitkä rajoitukset siihen liittyvät.
Tutkimusmetodina on käytetty oikeusdogmaattista menetelmää, jossa analysoidaan voimassa olevaa lainsäädäntöä ja oikeuskäytäntöä. Teoreettisena viitekehyksenä toimivat EU:n tekijänoikeuslainsäädäntö.
Tutkielman keskeiset tutkimustulokset osoittavat, että vaikka tilapäisten kopioiden valmistamista ja tiedonlouhintaa koskevat poikkeukset mahdollistavat tietyissä määrin teosten käyttämisen ilman lupaa, näiden poikkeusten soveltaminen tekoälyn koulutukseen on rajoitettua ja monitulkintaista. Esimerkiksi poikkeukset edellyttävät usein kopioiden väliaikaisuutta ja taloudellista merkityksettömyyttä, mitä tekoälyn koulutusprosessit eivät aina täytä.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että nykyinen lainsäädäntö ei täysin vastaa tekoälyn koulutuksen tarpeisiin, ja se vaatii tarkennuksia. Erityisesti EU:n tekoälyasetuksen vaikutukset korostuvat, sillä ne voivat merkittävästi muokata lainsäädännön ja käytännön soveltamisen välistä suhdetta.
Tutkielman lopussa esitetään suosituksia, kuten selkeämmän lainsäädännön kehittämistä, joka huomioi tekoälyn erityispiirteet ja tarjoaa riittävän suojan tekijänoikeuksille. Samalla tulisi tukea innovaatioita ja luoda tasapainoa tekijänoikeuksien suojan ja tekoälyn kehittämisen välillä.
Tutkimusmetodina on käytetty oikeusdogmaattista menetelmää, jossa analysoidaan voimassa olevaa lainsäädäntöä ja oikeuskäytäntöä. Teoreettisena viitekehyksenä toimivat EU:n tekijänoikeuslainsäädäntö.
Tutkielman keskeiset tutkimustulokset osoittavat, että vaikka tilapäisten kopioiden valmistamista ja tiedonlouhintaa koskevat poikkeukset mahdollistavat tietyissä määrin teosten käyttämisen ilman lupaa, näiden poikkeusten soveltaminen tekoälyn koulutukseen on rajoitettua ja monitulkintaista. Esimerkiksi poikkeukset edellyttävät usein kopioiden väliaikaisuutta ja taloudellista merkityksettömyyttä, mitä tekoälyn koulutusprosessit eivät aina täytä.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että nykyinen lainsäädäntö ei täysin vastaa tekoälyn koulutuksen tarpeisiin, ja se vaatii tarkennuksia. Erityisesti EU:n tekoälyasetuksen vaikutukset korostuvat, sillä ne voivat merkittävästi muokata lainsäädännön ja käytännön soveltamisen välistä suhdetta.
Tutkielman lopussa esitetään suosituksia, kuten selkeämmän lainsäädännön kehittämistä, joka huomioi tekoälyn erityispiirteet ja tarjoaa riittävän suojan tekijänoikeuksille. Samalla tulisi tukea innovaatioita ja luoda tasapainoa tekijänoikeuksien suojan ja tekoälyn kehittämisen välillä.