Tunneäly ihanne-esihenkilön ominaisuutena
Toivanen, Aurora (2024-08-26)
Tunneäly ihanne-esihenkilön ominaisuutena
Toivanen, Aurora
(26.08.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091371024
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091371024
Tiivistelmä
Tunteet ovat olennainen osa ihmisen arkea, ja niillä on merkittävä vaikutus ihmisen käyttäytymiseen ja päätöksentekoon. Tunneälyllä tarkoitetaan muun muassa kykyä tunnistaa omia sekä muiden tunteita ja hallita tehokkaasti omia tunteita. Työelämässä ja johtamisessa tunneälyn merkitys on kasvanut, ja tulee jatkossakin kasvamaan entisestään. Johtajan tunneälyä on tutkittu paljolti itsearviointien ja tehokkuuden mittareilla, jonka takia on mielenkiintoista tutkia tunneälyn merkitystä johtajan ominaisuutena laadullisin keinoin.
Tässä tutkimuksessa tarkastelin ihanteellisen esihenkilön piirteitä työntekijöiden näkökulmasta, ja kuinka tunneäly linkittyy näihin piirteisiin. Implisiittisen johtajuusteorian mukaan meillä on erilaisia omia uskomuksia ja mielipiteitä hyvän johtajan ominaisuuksista, jotka vaikuttavat meidän arvioihimme johtajista. Lähdin selvittämään tunneälyn merkitystä esihenkilöllä
implisiittisten johtamisteorioiden avulla. Tutkimuskysymykseni oli:” Missä määrin tunneäly kuuluu hyvän esihenkilön piirteisiin työntekijöiden näkökulmasta?”
Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla seitsemää eri aloilla työskentelevää henkilöä. Analyysissä hyödynsin teorian kehittämisen menetelmää, ja analyysini pohjautuikin osittain
olemassa olevaan teoriaan. Jaottelin hyvän johtajan ominaisuudet aiemman tutkimuksen ja aineiston perusteella ihmis-ja asiajohtamiseen ja näistä edelleen viiteen eri alakategoriaan:
valmentaja, ihmistaitaja, helposti lähestyttävä, tietäjä ja vastuunottaja. Tunneälyyn liittyvät taidot taas jaoin aiemman teorian mukaan henkilökohtaisiin ja sosiaalisintaitoihin, joista sitten muodostui viisi alakategoriaa eli tunnetaitoa: itsetuntemus, tunteiden hallinta, tunteiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen, tunteisiin vaikuttaminen ja empatia.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että työntekijät kokivat tunneälyn esihenkilön tärkeänä ominaisuutena. Vaikkakaan tunneäly ei suoraan noussut omaksi prototyypikseen, voidaan todeta, että aiempaan tunneälyn tutkimuksiin perustuen, erityisesti tutkimuksessa noussut ihmistaitajan prototyyppi edellyttää tunneälykkyyttä. Keskeinen piirre ihmistaitajan prototyypille on empatia, joka nousi esiin myös tuloksissa.
Tässä tutkimuksessa tarkastelin ihanteellisen esihenkilön piirteitä työntekijöiden näkökulmasta, ja kuinka tunneäly linkittyy näihin piirteisiin. Implisiittisen johtajuusteorian mukaan meillä on erilaisia omia uskomuksia ja mielipiteitä hyvän johtajan ominaisuuksista, jotka vaikuttavat meidän arvioihimme johtajista. Lähdin selvittämään tunneälyn merkitystä esihenkilöllä
implisiittisten johtamisteorioiden avulla. Tutkimuskysymykseni oli:” Missä määrin tunneäly kuuluu hyvän esihenkilön piirteisiin työntekijöiden näkökulmasta?”
Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla seitsemää eri aloilla työskentelevää henkilöä. Analyysissä hyödynsin teorian kehittämisen menetelmää, ja analyysini pohjautuikin osittain
olemassa olevaan teoriaan. Jaottelin hyvän johtajan ominaisuudet aiemman tutkimuksen ja aineiston perusteella ihmis-ja asiajohtamiseen ja näistä edelleen viiteen eri alakategoriaan:
valmentaja, ihmistaitaja, helposti lähestyttävä, tietäjä ja vastuunottaja. Tunneälyyn liittyvät taidot taas jaoin aiemman teorian mukaan henkilökohtaisiin ja sosiaalisintaitoihin, joista sitten muodostui viisi alakategoriaa eli tunnetaitoa: itsetuntemus, tunteiden hallinta, tunteiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen, tunteisiin vaikuttaminen ja empatia.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että työntekijät kokivat tunneälyn esihenkilön tärkeänä ominaisuutena. Vaikkakaan tunneäly ei suoraan noussut omaksi prototyypikseen, voidaan todeta, että aiempaan tunneälyn tutkimuksiin perustuen, erityisesti tutkimuksessa noussut ihmistaitajan prototyyppi edellyttää tunneälykkyyttä. Keskeinen piirre ihmistaitajan prototyypille on empatia, joka nousi esiin myös tuloksissa.