Liikenteen kasautumisvaikutukset : Näkökulmana raideliikenteen hankearvioinnin kehittäminen
Leppimäki, Samuel (2024-09-08)
Liikenteen kasautumisvaikutukset : Näkökulmana raideliikenteen hankearvioinnin kehittäminen
Leppimäki, Samuel
(08.09.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100776404
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100776404
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan liikenteen laajempia taloudellisia vaikutuksia, keskittyen erityisesti niin kutsuttuihin kasautumisvaikutuksiin. Liikennemuodoista tarkastelun kohteeksi on valittu raideliikenne ja ratahankkeet. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus.
Tutkielman teoreettisessa tarkastelussa määritellään aihepiirin teoreettinen kehys, jonka jälkeen tarkastellaan liikennehankkeiden kasautumisvaikutusten mallintamista kolmen kirjallisuudesta tunnistetun mallin avulla. Liikenteen laajemmat taloudelliset vaikutukset ovat liikennehankkeen myötä muodostuvia, saavutettavuuden muutoksesta alkunsa saavia välillisiä vaikutuksia. Kasautumis-, eli agglomeraatiovaikutukset ovat yksi niiden alaluokista. Kasautumista syntyy taloudellisten toimijoiden läheisyyden kasvun myötä ja se havaitaan tuottavuuden muutoksena.
Tutkielman empiirisessä osiossa keskitytään viimeaikaisiin Pohjoismaisiin tutkimuksiin, jotka käsittelevät liikenteen kautta syntyvän kasautumisen tuottavuusvaikutuksia. Tämän ohella pureudutaan tiiviisti aihepiirin empiirisen tutkimuksen haasteisiin sekä tarkastellaan kasautumisvaikutuksia raideliikenteen näkökulmasta.
Tutkielman viimeinen osio laatii katsausluontoisen tarkastelun Suomen ja muiden Pohjoismaiden näkökulmasta. Katsauksessa vertaillaan Suomen ja muiden Pohjoismaiden liikenne- ja raideinfrastruktuurin investointitasoja 2000-luvulla, minkä jälkeen tarkastellaan Pohjoismaiden liikennehankkeiden hankearvioinnin ja vaikutusarvioinnin eroja.
Tutkielman teoreettisessa tarkastelussa määritellään aihepiirin teoreettinen kehys, jonka jälkeen tarkastellaan liikennehankkeiden kasautumisvaikutusten mallintamista kolmen kirjallisuudesta tunnistetun mallin avulla. Liikenteen laajemmat taloudelliset vaikutukset ovat liikennehankkeen myötä muodostuvia, saavutettavuuden muutoksesta alkunsa saavia välillisiä vaikutuksia. Kasautumis-, eli agglomeraatiovaikutukset ovat yksi niiden alaluokista. Kasautumista syntyy taloudellisten toimijoiden läheisyyden kasvun myötä ja se havaitaan tuottavuuden muutoksena.
Tutkielman empiirisessä osiossa keskitytään viimeaikaisiin Pohjoismaisiin tutkimuksiin, jotka käsittelevät liikenteen kautta syntyvän kasautumisen tuottavuusvaikutuksia. Tämän ohella pureudutaan tiiviisti aihepiirin empiirisen tutkimuksen haasteisiin sekä tarkastellaan kasautumisvaikutuksia raideliikenteen näkökulmasta.
Tutkielman viimeinen osio laatii katsausluontoisen tarkastelun Suomen ja muiden Pohjoismaiden näkökulmasta. Katsauksessa vertaillaan Suomen ja muiden Pohjoismaiden liikenne- ja raideinfrastruktuurin investointitasoja 2000-luvulla, minkä jälkeen tarkastellaan Pohjoismaiden liikennehankkeiden hankearvioinnin ja vaikutusarvioinnin eroja.