Luokanopettajaopiskelijoiden asiantuntijuus opetusharjoitteluiden opetussuunnitelmatekstien kuvaamana
Tuominen, Iida (2024-10-16)
Luokanopettajaopiskelijoiden asiantuntijuus opetusharjoitteluiden opetussuunnitelmatekstien kuvaamana
Tuominen, Iida
(16.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102185901
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102185901
Tiivistelmä
Opettajan työ on asiantuntijatyötä, jossa vaaditaan monipuolista asiantuntijaosaamista. Opettajan
asiantuntijuus on monimutkaista ja laajaa. joka käsittää muun muassa pedagogiset taidot, kognitiiviset
ja sosiaaliset taidot sekä ammatillisen ja yhteiskunnallisen osaamisen. Asiantuntijaosaamisen ansiosta
opettaja pystyy toimimaan ammatissaan tehokkaasti ja ansiokkaasti. Asiantuntijuudessa keskeistä on
sen jatkuva kehittyminen, joka alkaa opintojen alussa ja kehittyy työuran loppuun asti. Asiantuntijuus
vaatii kehittyäkseen kokemusta ja tietoista harjoittelua, jonka takia opetusharjoitteluilla on keskeinen
asema luokanopettajaopiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymisessä. Asiantuntijuuden kannalta on
merkityksellistä, mitä tavoitteita ja osaamista opetusharjoitteluissa painotetaan. Suomessa yliopistot
kehittävät omat opetussuunnitelmansa, jolloin niiden opetussuunnitelmat ja opetusharjoitteluiden
kuvaukset eroavat toisistaan. Tässä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita, miten opettajan asiantuntijuus
ilmenee ja miten se kehittyy opetusharjoitteluiden opetussuunnitelmateksteissä. Lisäksi tutkimuksessa
tarkastellaan, miten MAP-mallin mukaiset opettajan asiantuntijuutta kuvaavat ulottuvuudet ilmenevät
opetusharjoitteluiden kuvauksissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimuksessa tarkasteltiin neljän yliopiston
opetussuunnitelmatekstejä ja tarkemmin opetusharjoitteluiden tavoite- ja sisältökuvauksia.
Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä ja teorialähtöisellä sisällönanalyysilla, jota ohjasi
MAP-malli.
Tulosten mukaan opettajan asiantuntijuus keskittyy pedagogiseen osaamiseen, ammatilliseen
kehittymiseen ja sosiaaliseen osaamiseen opetusharjoitteluiden opetussuunnitelmateksteissä.
Asiantuntijaosaamisessa painottuu pedagoginen osaaminen kaikkien opetusharjoitteluiden kohdalla.
Opettajan asiantuntijuuden kehittyminen ei ilmennyt selkeästi minkään yliopiston
opetusharjoitteluiden opetussuunnitelmateksteissä, kun kehittymistä tarkasteltiin pedagogisessa
osaamisessa, ammatillisessa kehittymisessä ja sosiaalisessa osaamisessa. Opetusharjoitteluiden
opetussuunnitelmateksteissä korostui MAP-mallin mukaisista osaamisalueista opetuksen ja oppimisen
tietoperusta. Osa MAP-mallin opettajan osaamisalueista puuttui OPS-teksteistä kokonaan. Saadut
tulokset antavat viitteitä siitä, että opetusharjoitteluissa asiantuntijuus keskittyy pedagogisen
osaamisen vahvistamiseen, jolloin muiden asiantuntijuuden keskeisten osa-alueiden harjoittaminen jää
vähemmälle. Lisäksi opettajan asiantuntijuustaitojen johdonmukaista kehittymistä ei havaittu, joka
antaa viitteitä siitä, että asiantuntijuuden johdonmukaista kehitystä ei olla otettu huomioon
opetussuunnitelmia suunniteltaessa tai sitä ei olla kirjoitettu auki opetusharjoitteluiden kuvauksiin.
asiantuntijuus on monimutkaista ja laajaa. joka käsittää muun muassa pedagogiset taidot, kognitiiviset
ja sosiaaliset taidot sekä ammatillisen ja yhteiskunnallisen osaamisen. Asiantuntijaosaamisen ansiosta
opettaja pystyy toimimaan ammatissaan tehokkaasti ja ansiokkaasti. Asiantuntijuudessa keskeistä on
sen jatkuva kehittyminen, joka alkaa opintojen alussa ja kehittyy työuran loppuun asti. Asiantuntijuus
vaatii kehittyäkseen kokemusta ja tietoista harjoittelua, jonka takia opetusharjoitteluilla on keskeinen
asema luokanopettajaopiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymisessä. Asiantuntijuuden kannalta on
merkityksellistä, mitä tavoitteita ja osaamista opetusharjoitteluissa painotetaan. Suomessa yliopistot
kehittävät omat opetussuunnitelmansa, jolloin niiden opetussuunnitelmat ja opetusharjoitteluiden
kuvaukset eroavat toisistaan. Tässä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita, miten opettajan asiantuntijuus
ilmenee ja miten se kehittyy opetusharjoitteluiden opetussuunnitelmateksteissä. Lisäksi tutkimuksessa
tarkastellaan, miten MAP-mallin mukaiset opettajan asiantuntijuutta kuvaavat ulottuvuudet ilmenevät
opetusharjoitteluiden kuvauksissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimuksessa tarkasteltiin neljän yliopiston
opetussuunnitelmatekstejä ja tarkemmin opetusharjoitteluiden tavoite- ja sisältökuvauksia.
Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä ja teorialähtöisellä sisällönanalyysilla, jota ohjasi
MAP-malli.
Tulosten mukaan opettajan asiantuntijuus keskittyy pedagogiseen osaamiseen, ammatilliseen
kehittymiseen ja sosiaaliseen osaamiseen opetusharjoitteluiden opetussuunnitelmateksteissä.
Asiantuntijaosaamisessa painottuu pedagoginen osaaminen kaikkien opetusharjoitteluiden kohdalla.
Opettajan asiantuntijuuden kehittyminen ei ilmennyt selkeästi minkään yliopiston
opetusharjoitteluiden opetussuunnitelmateksteissä, kun kehittymistä tarkasteltiin pedagogisessa
osaamisessa, ammatillisessa kehittymisessä ja sosiaalisessa osaamisessa. Opetusharjoitteluiden
opetussuunnitelmateksteissä korostui MAP-mallin mukaisista osaamisalueista opetuksen ja oppimisen
tietoperusta. Osa MAP-mallin opettajan osaamisalueista puuttui OPS-teksteistä kokonaan. Saadut
tulokset antavat viitteitä siitä, että opetusharjoitteluissa asiantuntijuus keskittyy pedagogisen
osaamisen vahvistamiseen, jolloin muiden asiantuntijuuden keskeisten osa-alueiden harjoittaminen jää
vähemmälle. Lisäksi opettajan asiantuntijuustaitojen johdonmukaista kehittymistä ei havaittu, joka
antaa viitteitä siitä, että asiantuntijuuden johdonmukaista kehitystä ei olla otettu huomioon
opetussuunnitelmia suunniteltaessa tai sitä ei olla kirjoitettu auki opetusharjoitteluiden kuvauksiin.