Tietojärjestelmien rooli siirtymisessä kivijalkakaupasta kaikkikanavaisuuteen : Case Stockmann
Tuominen, Onerva (2024-09-30)
Tietojärjestelmien rooli siirtymisessä kivijalkakaupasta kaikkikanavaisuuteen : Case Stockmann
Tuominen, Onerva
(30.09.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102587055
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102587055
Tiivistelmä
Useat tavaratalot ympäri maailmaa ovat taloudellisissa vaikeuksissa. Kuluttajat siirtyvät yhä enemmän kivijalkaliikkeistä verkkokauppaan ja muihin digitaalisiin kanaviin. Tämä vaatii perinteisiäkin toimijoita muuttamaan strategiaansa kaikkikanavaiseksi.
Kaikkikanavaisuudella tarkoitetaan sitä, että kanavien erot hämärtyvät ja asiakas pystyy saumattomasti liikkumaan eri kanavien välillä. Kaikkikanavaiset vähittäismyyjät pystyvät tuottamaan esimerkiksi kaikissa kanavissa yhtenäisen asiakaskokemuksen, samat tuotteet ja palvelut eri kanaviin sekä monipuoliset maksu- ja toimitusvaihtoehdot. Hyvin suuressa osassa kaikkikanavaisuutta ovat tietojärjestelmät. Kaikkikanavaisuudessa onnistuminen vaatii esimerkiksi datan vapaan liikkumisen ja hyödyntämisen eri kanavien välillä sekä onnistumisen suurten datamäärien hallinnoinnissa.
Tutkielman tavoitteena on tutkia kaikkikanavaisuuden implementointia erityisesti tietojärjestelmien osalta. Tutkimuskysymys on: Miten tietojärjestelmät ja niihin liittyvät muut tekijät vaikuttavat kaikkikanavaisiin kyvykkyyksiin? Tutkielmassa otetaan siis laajempi ote, kuin vain tietojärjestelmiin keskittyvä. Tutkielmassa pohditaan myös esimerkiksi yrityksen resurssien, strategian sekä ulkoisten tekijöiden vaikutusta kaikkikanavaisiin kyvykkyyksiin. Tutkimuskysymyksen taustoitukseen käytetään kolmea viitekehystä, jotka käsittelevät tietojärjestelmien kaikkikanavaisuutta tukevia kyvykkyyksiä, dynaamisia kyvykkyyksiä sekä kaikkikanavaisuuden hallinnoinnin onnistumisen tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin intensiivisenä tapaustutkimuksena, jonka metodina toimivat puolistrukturoidut yksilöhaastattelut. Tutkielmassa keskityttiin vain yhteen yritykseen, jonka työntekijöitä haastateltiin. Haastatteluita toteutettiin seitsemän ja ne toimivat tutkielman tuloksina. Tulokset jaettiin kolmeen osa-alueeseen – taustatekijät, tietojärjestelmäsovellukset sekä kaikkikanavaiset kyvykkyydet. Tutkielmassa tutkittiin siis taustatekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet tietojärjestelmiin, itse tietojärjestelmiä ja niiden kyvykkyyksiä sekä mitä kaikkikanavaisia kyvykkyyksiä näillä on onnistuttu luomaan.
Tutkielman päälöydös on, että kohdeyrityksessä tietojärjestelmät toimivat sekä mahdollistajana että estäjänä kaikkikanavaisten kyvykkyyksien toteutumiselle. Tietojärjestelmien kyvykkyyksiin vaikuttavat kuitenkin hyvin voimakkaasti myös muut tekijät, kuten teknologiset, taloudelliset ja organisatoriset resurssit.
Kaikkikanavaisuudella tarkoitetaan sitä, että kanavien erot hämärtyvät ja asiakas pystyy saumattomasti liikkumaan eri kanavien välillä. Kaikkikanavaiset vähittäismyyjät pystyvät tuottamaan esimerkiksi kaikissa kanavissa yhtenäisen asiakaskokemuksen, samat tuotteet ja palvelut eri kanaviin sekä monipuoliset maksu- ja toimitusvaihtoehdot. Hyvin suuressa osassa kaikkikanavaisuutta ovat tietojärjestelmät. Kaikkikanavaisuudessa onnistuminen vaatii esimerkiksi datan vapaan liikkumisen ja hyödyntämisen eri kanavien välillä sekä onnistumisen suurten datamäärien hallinnoinnissa.
Tutkielman tavoitteena on tutkia kaikkikanavaisuuden implementointia erityisesti tietojärjestelmien osalta. Tutkimuskysymys on: Miten tietojärjestelmät ja niihin liittyvät muut tekijät vaikuttavat kaikkikanavaisiin kyvykkyyksiin? Tutkielmassa otetaan siis laajempi ote, kuin vain tietojärjestelmiin keskittyvä. Tutkielmassa pohditaan myös esimerkiksi yrityksen resurssien, strategian sekä ulkoisten tekijöiden vaikutusta kaikkikanavaisiin kyvykkyyksiin. Tutkimuskysymyksen taustoitukseen käytetään kolmea viitekehystä, jotka käsittelevät tietojärjestelmien kaikkikanavaisuutta tukevia kyvykkyyksiä, dynaamisia kyvykkyyksiä sekä kaikkikanavaisuuden hallinnoinnin onnistumisen tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin intensiivisenä tapaustutkimuksena, jonka metodina toimivat puolistrukturoidut yksilöhaastattelut. Tutkielmassa keskityttiin vain yhteen yritykseen, jonka työntekijöitä haastateltiin. Haastatteluita toteutettiin seitsemän ja ne toimivat tutkielman tuloksina. Tulokset jaettiin kolmeen osa-alueeseen – taustatekijät, tietojärjestelmäsovellukset sekä kaikkikanavaiset kyvykkyydet. Tutkielmassa tutkittiin siis taustatekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet tietojärjestelmiin, itse tietojärjestelmiä ja niiden kyvykkyyksiä sekä mitä kaikkikanavaisia kyvykkyyksiä näillä on onnistuttu luomaan.
Tutkielman päälöydös on, että kohdeyrityksessä tietojärjestelmät toimivat sekä mahdollistajana että estäjänä kaikkikanavaisten kyvykkyyksien toteutumiselle. Tietojärjestelmien kyvykkyyksiin vaikuttavat kuitenkin hyvin voimakkaasti myös muut tekijät, kuten teknologiset, taloudelliset ja organisatoriset resurssit.