Pedagogiikan koettu vaikutus varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin
Roos, Katriina (2024-10-30)
Pedagogiikan koettu vaikutus varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin
Roos, Katriina
(30.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110188538
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110188538
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään pedagogisen johtamisen vaikutusta varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin. Aiempien pedagogiikan toteuttamiseen liittyvien tutkimustulosten perusteella pedagogiikan toteuttamiselle sekä kehittämiselle täytyy mahdollistaa puitteet ja aikaa siihen, jotta sitä kehitettäisiin laadukkaasti ja työtekijöiden työhyvinvointia kuormittamatta. Ihmisten hyvinvoinnilla on yhteys työssä sekä arjessa jaksamiseen. Työhyvinvointiin vaikuttaa moni asia ja hyvät työolot vaikuttavat työntekijän työhön sitoutumiseen sekä työssä jaksamiseen. Työntekijä on tehokkaampi työssään, jos ilmapiiri työpaikalla on hyvä. Laadukkaan pedagogiikan toteuttaminen saattaa vaarantua, jos työ on liian aikataulutettua, kuormittavaa tai hektistä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada selville, kokevatko varhaiskasvatuksen opettajat pedagogiikan toteuttamisen vaikuttavan heidän työhyvinvointiinsa. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin liittyen on kerätty työnantajan puolesta aineistoa jo useamman vuoden ajalta.
Tässä tutkimuksessa selvitetään pedagogisen johtamisen vaikutusta varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti eli laadullisesti puolistrukturoituna teemahaastatteluna Pirkanmaan alueella marras-joulukuussa 2021, mihin osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajana toimivaa henkilöä. Aineisto kerättiin kahdesta eri päiväkodista Pirkanmaan alueelta joulukuussa 2021. Haastattelut litteroitiin ja ne analysoitiin Nnivo 14 ohjelmassa.
Haastatteluiden tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kokivat suunnitelmallisten pedagogisten toimintojen toteuttamisen olevan yhteydessä positiivisesti heidän työhyvinvointiinsa. Sen lisäksi haastateltavat totesivat pedagogisten asiakirjojen tukevan ja helpottavan heidän työtään. Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat kokivat pedagogisen johtamisen vaikuttavan heidän työhyvinvointiinsa positiivisesti sekä pedagogisten suunnitelmien suunnittelemisen motivoivan heitä työhönsä.
Avainsanat: pedagogiikka, toimintakulttuuri, työhyvinvointi, vuorovaikutus
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada selville, kokevatko varhaiskasvatuksen opettajat pedagogiikan toteuttamisen vaikuttavan heidän työhyvinvointiinsa. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin liittyen on kerätty työnantajan puolesta aineistoa jo useamman vuoden ajalta.
Tässä tutkimuksessa selvitetään pedagogisen johtamisen vaikutusta varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti eli laadullisesti puolistrukturoituna teemahaastatteluna Pirkanmaan alueella marras-joulukuussa 2021, mihin osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajana toimivaa henkilöä. Aineisto kerättiin kahdesta eri päiväkodista Pirkanmaan alueelta joulukuussa 2021. Haastattelut litteroitiin ja ne analysoitiin Nnivo 14 ohjelmassa.
Haastatteluiden tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kokivat suunnitelmallisten pedagogisten toimintojen toteuttamisen olevan yhteydessä positiivisesti heidän työhyvinvointiinsa. Sen lisäksi haastateltavat totesivat pedagogisten asiakirjojen tukevan ja helpottavan heidän työtään. Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat kokivat pedagogisen johtamisen vaikuttavan heidän työhyvinvointiinsa positiivisesti sekä pedagogisten suunnitelmien suunnittelemisen motivoivan heitä työhönsä.
Avainsanat: pedagogiikka, toimintakulttuuri, työhyvinvointi, vuorovaikutus