Strategiset liiketoimintaverkostot kilpailuedun lähteenä
Koski, Henri (2024-10-30)
Strategiset liiketoimintaverkostot kilpailuedun lähteenä
Koski, Henri
(30.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111894983
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024111894983
Tiivistelmä
Strategiset liiketoimintaverkostot muodostuvat toisiinsa kytkeytyneistä toimijoista, joilla on yhteisiä tavoitteita. Verkostot ovat usein joustavia ja muutoksiin mukautuvia. Moniulotteisuus ja dynaamisuus tekevät verkostojen määrittelystä haasteellista. Verkostojen keskeinen piirre on yhteistyö, jonka avulla yritykset tuottavat arvoa, mitä ne eivät yksin pystyisi saavuttamaan. Verkostot tarjoavat pääsyn laajempiin resursseihin ja markkinoihin, ja yhteistyön avulla yritykset pystyvät uudistamaan liiketoimintaansa ja saavuttamaan kilpailuetua.
Tämän tutkielman tavoitteena oli laatia kiinteistöalan yritykselle selvitys, joka auttaa verkostosuunnitelman luomisessa. Tutkielmassa selvitetään osakysymyksien kautta, millaisia verkostoja toimeksiantoyritys voisi rakentaa, ja mitä hyötyjä verkostoilla voi saavuttaa. Kolmas osakysymys käsitteli verkostojen hallinta- ja johtamismenetelmiä.
Tutkimusaineistona käytettiin kolmea ryhmähaastattelua sekä tutkimuspäiväkirjaa. Haastattelut toteutettiin toimeksiantoyrityksen sisällä haastattelemalla työntekijöitä ja johtoa. Tutkimuspäiväkirja täydensi aineistoa tarjoamalla monipuolisia näkökulmia verkostotoiminnan kehittämiseen. Tutkielman menetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, joka yhdistää tieteellisyyden ja käytännöllisyyden. Toimintatutkimuksen tavoitteena oli kehittää yrityksen verkostotoimintaa sekä tuottaa uutta tietoa kiinteistöalan strategisista verkostoista.
Tulokset osoittavat, että kiinteistöalalla saman arvoketjun eri vaiheissa työskentelevät yritykset verkostoituvat parantaakseen asiakaskokemusta ja nostaakseen asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi yritys tarvitsee kumppaneita myös oman arvoketjunsa ulkopuolelta, ja näiden rooli voi olla merkittää, kun yritys pyrkii erottautumaan kilpailijoistaan. Kilpailuetua saavutetaan oppimalla yhdessä muiden yritysten kanssa esimerkiksi yritystapahtumissa. Yhteistyökumppanit voivat helpottaa uusien teknologioiden, kuten tekoälyn hyödyntämistä. Verkostojen hallinnassa on ensisijaisen tärkeää tuntea kumppanit, joiden kanssa toimitaan, ja sen jälkeen rakentaa luottamusta. Luottamus mahdollistaa sitoutumisen, joka on keskeistä tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Strategiset verkostot ovat tavoitteellisia verkostoja, ja niiden nähdään parantavan yrityksen taloudellista asemaa etenkin pitkällä aikavälillä.
Tämän tutkielman tavoitteena oli laatia kiinteistöalan yritykselle selvitys, joka auttaa verkostosuunnitelman luomisessa. Tutkielmassa selvitetään osakysymyksien kautta, millaisia verkostoja toimeksiantoyritys voisi rakentaa, ja mitä hyötyjä verkostoilla voi saavuttaa. Kolmas osakysymys käsitteli verkostojen hallinta- ja johtamismenetelmiä.
Tutkimusaineistona käytettiin kolmea ryhmähaastattelua sekä tutkimuspäiväkirjaa. Haastattelut toteutettiin toimeksiantoyrityksen sisällä haastattelemalla työntekijöitä ja johtoa. Tutkimuspäiväkirja täydensi aineistoa tarjoamalla monipuolisia näkökulmia verkostotoiminnan kehittämiseen. Tutkielman menetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, joka yhdistää tieteellisyyden ja käytännöllisyyden. Toimintatutkimuksen tavoitteena oli kehittää yrityksen verkostotoimintaa sekä tuottaa uutta tietoa kiinteistöalan strategisista verkostoista.
Tulokset osoittavat, että kiinteistöalalla saman arvoketjun eri vaiheissa työskentelevät yritykset verkostoituvat parantaakseen asiakaskokemusta ja nostaakseen asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi yritys tarvitsee kumppaneita myös oman arvoketjunsa ulkopuolelta, ja näiden rooli voi olla merkittää, kun yritys pyrkii erottautumaan kilpailijoistaan. Kilpailuetua saavutetaan oppimalla yhdessä muiden yritysten kanssa esimerkiksi yritystapahtumissa. Yhteistyökumppanit voivat helpottaa uusien teknologioiden, kuten tekoälyn hyödyntämistä. Verkostojen hallinnassa on ensisijaisen tärkeää tuntea kumppanit, joiden kanssa toimitaan, ja sen jälkeen rakentaa luottamusta. Luottamus mahdollistaa sitoutumisen, joka on keskeistä tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Strategiset verkostot ovat tavoitteellisia verkostoja, ja niiden nähdään parantavan yrityksen taloudellista asemaa etenkin pitkällä aikavälillä.