Lahtelaisten lapsiperheiden pääasialliset kulkumuodot ja niiden valintaan vaikuttavat tekijät
Saksman, Hilla (2024-10-29)
Lahtelaisten lapsiperheiden pääasialliset kulkumuodot ja niiden valintaan vaikuttavat tekijät
Saksman, Hilla
(29.10.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112195709
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112195709
Tiivistelmä
Liikkumiskäytäntöjen kestämättömyys ja ihmisten fyysinen liikkumattomuus ovat yhteiskunnallisia haasteita, joihin on pyritty vastaamaan esimerkiksi kaupunkisuunnittelulla, jolla voidaan tukea tai priorisoida erilaisia liikkumisvalintoja. Liikkumisvalintoihin vaikuttavat kuitenkin myös sosioekonomiset tekijät, asenteet, arvot ja mieltymykset sekä kaupunkiympäristön ominaisuudet. Myös perheen valinnoilla on vaikutusta eri kulkumuotojen omaksumiseen ja nämä omaksutut tavat vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen ihmisten elämässä sekä myös yhteiskunnassa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on vertailla miten lapsiperheiden sosioekonomiset ominaisuudet, liikkumis- ja asumismieltymykset, perheen jäsenen arvio omasta terveydentilasta ja fyysisestä kunnosta sekä tyytyväisyys elämään ja kodin sijainti kaupungin eri yhteiskuntarakenteen vyöhykkeillä eroaa pääasiallisen kulkumuodon mukaan tarkasteltuna tilastollisten menetelmien, ristiintaulukoinnin ja Mann-Whitneyn U-testin avulla. Tutkimuksessa hyödynnetään vuonna 2023 Transformative Cities -hankkeessa kerättyä ”Kaupunkilaisten arkiliikkumisen tavat ja mieltymykset”- kyselyä.
Tässä tutkimuksessa todetaan, että kulkumuotovalintaan vaikuttavat sosioekonomiset tekijät, asenteet ja mieltymykset sekä kodin sijainti. Nuoremmat, matalamman koulutustason omaavat ja opiskelijat käyttävät useammin aktiivisia kulkumuotoja ja omistavat vähemmän autoja kuin henkilöautoa pääasiallisesti käyttävät. Aktiivisia kulkumuotoja motivoi niiden käyttämiseen ympäristömyönteiset asenteet ja mahdollisuus puuhailla jotain matkustaessa ja henkilöautoa pääasiallisesti käyttäviä se, että he pitävät sillä kulkemisesta ja kokevat etteivät selviäisi ilman autoa. Aktiivisia kulkumuotoja käyttävät suosivat kodin sijaintia Lahden keskustan tuntumassa, lähellä työpaikkaa, kun taas henkilöautoa käyttävät suosivat kotinsa sijaintia hiljaisessa vähäliikenteissä ympäristössä hyvien kulkuyhteyksien varrella, useimmiten kauempana keskustasta. Henkilöautoa pääasiallisesti käyttävät tekevät paljon enemmän matkoja kuin aktiivisia kulkumuotoja käyttävät, joten mikäli henkilöautoa pääasiallisesti käyttäviä saataisiin vaihtamaan henkilöauto aktiivisiin kulkumuotoihin, myös matkamäärät pienenisivät. Tärkeää on myös kehittää aktiivisiin kulkumuotoihin liittyvää infrastruktuuria, joka helpottaisi niiden käyttöönottoa ja käyttämistä, jotta henkilöautoa pääasiallisesti käyttävät eivät kokisi, etteivät pärjää ilman henkilöautoa arkipäiväisessä elämässään.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on vertailla miten lapsiperheiden sosioekonomiset ominaisuudet, liikkumis- ja asumismieltymykset, perheen jäsenen arvio omasta terveydentilasta ja fyysisestä kunnosta sekä tyytyväisyys elämään ja kodin sijainti kaupungin eri yhteiskuntarakenteen vyöhykkeillä eroaa pääasiallisen kulkumuodon mukaan tarkasteltuna tilastollisten menetelmien, ristiintaulukoinnin ja Mann-Whitneyn U-testin avulla. Tutkimuksessa hyödynnetään vuonna 2023 Transformative Cities -hankkeessa kerättyä ”Kaupunkilaisten arkiliikkumisen tavat ja mieltymykset”- kyselyä.
Tässä tutkimuksessa todetaan, että kulkumuotovalintaan vaikuttavat sosioekonomiset tekijät, asenteet ja mieltymykset sekä kodin sijainti. Nuoremmat, matalamman koulutustason omaavat ja opiskelijat käyttävät useammin aktiivisia kulkumuotoja ja omistavat vähemmän autoja kuin henkilöautoa pääasiallisesti käyttävät. Aktiivisia kulkumuotoja motivoi niiden käyttämiseen ympäristömyönteiset asenteet ja mahdollisuus puuhailla jotain matkustaessa ja henkilöautoa pääasiallisesti käyttäviä se, että he pitävät sillä kulkemisesta ja kokevat etteivät selviäisi ilman autoa. Aktiivisia kulkumuotoja käyttävät suosivat kodin sijaintia Lahden keskustan tuntumassa, lähellä työpaikkaa, kun taas henkilöautoa käyttävät suosivat kotinsa sijaintia hiljaisessa vähäliikenteissä ympäristössä hyvien kulkuyhteyksien varrella, useimmiten kauempana keskustasta. Henkilöautoa pääasiallisesti käyttävät tekevät paljon enemmän matkoja kuin aktiivisia kulkumuotoja käyttävät, joten mikäli henkilöautoa pääasiallisesti käyttäviä saataisiin vaihtamaan henkilöauto aktiivisiin kulkumuotoihin, myös matkamäärät pienenisivät. Tärkeää on myös kehittää aktiivisiin kulkumuotoihin liittyvää infrastruktuuria, joka helpottaisi niiden käyttöönottoa ja käyttämistä, jotta henkilöautoa pääasiallisesti käyttävät eivät kokisi, etteivät pärjää ilman henkilöautoa arkipäiväisessä elämässään.