’’Sillä [asenteella] pääsee jo pelkästään pitkälle’’ – Kauppatieteiden maistereiden työnhakutaidot suhteessa työllistettävyyden ideaaleihin
Koivumies, Essi (2024-11-03)
’’Sillä [asenteella] pääsee jo pelkästään pitkälle’’ – Kauppatieteiden maistereiden työnhakutaidot suhteessa työllistettävyyden ideaaleihin
Koivumies, Essi
(03.11.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499518
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499518
Tiivistelmä
Viimeaikaiset kriisit, kuten koronapandemia ja Ukrainan sota, ovat ravistelleet työmarkkinoita ja
lisänneet kilpailua työpaikoista, erityisesti vastavalmistuneiden keskuudessa. Tämän tutkielman
tarkoituksena on tarkastella, millaisia työnhakutaitoja kauppatieteiden maisterit rakentavat pienissä
kertomuksissaan ja, miten he rakentavat itseään työnhakijoina suhteessa työllistettävyyden ideaaleihin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys käsittelee korkeakoulututkinnon merkitystä työmarkkina-aseman
parantajana uuden työn aikakaudella, työllistettävyyden ihanteita ja työnhakutaitoja.
Tutkimusaineisto pohjautuu Suomen Akatemian rahoittaman HighEmploy (2018–2022)
-tutkimushankkeen haastatteluaineistoihin. Tutkimusaineisto koostuu yhdestätoista alkuhaastattelusta
ja aineisto on rajattu vastavalmistuneisiin kauppatieteiden maistereihin, koska kauppatieteiden
maisterit erottuvat monista muista työnhakijoista monin tavoin: heillä on tutkimusten mukaan usein
keskimääräistä korkeampi sosioekonominen tausta, hyvät työllistymisnäkymät sekä korkea
todennäköisyys edetä johtotehtäviin. Lisäksi kauppatieteiden tutkinnolla on erityisen arvostettu asema
työmarkkinoilla. Haastateltavista seitsemän oli naisia ja neljä miehiä, ja heistä kaikki olivat
työelämässä haastatteluiden aikaan vuonna 2019. Aineiston analyysissa hyödynnetään narratiivista
positiointianalyysia ja analyysissa keskityin haastateltavien nostamiin pieniin kertomuksiin.
Tulokseksi saatiin viisi keskeistä työnhakutaitoa: työnhakudokumenttien laatiminen, itsensä
markkinoiminen ja brändääminen, oman osaamisen sanoittaminen, työllistettävänä persoonana itsensä
esittäminen sekä oikeanlainen asenne. Lisäksi tuloksissa käsitellään, miten tutkittavat positioituvat
suhteessa työllistettävyyden ihanteisiin. Kauppatieteiden maisterit sekä omaksuivat työllistettävyyden
mallitarinat että kyseenalaistivat niitä pienissä kertomuksissaan. Lisäksi heidän positioitumisensa
suhteessa työllistettävyyden mallitarinaan oli moninaista: kauppatieteiden maisterit positioituivat
nokkeliksi, epävarmoiksi, taitamattomiksi, taitaviksi, itsevarmoiksi ja aktiivisiksi työnhakijoiksi.
Tutkimustulokset korostavat monipuolisten työnhakutaitojen tärkeyttä ja tarjoavat käytännön
suosituksia työnhakijoille. Lisäksi tulokset valaisevat vastavalmistuneiden kokemuksia
työllistettävyyden ihanteista, auttaen ymmärtämään heidän kohtaamiaan odotuksia ja haasteita
työelämässä. Vaikka on kiistatonta, että työnhakutaidoilla on suuri merkitys työllistymisessä,
tutkielma osoittaa myös, että korkeakoulutuspolulla eteneminen on monivaiheinen prosessi, joka vaatii
enemmän kuin pelkkien oikeiden taitojen omaksumista. Korkeakoulutettujen on pohdittava, miten he
esittelevät itsensä, millaisia suhteita he rakentavat, miten he sopeutuvat työmarkkinoiden odotuksiin ja
kuinka he voivat luoda arvoa työnantajille. Recent crises, such as the COVID-19 pandemic and the war in Ukraine, have shaken the job market
and increased competition for jobs, particularly among recent graduates. The purpose of this study is
to examine the job-seeking skills that recent graduates with a Master of Science in Economics and
Business Administration construct in their small stories and how they present themselves as job
seekers in relation to the ideals of employability. The theoretical framework of the thesis addresses the
role of higher education in enhancing labor market positioning in the era of new work, as well as the
ideals of employability and job-seeking skills.
The research data is based on interview materials from the HighEmploy research project (2018–2022),
funded by the Academy of Finland. The dataset consists of eleven interviews from the HighEmploy
research project, focusing on recent graduates with a Master of Science in Economics and Business
Administration, as they differ from other job seekers in many ways: according to studies they often
have a higher than average socio-economic background, good employment prospects, and a high
likelihood of progressing to leadership positions. Additionally, a Master of Science in Economics and
Business Administration holds a particularly esteemed position in the labor market. Of the
interviewees, seven were women and four were men, all of whom were employed at the time of the
interviews in 2019. Narrative positioning analysis is used to examine the data, with a focus on the
small stories shared by the interviews.
The results identified five key job-seeking skills: preparing job application documents, self-marketing
and branding, articulating personal skills, presenting oneself as an employable individual, and having
the right attitude. Additionally, the results explore how the interviewees position themselves in
relation to employability ideals. The Master of Science in Economics and Business Administration
graduates both adopted and questioned the normative narratives of employability in their small stories.
Moreover, their positioning in relation to these narratives was diverse: they positioned themselves as
clever, insecure, unskilled, skilled, confident, and active job seekers.
The findings highlight the importance of diverse job-seeking skills and offer practical
recommendations for job seekers. Additionally, the results illuminate recent graduates' experiences
regarding the ideals of employability, helping to understand the expectations and challenges they
encounter in the labor market. While it is undeniable that job-seeking skills play a major role in
employment, this thesis also shows that progressing through higher education is a multifaceted process
that requires more than merely acquiring the right skills. Higher education graduates must consider
how they present themselves, the relationships they build, how they adapt to the expectations of the
labor market, and how they can create value for employers.
lisänneet kilpailua työpaikoista, erityisesti vastavalmistuneiden keskuudessa. Tämän tutkielman
tarkoituksena on tarkastella, millaisia työnhakutaitoja kauppatieteiden maisterit rakentavat pienissä
kertomuksissaan ja, miten he rakentavat itseään työnhakijoina suhteessa työllistettävyyden ideaaleihin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys käsittelee korkeakoulututkinnon merkitystä työmarkkina-aseman
parantajana uuden työn aikakaudella, työllistettävyyden ihanteita ja työnhakutaitoja.
Tutkimusaineisto pohjautuu Suomen Akatemian rahoittaman HighEmploy (2018–2022)
-tutkimushankkeen haastatteluaineistoihin. Tutkimusaineisto koostuu yhdestätoista alkuhaastattelusta
ja aineisto on rajattu vastavalmistuneisiin kauppatieteiden maistereihin, koska kauppatieteiden
maisterit erottuvat monista muista työnhakijoista monin tavoin: heillä on tutkimusten mukaan usein
keskimääräistä korkeampi sosioekonominen tausta, hyvät työllistymisnäkymät sekä korkea
todennäköisyys edetä johtotehtäviin. Lisäksi kauppatieteiden tutkinnolla on erityisen arvostettu asema
työmarkkinoilla. Haastateltavista seitsemän oli naisia ja neljä miehiä, ja heistä kaikki olivat
työelämässä haastatteluiden aikaan vuonna 2019. Aineiston analyysissa hyödynnetään narratiivista
positiointianalyysia ja analyysissa keskityin haastateltavien nostamiin pieniin kertomuksiin.
Tulokseksi saatiin viisi keskeistä työnhakutaitoa: työnhakudokumenttien laatiminen, itsensä
markkinoiminen ja brändääminen, oman osaamisen sanoittaminen, työllistettävänä persoonana itsensä
esittäminen sekä oikeanlainen asenne. Lisäksi tuloksissa käsitellään, miten tutkittavat positioituvat
suhteessa työllistettävyyden ihanteisiin. Kauppatieteiden maisterit sekä omaksuivat työllistettävyyden
mallitarinat että kyseenalaistivat niitä pienissä kertomuksissaan. Lisäksi heidän positioitumisensa
suhteessa työllistettävyyden mallitarinaan oli moninaista: kauppatieteiden maisterit positioituivat
nokkeliksi, epävarmoiksi, taitamattomiksi, taitaviksi, itsevarmoiksi ja aktiivisiksi työnhakijoiksi.
Tutkimustulokset korostavat monipuolisten työnhakutaitojen tärkeyttä ja tarjoavat käytännön
suosituksia työnhakijoille. Lisäksi tulokset valaisevat vastavalmistuneiden kokemuksia
työllistettävyyden ihanteista, auttaen ymmärtämään heidän kohtaamiaan odotuksia ja haasteita
työelämässä. Vaikka on kiistatonta, että työnhakutaidoilla on suuri merkitys työllistymisessä,
tutkielma osoittaa myös, että korkeakoulutuspolulla eteneminen on monivaiheinen prosessi, joka vaatii
enemmän kuin pelkkien oikeiden taitojen omaksumista. Korkeakoulutettujen on pohdittava, miten he
esittelevät itsensä, millaisia suhteita he rakentavat, miten he sopeutuvat työmarkkinoiden odotuksiin ja
kuinka he voivat luoda arvoa työnantajille.
and increased competition for jobs, particularly among recent graduates. The purpose of this study is
to examine the job-seeking skills that recent graduates with a Master of Science in Economics and
Business Administration construct in their small stories and how they present themselves as job
seekers in relation to the ideals of employability. The theoretical framework of the thesis addresses the
role of higher education in enhancing labor market positioning in the era of new work, as well as the
ideals of employability and job-seeking skills.
The research data is based on interview materials from the HighEmploy research project (2018–2022),
funded by the Academy of Finland. The dataset consists of eleven interviews from the HighEmploy
research project, focusing on recent graduates with a Master of Science in Economics and Business
Administration, as they differ from other job seekers in many ways: according to studies they often
have a higher than average socio-economic background, good employment prospects, and a high
likelihood of progressing to leadership positions. Additionally, a Master of Science in Economics and
Business Administration holds a particularly esteemed position in the labor market. Of the
interviewees, seven were women and four were men, all of whom were employed at the time of the
interviews in 2019. Narrative positioning analysis is used to examine the data, with a focus on the
small stories shared by the interviews.
The results identified five key job-seeking skills: preparing job application documents, self-marketing
and branding, articulating personal skills, presenting oneself as an employable individual, and having
the right attitude. Additionally, the results explore how the interviewees position themselves in
relation to employability ideals. The Master of Science in Economics and Business Administration
graduates both adopted and questioned the normative narratives of employability in their small stories.
Moreover, their positioning in relation to these narratives was diverse: they positioned themselves as
clever, insecure, unskilled, skilled, confident, and active job seekers.
The findings highlight the importance of diverse job-seeking skills and offer practical
recommendations for job seekers. Additionally, the results illuminate recent graduates' experiences
regarding the ideals of employability, helping to understand the expectations and challenges they
encounter in the labor market. While it is undeniable that job-seeking skills play a major role in
employment, this thesis also shows that progressing through higher education is a multifaceted process
that requires more than merely acquiring the right skills. Higher education graduates must consider
how they present themselves, the relationships they build, how they adapt to the expectations of the
labor market, and how they can create value for employers.