Metanoli laivapolttoaineena
Ristimäki, Ville (2024-12-12)
Metanoli laivapolttoaineena
Ristimäki, Ville
(12.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241216103466
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241216103466
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on selvittää, millaisia asioita metanolikäyttöisen laivan suunnittelussa tulee ottaa huomioon. Merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen on noussut tärkeäksi teemaksi, mikä on kasvattanut vaihtoehtoisten polttoaineiden kysyntää laivateollisuudessa. Vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivien laivojen suunnitteleminen edellyttää kuitenkin laivasuunnittelijoilta aikaisempaa laajempaa ammattitaitoa. Tulevaisuudessa laivasuunnittelijoiden tulee hallita perinteisten teknologioiden lisäksi myös uudet vaihtoehtoiset polttoaineteknologiat, kuten metanoli.
Työn tarkoituksena on luoda kattava käsitys siitä, millaisia asioita laivasuunnittelijoiden tulee ottaa huomioon, kun he suunnittelevat metanolikäyttöisiä laivoja. Tällaisiin asioihin kuuluvat muun muassa laivan paloturvallisuus, polttoainejärjestelmien suunnittelu sekä muut turvallisuusseikat. Lisäksi työn tavoitteena on perehtyä myös työn toteuttamisen aikana voimassa oleviin sääntöihin, sopimuksiin ja standardeihin, jotka liittyvät metanolikäyttöisten laivojen suunnitteluun. Tällaisiin sääntöihin ja sopimuksiin lukeutuvat muun muassa luokkasäännöt sekä kansainvälisen merenkulun järjestön sopimukset ja muut dokumentit.
Työ toteutettiin käyttäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin tapaustutkimusta sekä asiantuntijahaastatteluja. Tutkimusmenetelmät tukivat toisiaan, ja auttoivat kokonaisvaltaisen kuvan saavuttamisessa. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, sekä verrattiin niitä työn teoriaosuudesta saatuun tietoon.
Työn tuloksena muodostui suunnitteluohje, joka auttaa laivasuunnittelijoita toteuttamaan metanolikäyttöisiä laivoja siten, että ne ovat turvallisia, toimivia sekä niille asetettujen vaatimusten mukaisia. Työssä tutkittiin metanolikäyttöisten laivojen suunnittelua erityisesti PCTC- sekä Ro-Ro-alusten näkökulmasta, mutta työn tulokset voivat kuitenkin olla tietyiltä osin sovellettavissa myös muille laivatyypeille. Työn tulokset tukevat osiltaan laiva-alan kehitystä kohti ympäristöystävällisempää ja turvallisempaa toimintaa. Lisäksi ne havainnollistavat myös sitä, miten metanolikäyttöisiin laivoihin liittyvä teoriatieto ja säännöt vertautuvat käytännön suunnittelutyöhön.
Työn tarkoituksena on luoda kattava käsitys siitä, millaisia asioita laivasuunnittelijoiden tulee ottaa huomioon, kun he suunnittelevat metanolikäyttöisiä laivoja. Tällaisiin asioihin kuuluvat muun muassa laivan paloturvallisuus, polttoainejärjestelmien suunnittelu sekä muut turvallisuusseikat. Lisäksi työn tavoitteena on perehtyä myös työn toteuttamisen aikana voimassa oleviin sääntöihin, sopimuksiin ja standardeihin, jotka liittyvät metanolikäyttöisten laivojen suunnitteluun. Tällaisiin sääntöihin ja sopimuksiin lukeutuvat muun muassa luokkasäännöt sekä kansainvälisen merenkulun järjestön sopimukset ja muut dokumentit.
Työ toteutettiin käyttäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin tapaustutkimusta sekä asiantuntijahaastatteluja. Tutkimusmenetelmät tukivat toisiaan, ja auttoivat kokonaisvaltaisen kuvan saavuttamisessa. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, sekä verrattiin niitä työn teoriaosuudesta saatuun tietoon.
Työn tuloksena muodostui suunnitteluohje, joka auttaa laivasuunnittelijoita toteuttamaan metanolikäyttöisiä laivoja siten, että ne ovat turvallisia, toimivia sekä niille asetettujen vaatimusten mukaisia. Työssä tutkittiin metanolikäyttöisten laivojen suunnittelua erityisesti PCTC- sekä Ro-Ro-alusten näkökulmasta, mutta työn tulokset voivat kuitenkin olla tietyiltä osin sovellettavissa myös muille laivatyypeille. Työn tulokset tukevat osiltaan laiva-alan kehitystä kohti ympäristöystävällisempää ja turvallisempaa toimintaa. Lisäksi ne havainnollistavat myös sitä, miten metanolikäyttöisiin laivoihin liittyvä teoriatieto ja säännöt vertautuvat käytännön suunnittelutyöhön.